اخبار دیپلماسی
 

 

واکنش ایران به تحولات کاتالونیای اسپانیا
قاسمی با اشاره به تحولات منطقه کاتالونیای اسپانیا گفت: جمهوری اسلامی ایران لزوم تمکین به حاکمیت قانون و اجتناب از خشونت و پیگیری مطالبات از طریق مسالمت‌آمیز و قانونی را مورد تأکید قرار می‌دهد. به‌گزارش ایسنا، بهرام قاسمی درخصوص برخی تحرکات و ناآرامی‌ها در ایالت کاتالونیای اسپانیا گفت: اسپانیا یکی از شرکای مهم سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در اروپاست؛ ما تحولات این کشور و ایالت کاتالونیا را با دقت پیگیری می‌کنیم و دقیقا تحت بررسی داریم.این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: ایران در چارچوب مواضع اصولی خود به یک اسپانیای متحد، یکپارچه و دمکراتیک معتقد است و خواستار حفظ ثبات، آرامش، همبستگی ملی و احترام به موازین قانون اساسی اسپانیا است. قاسمی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران لزوم تمکین به حاکمیت قانون و اجتناب از خشونت و تقابل و پیگیری مطالبات از طریق قانونی، مسالمت آمیز و گفت‌وگو را مورد تأکید قرار می‌دهد و بر این باور است که منافع همه مردم اسپانیا، ثبات سیاسی و رشد اقتصادی آن کشور، از طریق یکپارچگی و هم‌افزایی ملی، بیشتر و بهتر تأمین می‌شود.

پوتین به تهران می‌آید
دستیار ارشد سیاست خارجی کاخ کرملین اعلام کرد که رئیس‌جمهوری روسیه برای شرکت در نشست سه‌جانبه با ایران و جمهوری‌آذربایجان به تهران سفر می‌کند. به‌گزارش ایسنا یوری اوشاکوف دستیار ارشد سیاست خارجی کاخ کرملین گفت: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه تا اواخر‌سال جاری میلادی برای حضور در نشست سه‌جانبه روسیه، ایران و جمهوری‌آذربایجان به تهران سفر خواهد کرد. یوری اوشاکوف تاریخ دقیق سفر ولادیمیر پوتین به ایران را اعلام نکرد. نخستین نشست سه‌جانبه این سه کشور در اوت 2016 در باکو برگزار شد. در این نشست رئیس‌جمهوری روسیه با حسن روحانی و الهام علی اف روسای جمهوری ایران و آذربایجان در مورد همکاری مشترک در زمینه اقتصادی، امنیت منطقه و ایجاد کریدور حمل‌ونقل شمال جنوب به گفت‌وگو پرداختند.

بن رودز: ترامپ به دنبال ایجاد بحران هسته‌ای غیرضروری با ایران است
مشاور سیاست خارجی باراک اوباما هشدار داد که ترامپ به دنبال ایجاد یک بحران هسته‌ای غیرضروری با ایران است. به‌گزارش ایسنا، بن رودز، مشاور سیاست خارجی باراک اوباما در صفحه توییتر خود نوشت: به‌رغم مخالفت همه تیم امنیت ملی دولت و متحدان آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور، به سوی ایجاد یک بحران هسته‌ای غیرضروری با ایران حرکت می‌کند.

سخنگوی دولت روسیه: برای نشست سه‌جانبه تهران آماده می‌شویم
سخنگوی دولت روسیه اعلام کرد که ما درحال آماده سازی برای نشست سه‌جانبه تهران هستیم.به گزارش ایسنا، دمیتری پسکوف سخنگوی دولت روسیه، در گفت‌وگو با اسپوتنیک اعلام کرد که ما برای نشست سه‌جانبه روسای جمهور روسیه، جمهوری‌آذربایجان و ایران در تهران هستیم و موعد این نشست به‌زودی اعلام خواهد شد.براساس این گزارش، محمدرضا نجفی، مدیر واحد مطبوعاتی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو تأکید کرد که برای برگزاری نشست سه‌جانبه روسیه، جمهوری‌آذربایجان و ایران در مورد مسائل منطقه در یکم نوامبر در تهران برنامه‌ریزی می‌شود.  

فایننشال تایمز: اروپا برای حفظ روابط تجاری با ایران تلاش می‌کند
روزنامه فایننشال تایمز نوشت: کشورهای اروپایی در تلاشند تا قراردادهای تجاری خود با ایران را حفظ کنند که بخشی از یک تلاش گسترده‌تر برای توقف خروج آمریکا از توافق تاریخی هسته‌ای با تهران است. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، همزمان که انتظار می‌رود دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا از تأیید مجدد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای سر باز بزند، مقامات اروپایی درحال تهیه طرح‌های احتمالی برای حمایت از شرکت‌هایی همچون ایرباس، توتال، زیمنس و پژو در برابر هرگونه پیامد احتمالی ناشی از این اقدام آمریکا هستند. تمامی این شرکت‌ها قراردادهایی تجاری با ایران دارند و در صورت وضع مجدد تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران، تأثیر خواهند گرفت.دیوید او سولیوان، سفیر اتحادیه اروپا در آمریکا گفت: هنوز طرح قطعی وجود ندارد اما اگر آمریکا بخواهد کاری را انجام دهد که به توانایی اروپایی‌ها برای انجام تجارت مشروع با ایران لطمه بزند، این همان چیزی است که ما خواهان بررسی‌اش هستیم. به گفته مقامات اروپایی میلیاردها دلاری که در نتیجه سرمایه‌گذاری و تجارت غرب از زمان رفع تحریم‌ها در ژانویه 2016 به ایران سرازیر شده است، برای تمامی این شرکت‌ها و حمایت از توافق هسته‌ای با ایران ضروری است.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/114986/اخبار----دیپلماسی