گزارش «شهروند» از اقدام عجیب فیفا برای کنار گذاشتن مدیران برنامه
 
فعالیت دلال‌ها قانونی می‌شود!
 
سعادتی: فوتبال ایران از این قانون ضرر می‌کند اولیایی: فدراسیون باید جلوی رانت را بگیرد
 

شهروند| چندی قبل کمیته اجرایی فیفا قانون جدیدی را به تصویب رساند که براساس آن یک ارتباط جدید میان باشگاه‌ها و بازیکنان به‌وجود خواهد آمد. اینجنت‌ (مدیربرنامه)های رسمی که تاکنون در ایران تعدادشان به 50نفر هم نمی‌رسید، از تاریخ یک آوریل 2015 (12فروردین 94) کنار می‌روند و از آن پس شخصی به نام واسطه که حداقل‌هایی برای آن در نظر گرفته شده، می‌تواند قرارداد بازیکن با باشگاه را برقرار کند. حداقل در نگاه اول به‌نظر نمی‌رسد این قانون در فوتبال ما بتواند جای خوبی باز کند و با شکل خوبی اجرا شود زیرا در شرایط فعلی هم که تعداد مدیربرنامه‌ها محدود است، دایم صحبت از حضور بی‌وقفه دلال‌ها می‌شود، چه برسد به این‌که هرکسی بتواند خودش را به‌عنوان واسطه معرفی کند.
اعتراض‌های بی‌فایده
بعد از تصویب این قانون توسط فیفا خیلی از ایجنت‌ها در سراسر دنیا از جمله کشور ایتالیا بارها اعتراض خود را به گوش مسئولان فدراسیون جهانی رساندند اما بازهم کسانی که تنها راه نقل‌وانتقال بازیکن در جهان فوتبال بودند، راه به جایی نبردند. به نظر می‌رسد تصمیم فیفا بسیار جدی است و پروانه فعالیت تمام ایجنت‌های فوتبال از یک آوریل لغو خواهد شد. مدیران برنامه ایرانی نیز قصد دارند با تنظیم نامه‌ای اعتراض خودشان را به فیفا اعلام کنند، اگرچه بعید به‌نظر می‌رسد که تاثیری در تصمیم فیفا داشته باشد.
واسطه‌ از نظر فیفا چه کسی است؟
فیفا در ابلاغی که به فدراسیون‌های ملی کرده واسطه را جایگزین مدیربرنامه‌ کرده است. واسطه‌ها درواقع افرادی هستند که باید حداقل‌های فیفا را از جمله نداشتن شغلی مرتبط با فوتبال و قرارداد داشتن با بازیکن موردنظر داشته باشند و بتوانند مجوز فدراسیون ملی هر کشور را بگیرند. دلیل اصلی فیفا برای وضع این قانون این بوده که همه‌چیز را به‌دست فدراسیون‌های داخلی بسپارد تا نظارت روی این افراد بیشتر باشد. فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال ایران نیز آیین‌نامه‌ای را در همین راستا وضع کرده‌اند که طی آن نفراتی که درخواست دارند به‌عنوان واسطه رسمی معرفی شوند باید در آزمون‌های فدراسیون شرکت کنند.
سعادتی:  فیفا بعد از 3ماه پشیمان می‌شود
امیرهوشنگ سعادتی که در گذشته بازیکن فوتبال بوده و هم‌اکنون به‌عنوان مدیربرنامه رسمی فعالیت می‌کند، در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «اگر ایجنت‌های رسمی کنار بروند و واسطه‌ها جای آنها را بگیرند، در زمینه نقل‌وانتقال بلبشویی رخ می‌دهد که دیگر جمع‌کردن آن سخت است. شاید ایجنت‌های فعلی که با بازیکنان درجه یک کار می‌کنند و شناخته شده هستند، مشکلی برایشان پیش نیاید اما ایجنت‌های سطح پایین‌تر که با بازیکنان درجه 2 و 3 کار می‌کردند، قطعا ضرر می‌کنند زیرا پای دلال‌ها وسط می‌آید. از طرفی بازیکنان نیز دیگر نمی‌توانند به هیچ‌کس اعتماد کنند و ممکن است از آنها کلاهبرداری شود.»
وی همچنین می‌افزاید:  «این قانون شاید در کشورهای سطح اول فوتبال جهان مشکلی را به‌وجود نیاورد اما در ایران که فوتبال نسبتا آماتوری دارد، قطعا مشکل‌ساز می‌شود. با قوانین فعلی که خیلی محدود است، یکسری بازیکنان را دور می‌زنند چه برسد به این‌که همه‌چیز آزاد باشد. قطعا فوتبال ایران از این قانون ضرر می‌کند و حداقل فدراسیون باید قوانین سختگیرانه‌ای برای آن وضع کند، البته فکر می‌کنم فیفا بعد از نهایتا 3ماه و با دیدن تبعات این قانون از آن پشیمان شود.»
کسرایی:  هرکسی نمی‌تواند واسطه باشد
محمدرضا کسرایی، مسئول امور بین‌الملل فدراسیون فوتبال درخصوص چگونگی اجرای این قانون به «شهروند» می‌گوید:  «فیفا حداقل معیارهایی را تعیین‌ کرده و ما نیز طبق قوانین داخلی کشورمان باید آیین‌نامه‌ای را تصویب کنیم که بعد از تاریخ اعلام شده، اجرا شود. قطعا هرکسی نمی‌تواند نقش واسطه را ایفا کند و فدراسیون برای دادن مجوز آزمون‌های مختلفی را اخذ می‌کند، البته تعداد واسطه‌ها محدودیتی ندارد و هرکسی که در امتحان قبول شود، می‌تواند مجوز بگیرد. آیین‌نامه را به‌زودی تصویب می‌کنیم که طبق آن تمام افرادی که خواستار دریافت مجوز برای نقل‌وانتقال بازیکن از تاریخ 12فروردین 94 هستند که ایجنت‌های فعلی نیز شامل آنها می‌شوند، باید دوباره آزمون داده و مجوز جدید از فدراسیون بگیرند.»
اولیایی:  واسطه‌ها باید کارشناسانه انتخاب شوند
کاظم اولیایی، مدیرعامل سابق باشگاه‌های استقلال و پاس درخصوص قانون جدید فیفا برای حذف ایجنت‌ها به «شهروند» می‌گوید: «خلأهای زیادی در فوتبال حرفه‌ای داریم که تا برداشته نشود با هیچ قانونی بحث نقل‌وانتقالات درست پیش نمی‌رود. اول این‌که برای بازیکنان کارنامه کاری نداریم که هر واسطه یا ایجنتی خواست بازیکن موردنظرش را به باشگاه معرفی کند، آن‌ را ارایه دهد. همچنین فدراسیون باید بازیکنان را بیمه کند و به عضویت خودش دربیاورد تا از کلاهبرداری جلوگیری شود. برای تصویب آیین‌نامه جدید برای واسطه‌ها باید یک کار مطالعاتی صورت گیرد و صلاحیت‌ها برای افراد متقاضی به صورت کارشناسی تأیید شود، نه شخصی و از طریق رانت.»
نگرانی بابت ورود دلال‌ها
نگرانی اصلی در فوتبال ایران با توجه به جوی که در سال‌های اخیر در کشورمان وجود داشته، این است که پای دلال‌هایی که تاکنون به صورت پنهان در فوتبال فعالیت می‌کردند، از این پس به صورت رسمی به فوتبال باز شود. کسانی که فقط در ابتدای کار بازیکن را به باشگاه وصل می‌کنند و پول هنگفتی را به جیب می‌زنند اما چون رسمی نیستند، دیگر هیچ پیگیری برای ادامه قرارداد بازیکن با باشگاه نمی‌کنند. از سویی فدراسیون اگر شرایط مساوی را برای ورود به عرصه واسطه‌ها قرار ندهد، شاید شایسته‌سالاری وجود نداشته باشد و فقط افراد نزدیک به فدراسیون بتوانند چنین مجوزی بگیرند که قطعا در فضای فعلی دلال‌بازی در آن 100برابر بدتر خواهد شد. طبیعتا برای جلوگیری از این مسأله باید قوانین سختگیرانه‌ای از سوی فدراسیون وضع شود تا تغییر و تحولات رخ داده به بریدن پای دلال‌ها کمک کند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/11570/فعالیت-دلال‌ها-قانونی-می‌شود!