در سالروز تولد 70سالگی مطرح شد
 
انتقاد ناظرزاده‌کرمانی از گیشه‌پرست‌های تئاتر
 

 

شهروند| جشن تولد 07 سالگی فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در تماشاخانه ارغنون برگزار شد. در این مراسم، پروفسور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در ابتدای سخنانش با اشاره به این‌که تاکنون دانشجویان زیادی داشته و آنها را مثل فرزند خود می‌داند، گفت: فکر نمی‌کنم هیچ پدری باشد که مثل من ۲ یا ۳‌هزار فرزند داشته باشد. این استاد که خود اصالتا اهل کرمان است، به طنز، نقل‌قولی از کرمانی‌ها داشت و گفت: کرمانی‌ها می‌گویند،06  نشست، 07 رفت بر باد، 08  افتاد، 09 نمردی، چه بد! حالا ما رسیده‌ایم به پرده اول این داستان.
این استاد پیشکسوت در ادامه نقبی زد به بحث‌هایی جدی در زمینه تئاتر: سیاست متولیان دولتی، کاهش تصدی‌گری در تئاتر است. اگر تئاتر بخواهد نهادینه شود، ایده‌آل این است که حکومت حداقل نظارت و حداکثر حمایت را از آن بکند نه برعکس‌. در اینجاست که تئاتر رشد کرده، فاخر و پدیده فرهنگی می‌شود. در واقع باید از تاریخ درس آموخت.او اضافه کرد: سه چیز باید با هم جمع شوند تا هنر نمایش رشد کند. آموزش، پژوهش و آفرینش. اینها باید باشد تا سطح هنر نمایش بالا بیاید. در ایران فرهنگ فرودینه تئاتر را به وجود آورد و از سطح پایین جامعه شروع شد ولی در غرب نخبگان فرهنگی آن را به وجود آوردند. تئاتر در ایران فقط تفریح بود. در واقع تئاتر باید از مردم به وسیله مردم و برای مردم باشد تا بتواند رشد کند. باید مردمی باشد که حاضر شوند برای این هنر هزینه کنند. ما در ایران هنوز کسی را نداریم که وقتی از دنیا می‌رود، پولش را به تئاتر اختصاص دهد. اگر تئاتر در جامعه رشد نکند، باید تعداد زندان‌ها را زیاد کنیم، چون در اثر نبود هنر، آمار جرم بالا می‌رود.
ناظرزاده‌کرمانی در پایان گفت: بعضی‌ها فقط گیشه‌پرست‌ هستند و برای فروش سراغ چهره‌های سینمایی، تلویزیونی و ورزشکاران و هرکه صندلی را پر کند، می‌روند و به تئاتر وارد می‌کنند و دایم جمعیت را نشان می‌دهند. جمعیت چه ارزشی دارد، شما در خیابان یک دعوا راه بیندازید، چندین نفر جمع می‌شوند! بنابراین خود تئاتر مهم است و نه جمعیت.
گفتنی است؛ مراسم سالروز تولد 07 سالگی فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در تماشاخانه ارغنون با افتتاح سالن جدید این مجموعه همراه شد که در مراسم افتتاح این سالن داود نامور رئیس مجموعه تئاتر ارغنون با بیان این‌که «من شاگرد دکتر فرهاد ناظرزاده‌کرمانی هستم و از او یاد گرفتم در گسترش فرهنگ سرزمینم کوشا باشم» نقل‌قولی از استاد ناظرزاده آورد: یادم است او همچنین می‌گفت که شهری متمدن است که در آن سالن‌های تماشاگران وجود داشته باشد. امیدوارم بتوانم در این راستا پایدار و پرتلاش باشم؛ درباره مجموعه تئاتر ارغنون اظهار کرد: این سالن بعد از دوسال بازسازی شده و ظرفیت آن بالاتر رفته است و توانستیم فضای مناسبی را به وجود بیاوریم.
در پایان این مراسم هم کیکی به مناسبت سالروز تولد 07 سالگی ناظرزاده‌کرمانی آورده شد و تابلو عکسی از او توسط میهمانان به یادگار امضا شد.
از میهمانان حاضر در این مراسم می‌توان به داریوش اسدزاده، مریم معترف، مسعود دلخواه، اصغر همت، بهزاد خداویسی، کیهان ملکی، اتابک نادری، داریوش اسدزاده، علی مرادخانی، مریم معترف، ساعتچیان، عطالله کوپال و نادر نادرپور اشاره کرد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/119693/انتقاد-ناظرزاده‌کرمانی-از-گیشه‌پرست‌های-تئاتر