سالن‌هاي نمايش در انتظار اجرا‌هاي تازه
 
رونق به تئاتر ایران بازمی‌گردد
 

 

شمیم قربانی| تئاترشهر حالا مدت‌هاست که دیگر به‌عنوان مرکزِ تئاترِ ایران شناخته نمی‌شود. قدیمی‌ترین مرکز تئاتر ایران، آنچنان در سال‌های گذشته با سوء‌مدیریت همراه شد و چنان زخم‌های بزرگی از بازسازی‌های غیراصولی خورد که حالا دیگر جز یک نام چیزی از آن باقی نمانده است. حالا تئاتر ایران مانده است و تئاتر شهری که دیگر رونق گذشته را ندارد و ایرانشهر و البته چند سالنِ خصوصی که هیچ‌کدامشان ظرفیتِ بالایی ندارند. از این مسأله اما اگر بگذریم، قرار است بعد از ایامِ سوگواری سالارِ شهیدان، چند نمایشِ جدید کار خود را آغاز کنند؛ نمایش‌هایی که به نظر می‌رسد هرکدامشان بتوانند رونقی تازه به تئاتر ایران دهند. در این میان البته امید اصلی با «مردی برای تمام فصول» است که «بهمنِ فرمان‌آرا» کارگردانی‌اش را برعهده دارد و بازیگرانی چون رضا کیانیان، سهیلا رضوی، سیامک صفری، بهناز جعفری، فرزین صابونی، امیررضا دلاوری، هدایت ‌هاشمی، احمد ساعتچیان، علیرضا آرا، رضا مولایی، محمدرضا مالکی و خود فرمان‌آرا در آن حضور دارند.
این نمایش از شنبه روی صحنه خواهد رفت؛ در تالارِ وحدت. تالاری که تنها سالنِ استانداردِ موسیقی است و حالا در غیابِ سالن‌های استانداردِ تئاتر، بخشی از بارِ تئاتر را هم به دوش می‌کشد. اما قرار است نمایشِ جدیدی در تالار اصلی تئاترشهر هم اجرا شود. در این سالن، جلسات نمایشنامه‌خوانی «سوگواره عاشورا» اجرا شده بود و حالا نادر برهانی‌مرند، کارگردانی که در این سال‌ها چندان فعالیتی نداشته است، قرار است «مرگ فروشنده» نوشته آرتور میلر را روی صحنه ببرد. در این نمایش حمیدرضا آذرنگ، نسیم ادبی، رحیم نوروزی، داریوش موفق و ‌هادی عامل بازی خواهند داشت و منوچهر شجاع طراحیِ صحنه‌ آن را برعهده دارد. نمایش «مرگ فروشنده» یکی از آثار مشهور آرتور میلر نمایشنامه‌نویس شهیر آمریکایی است که با بازنویسی نادر برهانی‌مرند و آرش پارساخو اجرا می‌شود. نادر برهانی‌مرند پیش از این‌ سال 85 همین نمایشنامه را در تالار قشقایی تئاترشهر اجرا کرد که پرمخاطب‌ترین نمایش آن ‌سال و همچنین اثر برگزیده از سوی انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر 1386 شد.
اما تالار چهارسو فعالیت خود را با نمایش«هفت پرده» کار میکاییل شهرستانی از سر می‌گیرد. این اثر نمایشی با تجلیل از مقام هنری زنده‌یاد اکبر رادی نمایشنامه‌نویس فقید ایرانی به صحنه خواهد رفت. همچنین تماشاخانه ایرانشهر فعالیت خود را با اجرای دو نمایش «بالاخره این زندگی مال کیه؟» و «صدای آهسته برف» ادامه می‌دهد. نمایش «بالاخره این زندگی مال کیه؟» نوشته برایان کلارک و کار اشکان خیل‌نژاد در تالار دکتر ناظرزاده اجرا می‌شود. همچنین «صدای آهسته برف» نوشته مشترک پیام سعیدی و جابر رمضانی با دراماتورژی محمد چرم‌شیر و کارگردانی جابر رمضانی دیگر نمایشی است که در تماشاخانه ایرانشهر اجرا می‌شود. تالار «حافظ» هم میزبان نمایش «وقتی ما برگردیم دوپای آویزان مانده است» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی می‌شود. اجرای این اثر نمایشی از 18 آبان آغاز خواهد شد.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/11786/رونق-به-تئاتر-ایران-بازمی‌گردد-