تقویم تاریخ
 

 

قتل خواجه نظام‌الملك
922‌سال پیش، برابر با دوم نوامبر 1092میلادی، خواجه نظام‌الملک، دولتمرد مشهور ايراني و وزیر بزرگ دولت سلجوقيان، در نزديكي كرمانشاه به‌دست عوامل حسن صباح موسوم به فدائيان كشته شد. قاتل خواجه نظام‌الملک «ابوطاهر اراني» جواني ديلمي بود كه در الموت به صف هواداران حسن صباح پيوسته و در آن‌جا مامور قتل خواجه شده بود. به نوشته پاره‌اي از مورخان، دشمني حسن صباح با خواجه نظام‌الملك تنها به‌خاطر مخالفت خواجه با اسماعيليان نبود. صباح بسياري از كارهاي ديگر خواجه از جمله همكاري او با سلجوقيان را نمی‌پسندید. از نظر حسن صباح،  سلجوقيان اشغالگر و خارجي شمرده مي‌شدند.

صدور اعلاميه بالفور
97‌سال پیش، برابر با دوم نوامبر 1917میلادی، آرتور بالفور وزير امور خارجه وقت انگلستان، ضمن صدور اعلاميه‌اي كه در تاريخ به «اعلاميه بالفور» شهرت يافته از ايجاد يك كشور براي يهوديان در فلسطين حمايت كرد و به اين ترتيب راه براي مهاجرت يهوديان، اشغال سرزمین فلسطین و ايجاد اسرائيل باز شد. فلسطين قرن‌ها از مستملكات امپراتوري عثماني بود كه در جريان جنگ جهاني اول به دست انگليس افتاده بود.  

نخستين ايستگاه راديويي
94‌سال پیش، برابر با دوم نوامبر 1920میلادی، نخستين ايستگاه راديويي جهان در شهر پيتسبورگ ايالت پنسيلوانياي آمريكا آغاز به كار كرد. صداي اين ايستگاه كه هنوز سرگرم كار است در همان نخستين روز در كانادا هم شنيده شد. اين ايستگاه از همان نخستين روز برنامه منظم پخش اخبار، موزيك و گفتار داشت و هر 15دقيقه يك‌بار ساعت دقيق را اعلام مي‌كرد. اين ايستگاه كه
«ك‌.دي.ك.ا» نام دارد توسط كمپاني صنايع الكتريك وستينگهاوس از دكتر فرانك كنراد سازنده آن (كه يك مهندس برق بود) خريداري و در پشت‌بام ساختمان شركت به كار انداخته شده بود.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/11579/تقویم-تاریخ