اخبار دیپلماسی
 

 

با اشاره به توییت‌های پیاپی
درباره اعتراض‌ها در ایران
سوزان رایس خطاب به ترامپ: ساکت باش
مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا از مداخله‌های دونالد ترامپ در ماجرای برخی اعتراضات در ایران انتقاد کرد و از وی خواست تا «ساکت باشد». به گزارش ایسنا، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود به انتقاد از مداخله‌های دونالد ترامپ در ماجرای اعتراضات در ایران و حمایت وی از تظاهرکنندگان پرداخت. رایس با اشاره به یادداشت روز یکشنبه روزنامه نیویورک تایمز درباره این اقدامات رئیس‌جمهوری آمریکا نوشت: چگونه ترامپ می‌تواند به معترضان در ایران کمک کند؟ (ترامپ) ساکت باش. نیویورک تایمز در گزارش خود به قلم فیلیپ گوردن، دستیار پیشین وزیر امور خارجه آمریکا و هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما نوشت: همزمان که اعتراضات در ایران علیه دولت به وقوع پیوسته و مقامات این کشور و تحلیلگران خارجی را متعجب کرده است، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و مشاوران سیاست خارجی‌اش احتمالا از خود می‌پرسند که چه کاری می‌توانند برای حمایت از این اعتراض‌ها انجام دهند.
ترامپ پیش از این گفته است که مسئولیت اغلب مشکلات خاورمیانه برعهده ایران است و این کشور را به دامن‌زدن به ناآرامی‌ها در سراسر جهان متهم کرده است. رئیس‌جمهوری بدون ‌شک عاشق این است که بگوید رویکرد سخت او در قبال ایران به این نتایج از طریق تضعیف دولت ایران منجر شده و رویکرد مسالمت‌آمیزتر رئیس‌جمهوری قبلی شکست خورده است. گوردن در ادامه نوشت: اما آقای ترامپ بهتر است ساکت باشد و هیچ کاری انجام ندهد، چراکه حمایت او از معترضان در ایران بیشتر کار را خراب می‌کند تا این‌که به این روند کمک کند، زیرا مردم ایران پشتیبانی رئیس‌جمهوری که مانع از بهبود وضع اقتصادی‌شان پس از اجرای برجام شده و آنها را به خاک آمریکا راه نداده است، نمی‌خواهند.

محکومیت مداخله کانادا در امور داخلی ایران از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه
سخنگوی وزارت امور خارجه بیانیه مداخله‌جویانه کانادا درباره اعتراض‌های اخیر در ایران را رد کرد. به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه ضمن محکومیت و رد بیانیه مداخله‌جویانه وزارت امور خارجه کانادا در امور داخلی کشورمان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران مواضع مداخله‌جویانه دولت کانادا را ناقض تعهدات حقوقی و بین‌المللی آن کشور و فاقد هرگونه وجاهت می‌داند. سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به قتل یک شهروند ایرانی مقیم کانادا توسط پلیس این کشور و عدم پاسخگویی دولت کانادا تاکنون و نادیده‌گرفتن مطالبات و درخواست‌های بحق ایرانیان مقیم کانادا به منظور برخورداری از حقوق اولیه کنسولی و اقامتی به‌رغم پیگیری‌های مستمر ایرانیان و وزارت امور خارجه کشورمان را از مصادیق سیاست‌های دوگانه این کشور در قبال شهروندان ایرانی خواند. قاسمی ضمن تأکید بر اینکه، این‌گونه مواضع دولت کانادا با اظهارات مقامات عالیه آن کشور درخصوص تعامل و گفت‌وگو با جمهوری اسلامی ایران همخوانی ندارد، گفت: متاسفانه این ادبیات دولت کانادا تکرار ادبیات غلط، غیرمنطقی و ناکارآمد دولت‌های قبلی کانادا علیه مردم ایران بوده و مردود است. وزارت امور خارجه کانادا در واکنش به اعتراضات مردم ایران در روزهای اخیر یک بیانیه منتشر کرد و به تکرار مواضع مداخله‌جویانه مقامات آمریکایی از این اتفاق پرداخت. بنا بر گزارش شبکه سی‌بی‌سی، در بیانیه وزارت امورخارجه کانادا آمده است: اوتاوا از تلاش مردم ایران که از حقوق اولیه‌شان برای اعتراض مسالمت‌آمیز بهره می‌برند، دلگرم شده است و از مقامات ایران می‌خواهد تا به حقوق بشر و دموکراتیک مردمش احترام بگذارد.

توصیه وزارت خارجه روسیه
به شهروندانش در ایران
با وجود برقراری آرامش در ایران، وزارت امور خارجه روسیه از شهروندان خود در ایران خواست تا در جریان اعتراضات در برخی شهرهای این کشور از تجمعات دوری کنند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، وزارت امورخارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای با اشاره به برخی اعتراضات در چند شهر ایران از اتباع خود در این کشور خواست تا از تجمعات دوری کنند. در ادامه این بیانیه آمده‌است: اعتراضاتی در خیابان‌های چند شهر بزرگ ایران شکل گرفته است. ما به شما توصیه می‌کنیم که هوشیار باشید و از تجمعات بزرگ پرهیز کنید. روز گذشته در برخی شهرهای کشورمان عده‌ای از مردم در واکنش به آنچه مسائل اقتصادی عنوان شده، دست به اعتراض زدند و همان‌طور که انتظار می‌رفت، با استقبال و واکنش‌های مداخله‌جویانه مقامات آمریکا مواجه شده است. آنها در این میان با سوءاستفاده از این شرایط تلاش می‌کنند تا با دامن‌زدن به ناآرامی‌ها این سیاست‌های مداخله‌جویانه خود را در ایران پیش ببرند و به اهداف خود علیه ایران دست یابند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/121658/اخبار----دیپلماسی