اخبار جهان
 

 

هشدار سازمان‌های بین‌المللی نسبت به فاجعه انسانی بی‌سابقه در یمن
ایسنا| سازمان جهانی بهداشت، برنامه جهانی غذا و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) در بیانیه‌ مشترکی نسبت به شرایط انسانی در یمن و احتمال وقوع فاجعه انسانی بی‌سابقه‌ در این کشور هشدار دادند. در این بیانیه مشترک آمده است: «خانواده‌های یمنی بیش از ۱۰۰۰روز است بدون داشتن غذا و آب آشامیدنی سالم و کافی زندگی می‌کنند.» این سه سازمان بین‌المللی از همه طرف‌های درگیر در یمن خواستند فورا درگیری‌ها را متوقف کرده و امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه به جنگ‌زدگان را فراهم کنند. در برابر آمارها و ارقام ترسناک از میزان فقر و گرسنگی در یمن، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در جمع خبرنگاران در پنتاگون نسبت به کشته‌شدن غیرنظامیان در جنگ فعلی در یمن ابراز نارضایتی کرد و مدعی شد: اگر دخالت آمریکا در این جنگ نبود، احتمال افزایش قربانیان غیرنظامی وجود داشت.
بحران یمن در رأس توجه سازمان ملل و نهادهای انسانی بین‌المللی قرار دارد و شرایط در این کشور هر روز با افزایش حملات جنگنده‌های ائتلاف عربی بدتر می‌شود. به‌طوری که تنها در یک‌ماه ده‌ها غیرنظامی در این کشور کشته شدند.
یونیسف و سازمان جهانی بهداشت نیز نسبت به تبدیل بحران انسانی یمن به فاجعه‌ای عمیق هشدار داد و اعلام کرد: «۷۵‌درصد از مردم یمن به کمک‌های فوری نیاز داشته و بیش از ۱۱‌میلیون کودک هرگز بدون این کمک‌ها نخواهند توانست زنده بمانند.»

فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران: دست‌کم ۸۱ خبرنگار در ۲۰۱۷
کشته شدند
ایسنا| فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران از کشته‌شدن دست‌کم ۸۱ خبرنگار حین انجام حرفه‌شان در‌ سال ۲۰۱۷ میلادی خبر داد. فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران اعلام کرد که دست‌کم ۸۱ خبرنگار در‌ سال ۲۰۱۷ میلادی طی عملیات قتل عمد، حمله با خودروهای بمب‌گذاری‌شده و حوادث تیراندازی کشته شدند. این فدراسیون همچنین اعلام کرد که خشونت و در تنگنا قراردادن خبرنگاران و افراد شاغل در بخش رسانه‌ طی ‌سال ۲۰۱۷ میلادی به‌طور چشمگیری افزایش یافت. طبق گزارش این نهاد بین‌المللی، بیشترین خبرنگاران در کشور مکزیک و بعد کشورهای دیگری که شاهد درگیری‌های داخلی هستند، مانند افغانستان، عراق و سوریه کشته شده‌اند. فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران همچنین افزود: مقامات ترکیه از‌ سال گذشته میلادی تاکنون به‌طور چشمگیری اصحاب رسانه‌ را تحت‌فشار قرار داده‌اند، به‌طوری که آنکارا در پرونده‌های بازداشت خبرنگاران بدنام شده و حدود ۱۶۰ خبرنگار همچنان در ترکیه بازداشت هستند که معادل دوسوم خبرنگاران بازداشت‌‌شده در سطح جهان است.

قلیچدار اوغلو: هیچ‌کس در ترکیه امنیت جانی و مالی ندارد
ایسنا| رهبر حزب اپوزیسیون مردم جمهوریخواه ترکیه اظهار کرد: هیچ شهروندی در این کشور امنیت جانی و مالی ندارد. کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوریخواه ترکیه، با انتقاد از حزب حاکم عدالت و توسعه و به‌ویژه وضع فوق‌العاده اعلام شده از زمان کودتای نافرجام ‌سال ۲۰۱۶ گفت، ترکیه دیگر یک کشور دموکرات نیست. قلیچدار اوغلو در کنگره استانی حزب خود خطاب به جمعیت گفت: اگر اعضای پارلمان، رهبران اجتماعی و روزنامه‌نگاران یک کشور زندانی باشند، دموکراسی‌ در آن وجود ندارد. وی افزود: اگر مسئولان سیاسی در پرونده‌های کیفری دستور تیراندازی بدهند، شهروندان آن کشور امنیت ندارند.
رهبر حزب جمهوریخواه مردم گفت: اگر این نهادهای سیاسی هستند که تصمیمات حقوقی می‌گیرند و قاضی‌ها در آن نقشی ندارند، شهروندان در این کشور امنیت جانی و مالی ندارند.

تظاهرات هزاران اسراییلی علیه فساد نتانیاهو و کابینه‌اش
ایسنا| هزاران اسراییلی در شهر تل‌آویو در اعتراض به فساد دولت دست به تظاهرات زده و تسریع در روند تحقیقات از نخست‌وزیر در پرونده‌های فساد را خواستار شدند. به نوشته روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت، هزاران شهروند اسراییلی با تجمع در میدان «روچیلد» در مرکز شهر تل‌آویو در اعتراض به فساد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پلاکاردهایی را در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود؛ «نتانیاهو باید به زندان برود»، «کابینه جهان مردگان است» و «نتانیاهو به خانه‌ات برگرد تو شکست خوردی». به نوشته این روزنامه عبری زبان، این پنجاه‌وهشتمین تظاهرات شهروندان اسراییلی علیه نتانیاهو و فساد کابینه‌اش از دسامبر ‌سال گذشته است.
طبق گزارش رسانه‌های عبری زبان، پلیس رژیم صهیونیستی از دسامبر ۲۰۱۶ تاکنون 7 مرتبه از نتانیاهو در دو پرونده فساد مشهور به پرونده‌های ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ بازجویی کرده که آخرین آنها روز شنبه انجام شد و حدود چهارساعت ادامه داشت.
نتانیاهو در پرونده ۱۰۰۰ به دریافت هدایای گران‌قیمتی از تجار اسراییلی متهم است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/121657/اخبار--جهان