گزارش «شهروند» از ورزشی که با ادعای ملی‌بودن فقط در 6 استان فعال است
 
چوگان بدون اسب!
 
رئیس جدید فدراسیون چوگان: در کل ایران 3 نفر حامی نداریم!
 

شهروند| ماه گذشته بود که خبر ثبت جهانی چوگان به نام ایران در سازمان یونسکو باعث خوشحالی اهالی این رشته شد. چوگان به‌عنوان قدیمی‌ترین ورزش ایرانی که در فرهنگ کشور ریشه دارد، هنوز نتوانسته جایگاه خود را در ورزش کشور پیدا کند. همان‌طور که رئیس جدید این فدراسیون بعد از انتخابات اعلام کرد، 400‌سال قبل هم این ورزش توسط پادشاه ایران انجام شده، اما حالا حتی در 10 استان کشور هم به صورت حرفه‌ای دنبال نمی‌شود.
چوگان، محدود به 6 استان
وقتی دیروز وارد مجمع انتخاباتی فدراسیون چوگان شدیم، انتظار داشتیم مثل سایر فدراسیون‌ها شاهد تجمع اعضای مجمع سرتاسر میزهای تعبیه‌شده باشیم، اما اصل ماجرا با چیزی که در ذهن داشتیم متفاوت بود. فقط روسای 6 هیأت استانی که در چوگان فعالیت دارند،‌ در مجمع حاضر بودند و خبری از نمایندگان 25 استان دیگر نبود. این مسأله باعث شده بود تا تعداد اعضای مجمع فدراسیون چوگان برخلاف سایر فدراسیون‌ها که بالای 40 نفر عضو دارند، به 19 نفر برسد. این رشته که به‌عنوان یک ورزش ایرانی در تمام دنیا شناخته می‌شود، در سراسر ایران فقط در 6 استان فعال است که خودش جای تعجب دارد.
پیروزی دهخدایی در انتخابات یک‌نفره
اتفاق عجیب دیگر در مجمع انتخاباتی فدراسیون چوگان غیبت 6 کاندیدای تأیید صلاحیت شده بود. این مسأله بیش از حد تصور باعث خالی ماندن صندلی‌های داخل سالن اجتماعات آکادمی ملی المپیک شده بود و توی ذوق می‌زد. اصغر ناظری، نامزد دیگری بود که بعد از چند دقیقه صحبت کردن از حضور در انتخابات به نفع رقیبش انصراف داد، بنابراین حجت‌الله دهخدایی ماند و 19عضوی که راهی به‌جز رأی دادن به او نداشتند. رأی‌گیری انجام شد و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، دهخدایی در یک انتخابات تک‌نفره و بدون رقیب توانست برای 4‌سال آینده ریاست این فدراسیون را برعهده بگیرد. چند ماه قبل گلنار وکیل گیلانی به دلایل نامشخص از ریاست فدراسیون برکنار شد که این موضوع حاشیه‌هایی را هم به وجود آورد.
کمبود زمین چوگان
یکی از مسائلی که دیروز تقریبا حرف دل همه اعضای مجمع فدراسیون چوگان بود، به کمبود زمین استاندارد برای برگزاری مسابقات این رشته مربوط می‌شد. در سال‌های اخیر بیشتر مسابقات بین‌المللی در مجموعه نوروزآباد که در کیلومتر 7 جاده قدیم و جنوب غرب تهران واقع شده، برگزار شده است و در سراسر کشور کمتر شاهد ایجاد چنین مجموعه‌هایی هستیم. به گفته رئیس جدید فدراسیون، هر زمین چوگان 8 برابر زمین فوتبال محسوب می‌شود و به همین دلیل باید زمین‌هایی با وسعت بالا برای احداث مجموعه‌های چوگان فراهم شود. همین مشکل باعث شده تا بیشتر استان‌های ایران از داشتن حتی یک زمین چوگان هم محروم باشند.
اسب کافی هم نداریم!
وقتی محمدرضا داورزنی، معاون وزیر ورزش روز گذشته با سوالات پرتعداد خبرنگاران پیرامون امکانات پایین رشته چوگان مواجه شد، این‌طور واکنش نشان داد: «بخش خصوصی در این رشته فعال است. البته نیروی زمینی ارتش هم کمک‌هایی کرده است. ما دو زمین چمن در تهران داریم اما برای داشتن یک تیم چوگان 16 اسب نیاز است، به همین دلیل انتظار داریم نهادها به کمک بیایند؛ چرا که نگهداری اسب و زمین در این رشته سخت است. تا الان هم با همت خانواده چوگان بوده که این رشته توسعه پیدا کرده است. انتظارمان این است که دولت که در پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری‌های هنگفت داشته، به این رشته نگاه ویژه‌ای داشته باشد تا حداقل امکانات زیرساختی که مردم نمی‌توانند ایجاد کنند، ساخته شود.»
دهخدایی: 3 نفر حامی در کل ایران نداریم!
حجت‌الله دهخدایی بعد از انتخابش به‌عنوان رئیس فدراسیون چوگان قطعا کار سختی برای توسعه این رشته دارد. او در نخستین اظهارنظر خود بعد از پیروزی در انتخابات از تمامی نهادها درخواست کمک کرد: «هدف ما این است که در چوگان از بخش خصوصی استفاده کنیم، اما متاسفانه چون این رشته شناخته‌شده نیست، نفراتی که حاضرند در ایران روی چوگان سرمایه‌گذاری کنند، شاید 3 نفر هم نباشند! برای جذب بخش خصوصی نیاز به تبلیغات بیشتر داریم و باید شرایطی فراهم شود تا برگشت سرمایه برای بخش خصوصی امکان‌پذیر باشد. با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که از چوگان حمایت کردند و این رشته را جزو فرهنگ ما دانسته‌اند، امیدواریم نهادهای دیگر مثل نیروهای مسلح به ما کمک کنند. این‌که همه کنار بایستند و ما را تشویق کنند، کاری از پیش نمی‌بریم. ما هم وظیفه داریم که این کمک‌ها را هدایت کنیم تا به هدفمان برسیم.»
ورزشی تاریخی فراموش نشود
صحبت‌هایی که روز گذشته در مجمع انتخاباتی فدراسیون چوگان مطرح شد، شاید تلنگری برای مسئولان ورزش و دیگر نهادها باشد تا از این پس بیشتر به ورزش قدیمی ایران رسیدگی کنند. چوگان حالا بعد از سال‌ها انتظار به صورت جهانی هم به نام ایران ثبت شده و درواقع کشورمان وظیفه بزرگی برای شناساندن این رشته به دیگر کشورهای جهان هم دارد. مشکل اینجاست که شاید هنوز خیلی از علاقه‌مندان به ورزش در داخل ایران هم با چوگان آشنایی خاصی نداشته باشند. راه آموزش این ورزش باید از داخل کشور آغاز شود. میدان نقش جهان اصفهان که سابقه تاریخی در برگزاری مسابقات چوگان دارد، حالا به‌عنوان یک نماد تاریخی می‌تواند نقش کلیدی برای شناساندن این رشته به مردم داشته باشد. باید امیدوار بود تا با روی کار آمدن رئیس جدید فدراسیون چوگان که 9‌سال سابقه دبیری در این فدراسیون را دارد، راه جدیدی برای پیشرفت این ورزش قدیمی باز شود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/121582/چوگان-بدون-اسب!