آمانو در در دیدار با روحانی مطرح کرد:
 
تجلیل از پایبندی ایران به برجام
 

 

شهروند| یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته به ایران آمد و با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ازجمله رئیس‌جمهوری و وزیر امورخارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.
سفر آمانو به تهران 10 روز پس از اقدام ترامپ در تأیید‌نکردن برجام انجام می‌شود. اقدامی كه سرنوشت برجام را در دستان کنگره جمهوریخواه قرارداد. با این‌که آمریکا تلاش بسیاری کرد تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای ارایه گزارش‌هایی جهت‌دار علیه ایران تحت فشار قرار دهد و حتی نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان با دستور کار برجام به وین سفر و شخصا با آمانو دیدار کرد، اما مدیرکل ژاپنی آژانس همواره در گزارش‌هایش پایبندی ایران را به برجام تأیید و بارها اعلام کرده است که ایران به تعهدات خود براساس برجام پایبند بوده است.
امری که بزرگترین مانع بر سر راه آمریکا برای پاره‌کردن برجام است. اتفاقا گزارش‌های آمانو از سوی مقامات اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای امضا‌کننده برجام نیز مورد استناد قرار گرفته است و این مقامات بر همین اساس بر ادامه اجرای برجام به ‌عنوان یک توافق تأکید کرده‌اند. ایران نیز اعلام کرده است که تا زمانی که کشورهای امضا‌کننده برجام به آن پایبند باشند، نیز به تعهدات خود پایبند است؛ امری که روز گذشته نیز در دیدار روحانی با آمانو مورد تأکید رئیس‌جمهوری قرار گرفت.
رئیس‌جمهوری بر ضرورت حفظ استقلال و بی‌طرفی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد و گفت: اراده ما مبتنی بر انجام همکاری بلندمدت با آژانس در چارچوب مقررات بین‌المللی است. روحانی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران در چارچوب پادمان آژانس، مقررات بین‌المللی و توافق برجام آماده توسعه همکاری‌های خود با آژانس است، افزود: اراده ما مبتنی بر انجام همکاری بلندمدت با آژانس در چارچوب مقررات بین‌المللی است و امیدواریم با توجه به همکاری کامل ایران در سال‌های اخیر، آژانس هر چه سریع‌تر نتیجه نهایی مبنی بر صلح‌آمیزبودن ماهیت برنامه هسته‌ای ایران را اعلام کند. رئیس‌جمهوری با تأکید بر این‌که یک کشور هر طور که بخواهد نمی‌تواند با توافقات چندجانبه و بین‌المللی برخورد کند، گفت: استحکام مقررات و معاهدات بین‌المللی بسیار مهم است. روحانی با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران همان ‌طور که بارها اعلام کرده هرگز نخستین کشوری نخواهد بود که از برجام خارج می‌شود، گفت: تا زمانی نسبت به برجام پایبند و متعهد هستیم که بتوانیم از منافع قید‌شده در آن بهره‌مند شویم.
رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌ عنوان یک نهاد مهم بین‌المللی در افکار عمومی جهان برمبنای این است که بدون تأثیرپذیری از قدرت‌ها، فعالیت‌های حرفه‌ای و فنی خود را به انجام برساند و این‌که برخی از کشورها و مقامات آنها بخواهند بر تصمیمات آژانس تأثیر بگذارند و اعمال فشار کنند، برای ما قابل قبول نیست. وی با بیان این‌که آژانس تنها مرجع تأیید‌کننده پایبندی ایران به برجام است، تصریح کرد: برجام معیار مشخصی دارد و ملاک عمل ایران نیز صرفا همان معیارها است.
رئیس‌جمهوری در ادامه سخنان خود به سیاست‌های جدید دولت ایالات متحده نیز اشاره کرد و با بیان این‌که رفتار جدید دولت آمریکا هیچ کمکی به ثبات و امنیت منطقه نخواهد کرد، گفت: مبارزه با تروریسم یکی از مهمترین اهداف در منطقه بشمار می‌رود و امروز ثبات و امنیت برای ملت‌های منطقه بسیار حایز اهمیت است.
یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این دیدار برجام را توافقی بسیار خوب دانست و گفت: امروز براساس تلاش‌های مشترکی که به انجام رسیده، می‌توانیم تأکید کنیم که جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات خود در چارچوب مقررات بین‌المللی و برجام عمل کرده است. مدیرکل آژانس بین‌الملی انرژی اتمی با تأکید بر این‌که اکثر مقامات و مسئولان عالی‌رتبه کشورهای جهان در فضای بین‌المللی با قدرت از برجام حمایت می‌کنند، اظهار داشت: اجرای تعهدات و پایبندی به آنها از سوی همه طرف‌ها نقش اساسی و حیاتی در ثبات و آینده برجام خواهد داشت. آمانو با تجلیل از پایبندی جمهوری اسلامی ایران در عمل به تعهدات خود در برجام خاطرنشان کرد: اعتبار آژانس بسیار حایز اهمیت است و همچنان بر بی‌طرفی خود در مواضع، ادامه می‌دهد و براساس حقایق و پادمان‌ها گزارش‌های واقعی را ارایه خواهد کرد.
آمانو: ایران به تمام تعهداتش
 در برجام عمل کرده است
آمانو در ایران نشست مطبوعاتی نیز داشت که در این نشست نیز بار دیگر پایبندی ایران به برجام را تأیید کرد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: همه کسانی که در برجام دخیل هستند، به تعهداتشان عمل کنند. ما تا به حال نظارت کرده‌ایم و می‌گوییم ایران کاملا به تمام تعهداتش در چارچوب برجام عمل کرده است.
یوکیا آمانو پس از دیدار با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در جمع خبرنگاران افزود: در مورد صحبت‌های ترامپ حرفی ندارم كه عنوان کنم. برجام بین ایران و ١+٥ است و شورای امنیت آن را تأیید کرده است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از حضور مجدد خود در ایران ابراز خشنودی کرد و با اشاره به دیدار خود با معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: خوشحالم که بار دیگر در ایران هستم و امروز علاوه بر آقای صالحی با آقایان ظریف و روحانی نیز دیدار خواهم داشت.
وی در خصوص موضع آژانس درباره سخنان ترامپ و این‌که آیا از برجام به‌ عنوان یک توافق بین‌المللی دفاع می‌کند یا آن را توافق دوجانبه بین دو کشور می‌داند، گفت: من درباره صحبت‌های رئیس‌جمهوری آمریکا نظری ندارم؛ اما می‌توانم بگویم برجام توافقی است بین کشورهای 1+5 و ایران که شورای امنیت سازمان ملل نیز این توافق را تأیید کرده است. آمانو خاطرنشان کرد: شورای امنیت از این توافق حمایت کرده و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم پایبندی ایران به برجام را بارها تأیید کرده است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: آژانس همواره به ‌صورت بی‌طرفانه و کلی و بر اساس پادمان استاندارد مفاد ذکر‌شده در برجام را بررسی و تأیید کرده است.
آمانو در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که ترامپ گفته ایران برجام را نقض کرده است و حضور امروز شما در ایران چه پیامی برای ترامپ خواهد داشت، گفت: فقط می‌توانم بگویم تمامی تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام کاملا اجرا شده است.
صالحی: آمانو درخواستی
  برای بازرسی جدید نداشته است
علی‌اکبر صالحی نیز که روز گذشته با آمانو دیدار کرده بود، در پاسخ به خبرنگاران در خصوص سوالی مبنی بر این‌که آیا آمانو درخواست جدیدی برای بازرسی از سایت‌های ایران ارایه کرده است یا خیر گفت: «ایشان درخواستی در این زمینه ندارند.
صالحی در این نشست خبری مشترک با آمانو گفت: این برای چندمین‌بار است که آقای آمانو به ایران سفر می‌کند و این سفر به‌ طور خاص و به خواست خودشان انجام شده است. وی ادامه داد كه با توجه به اهمیت موضوع برجام و شرایطی که برجام در آن است و با توجه به مسائلی که در آمریکا اتفاق می‌افتد و رئیس‌جمهوری آمریکا با اقدامات و صحبت‌هایی که می‌کند و مواضعی که گرفته شرایط حساسی به وجود آورده است، در چنین وضعیتی آقای آمانو به سهم خود علاقه‌مند است در این خصوص نقش‌آفرینی کند.
صالحی ادامه داد: امروز در این دیدار صحبت‌های خوبی درباره همکاری‌های سازمان انرژی اتمی و آژانس انرژی اتمی انجام شد و ما از این‌که آژانس تا امروز توانسته به صورت مستقل هشت‌بار گزارش ارایه دهد و بر اساس آن التزام ایران به تعهداتش بسیار صریح تأکید کند، اعلام رضایت کردیم. وی خاطرنشان کرد: این موضوع گیری‌ها رضایت کشورمان را فراهم کرده و ما امیدواریم آژانس همچنان به این رویه ادامه دهد، به‌خصوص در حال حاضر که آژانس در شرایط سختی قرار دارد و فشارهای زیادی را تحمل می‌کند.
رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد ما از آقای آمانو خواستیم کما فی‌السابق و بر اساس آنچه مسئولیت آژانس است، بدون جانبداری و همان‌طور که در سوگندنامه آژانس برای مدیرکل آمده است به صورت کاملا مستقل نظرات فنی خود را ارایه دهد. رئیس سازمان انرژی اتمی در بخشی از اظهاراتش تصریح کرد ما چیزی به نام بازدید از مراکز نظامی نه در قرارداد پادمانی و نه در پروتکل الحاقی و نه در مفاد برجام نداریم؛ لذا بیخود درباره آن صحبت نکنیم و فضا و میدانی


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/116429/تجلیل-از-پایبندی-ایران-به-برجام