دبیر جشنواره فیلم فجر دیروز به نمایشگاه مطبوعات رفت و درباره مهمترین موضوعات مطرحشده جشنواره حرف زد. ابراهیم داروغهزاده گفت: باید از هر برنامهای که در راستای برگزاری مطلوب جشنواره فیلم فجر و همچنین کاهش هزینههاست، استقبال کنیم.
وی ادامه داد: دلیل اصلی ما برای اینکه برج میلاد به عنوان سینمای رسانهها انتخاب نشود، این بود که در سالهای گذشته بسیاری از اهالی رسانه و خبرنگاران حرفهای اعتراض داشتند که برج میلاد مکان مناسبی برای برگزاری جشنواره فجر نیست و افراد زیادی در برج میلاد حضور پیدا میکنند که رسانهای و اهل سینما نیستند و این مسأله باعث میشود اهالی رسانه کار اصلیشان را نتوانند انجام بدهند.
داروغهزاده در پاسخ به این سوال که در سالهای گذشته برخی از فیلمها برای نمایش در جشنواره فیلم فجر پروانه نمایش میگرفتند و بعد برای اکران عمومی باز هم پروانه میگرفتند؛ آیا امسال با توجه به مسئولیت وی در معاونت نظارت و ارزشیابی و همچنین جشنواره فیلم فجر امکان حذف این دو مجوز وجود دارد، گفت: اگر فیلمها به صورت کامل آماده و ارایه شوند، ما میتوانیم آنها را زودتر بررسی کنیم تا در جشنواره فیلم فجر پروانه نمایش اصلی را بگیرند؛ اما فیلمهایی که کامل آماده نمیشوند، ممکن است نتوانند این پروسه را طی کنند لذا پروانه نمایش موقت برای آنها صادر میشود.
داروغهزاده درباره نحوه داوریها در جشنواره فیلم فجر امسال بر اساس نوع جوایز نیز گفت: فقط یک هیأت داوری خواهیم داشت و تمامی جوایز امسال جشنواره شامل سیمرغ هنر و تجربه و مستند را فقط همین هفت نفر انتخاب میکنند.
معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضع بررسی فیلمهای مشکلدار یا اصطلاحا توقیفی گفت: در آخرین مرحله که پیش از این نیز اطلاعرسانی شده بود، ۱۲ فیلم بررسی شد که ۵ فیلم مجوز گرفتند و اسامی آنها نیز اعلام شد و یکی از آنها به نام «خانه دختر» هماکنون در حال اکران است.
وی ادامه داد: فیلمی مانند «رستاخیز» از سوی شورای پروانه نمایش مجوز گرفت اما در جاهای دیگر بحثهایی درباره فیلم به وجود آمد که همانجاها باید حلوفصل شود؛ البته برخی فیلمها مانند «ارادتمند نازنین بهاره تینا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی هم در شورای پروانه نمایش و هم در شورایعالی نظارت مورد مخالفت جدی قرار گرفتند. این فیلم نیاز به اصلاحات جدیتری دارد.
معاون نظارت ارزشیابی در پاسخ به این سوال که آیا درست است که گفتهاید «برخی کارگردانها همچون ابراهیم حاتمیکیا بدون آنکه فیلمنامه ارایه کنند یا فیلمنامهشان خوانده شود، مجوز میگیرند؟» گفت: سیاست اصولی ما تعامل بیشتر و بهتر شورای پروانه ساخت با فیلمساز است و در گذشته هم رویه این شورا کم و بیش اینگونه بوده است. برخی از سینماگران ما با ارایه طرح فیلمنامه درخواست مجوز ساخت کردهاند که با اعتماد اعضای شورا به ایشان مجوز ساخت برای آنها صادر شده است و اتفاقا آن فیلمها بدون کمترین مشکلی پروانه نمایش هم گرفتهاند. سعی میکنیم این رابطه را بر اساس اعتماد و مسئولیتپذیری توأمان بین شورا و سینماگران بیشتر کنیم.