میز سیاست
 

 

بگومگوی بنی‌صدر با شهید بهشتی
درباره اختیار شورای نگهبان
برای نقض قوانین قبلی
الف نوشت: اصلی‌ترین دفاع اعضای شورای نگهبان از تغییر نظر اخیر شورا بر تفسیرشان از اصل چهارم قانون اساسی مبتنی است. ایشان می‌گویند تفسیر قانون اساسی برعهده شورای نگهبان است و تفسیر ما از اصل چهارم این است که فقهای شورای نگهبان هر وقت که قانونی را مغایر شرع اعلام کردند، نظرشان لازم‌الاجراست. پاسخ: اتفاقا این موضوع یک امر حادث نیست. ملتزم بودن شورای نگهبان به مهلت 10 روزه و 10 روزه استمهال در جریان تصویب اصول 94 و 95 قانون اساسی در‌ سال 1358 در مجلس خبرگان قانون اساسی مورد بحث قرار گرفته است. چنان‌که در صفحه 958 مشروح مذاکرات قانون اساسی آمده در جلسه مورخ 9/7/1358 مجلس خبرگان قانون اساسی که به ریاست نایب‌رئیس مجلس (مرحوم شهید بهشتی) تشکیل شده است، تعدادی از نمایندگان با تعیین مهلت برای شورای نگهبان مخالفت می‌کنند.
از آن جمله مرحوم شهید آیت بوده که مخالفتش را چنین تبیین می‌کند: «نه مجلس شورا را مي‏توانيم مقيد كنيم كه ظرف 10 روز يا 15 روز يك كاري را انجام بدهد و نه شوراي نگهبان را؛ چون فرض اين است كه شوراي نگهبان هم به فكر مملكت است و سوءنيت هم ندارد و ظرف حداقل مدت ممكن تصويب مي‏كند. وقت گذاشتن صحيح نيست چون بايد جلساتش مرتب تشكيل بشود و به‌هرحال نظرش را بدهد.»بلافاصله پس از طرح موضوع توسط نایب‌رئیس مجلس، بنی‌صدر با آن مخالفت می‌کند و شهید بهشتی به وی پاسخ می‌دهد. درنهایت این بحث با این جمله نایب‌رئیس تمام می‌شود: «از گروه مي‏خواهم يك اصلي را براي اين موارد استثنايي با در نظر گرفتن همه جوانبش تهيه كند. هرچقدر که مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی را بکاویم، درخواهیم یافت که به‌جز این اصل، مجلس هیچ امکان دیگری برای اظهارنظر یا تغییر نظر شورای نگهبان در خارج از مهلت 10 روزه پیش‌بینی نکرده است.
اعلام آمادگی یک مسئول سابق نهاد
رهبری برای مناظره با مجید انصاری
درباره سپنتا نیکنام
ایسنا نوشت: مسئول سابق نهاد رهبری در دانشگاه تربیت مدرس برای مناظره با مجید انصاری درباره موضوع سپنتا نیکنام اعلام آمادگی کرد.
حجت‌الاسلام سیدعباس نبوی ضمن اعلام آمادگی برای مناظره با حجت‌الاسلام مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره موضوع «سپنتا نیکنام» منتخب زرتشتی مردم یزد در شورای شهر اظهار کرد: چون این بحث و نظر شورای نگهبان درباره آن را دارای پشتوانه‌های فقهی و حقوقی خیلی مفصلی دیدم، اعلام آمادگی کردم تا با آقای انصاری مناظره‌ای داشته باشم. وی افزود: این موضوع در‌ هزار ‌سال گذشته بارها مطرح شده و بحث جدیدی نیست و نظر شورای نگهبان درباره آن، نظر موجهی است البته جزییات اجرایی کار، جای بحث و نقد دارد اما اصل نظر شورای نگهبان موجه است. این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: آقای انصاری برای این مناظره اعلام آمادگی کرده بود و البته آقای کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز بیان کرده بود که شورای نگهبان در چنین آرایی، مناظره‌ای انجام نمی‌دهد اما اگر قرار است این موضوع ادامه پیدا کند، من آمادگی دارم با آقای انصاری مناظره‌ای داشته باشم. پیش از این مجید انصاری با انتشار عکس‌نوشتی درباره نظر امام‌خمینی‌(ره) نسبت به جامعه زرتشتیان ایران در صفحه اینستاگرامش، برای مناظره با یکی از اعضای شورای نگهبان درباره سپنتا نیکنام اعلام آمادگی کرده بود.
فاز تازه سیاست‌ورزی ناطق ‌نوری
نامه‌نیوز نوشت: درست در شرایطی که برخی گمان می‌کردند دوران سیاست‌ورزی ناطق نوری تمام شده و او بعد از چند اتفاق دیگر برای همیشه ردای سیاست‌ورزی را به کنار گذاشته، نشانه‌هایی از حضور او در این عرصه دیده شده است. کمی فعال‌تر از گذشته شده و پس از 12‌سال به دیدار علم‌الهدی رفته است. او با سیدابراهیم رئیسی هم دیدار کرده است. اگرچه این دیدارها بیان‌کننده خط‌مشی سیاسی جدید این یار انقلابی حضرت امام‌خمینی(ره) نیست و فضای کنش سیاسی وی در طیفی غیراز اصولگرایی تعریف می‌شود، اما به وضوح نشانه‌هایی از فعال شدن ایشان در عرصه سیاسی را بازگو می‌کند. حجت‌الاسلام محسن غرویان در ارتباط با جایگاه و ظرفیت کنونی حجت‌الاسلام ناطق‌ نوری در عرصه سیاسی کشور برای رهبری جریان اعتدا‌ل‌گرا، اظهار داشت: شخصیت سیاسی - اجتماعی آقای ناطق نوری با توجه به سوابق ایشان، ظرفیت بسیار مناسبی است. ایشان از شاگردان نزدیک امام‌خمینی(ره) و همچنین عهده‌دار پست‌های حساس نظام در ادوار مختلف بوده‌اند. به‌هرحال شخصیت مبارز و در عین حال معتدلی هستند که روابط بسیار خوبی با [مرحوم] آیت‌الله‌ هاشمی ‌رفسنجانی داشتند و نیز جایگاه خوبی بین «جامعه روحانیت مبارز تهران» و «جامعه مدرسین حوزه علمیه» دارند و در مجموع ارتباط ایشان با شخصت‌های تأثیرگذار نظام مثل رئیس مجلس و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خوب و نزدیک است. از این‌جهت ظرفیت ایشان برای هدایت جریان اعتدال‌گرا به نظر من بسیار بالا و مناسب است.
ناصر ایمانی هم درباره کنش سیاسی حجت‌الاسلام ناطق ‌نوری طی سال‌های اخیر اظهار داشت: یک‌سری حوادث در‌ سال 1384 اتفاق افتاد که منجر به رنجش آقای ناطق‌ نوری از اولا جریان اصولگرایان و ثانیا از مجموعه سیاست‌ورزی موجود در کشور شد البته این موارد که بیان شد، فرع بر این موضوع است که اساسا آقای ناطق‌ نوری مقداری به آنچه که فرهنگ سیاست‌ورزی در کشور ما وجود دارد، به‌طورکلی ناخرسندی دارند. برای همین هم ترجیح دادند از عرصه سیاسی کمی فاصله بگیرند، هم از جناح‌های سیاسی و هم به‌طور کل از عرصه عمومی سیاست.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/116445/میز-سیاست