مرگبارترین هفته آتش‌سوزی در تاریخ آمریکا
 
وسعت آتش‌سوزی کالیفرنیا به 777 کیلومتر مربع رسید
 

 

آتش‌سوزی شمال کالیفرنیا که موجب کشته‌شدن 31نفر شده، مرگبارترین هفته آتش‌سوزی در تاریخ این کشور را رقم زده است. به گزارش گاردین، «رابرت گیوردانو» فرماندار منطقه «سونوما»، پنجشنبه‌شب گفت که مرگ 2نفر دیگر نیز تأیید شده است. مرگ این دونفر، آمار کشته‌های این آتش‌سوزی را از 29نفر به 31نفر افزایش داد. پیش از این، آتش‌سوزی «اوکلند هیلز» در‌ سال 1991، باعث مرگ 29نفر شده بود.
درحالی که تا‌به‌حال و از زمانی که اطلاعات حوادث ثبت می‌شود، هیچ آتش‌سوزی‌ای تا این اندازه تلفات جانی نداشته، آتش‌سوزی کالیفرنیا، حالا به مرگبارترین آتش‌سوزی تاریخ ایالات‌متحده مبدل شده است.
آتش‌سوزی کالیفرنیا یکشنبه‌شب هفته گذشته آغاز شد. 4روز بعد، یعنی در روز پنجشنبه، دود ناشی از این آتش‌سوزی به مناطق «سونوما» و «ناپا» نیز رسید؛ درحالی‌ که بسیاری از ساکنان این مناطق خانه‌هایشان را ترک کرده و به سوی سواحل کالیفرنیا فرار کرده و در آن‌جا مستقر شده بودند.
دود ناشی از این آتش‌سوزی همچنین موجب هوای بسیار آلوده‌ای در بندر سن فرانسیسکو شده و مدارس این منطقه را به تعطیلی کشانده است. همزمان، پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد که بادهای شدید و خشک، موجب گسترش آتش‌سوزی خواهد شد. تقریبا اکثر مناطق آتش‌سوزی، غیرقابل مهار شده و وسعت آتش به 777کیلومتر مربع، یعنی منطقه‌ای به بزرگی شهر نیویورک رسیده است. برخی از مناطق توریستی این ایالت، ازجمله شهر سونوما و کالیستوگا در دره ناپا، حالا به شهر ارواح مبدل شده و تنها کارکنان آتش‌نشانی در آن مناطق حضور دارند تا مانع پیشروی آتش بشوند.
در شهر کالیستوگا، در گوشه و کنار خیابان‌های آن، آتش‌نشان‌ها مستقر شده‌اند. خاکستر از آسمان آن‌جا می‌بارد و دود غلیظی زمین را پوشانده است. شهردار این منطقه، «کریس کنینگ» هشدار داده که آتش به این منطقه بسیار نزدیک شده و همه 5‌هزار ساکن این شهر، منتظر دستور تخلیه باشند. آقای کنینگ در یک کنفرانس خبری گفت: «این یک تخلیه اخباری است و حضور مردم در کالیستوگا، به هیچ‌کس کمکی نمی‌کند.» وی گفت که آتش‌نشانان باید تمرکز خود را روی مقابله با آتش‌سوزی بگذارند و آنها فرصتی برای نجات جان مردم ندارند.» با این حال، همچنان عده‌ای از ساکنان در کنار آتش‌نشانان ایستاده‌اند و از آنها خواهش می‌کنند که خانه‌شان را از آتش‌سوزی نجات دهند.
رابرت گیوردانو» فرماندار منطقه «سونوما» می‌گوید که گروه‌هایی درحال انجام تحقیقات روی صدها گزارش در مورد افراد گم‌شده هستند و گروه‌های امدادی به ‌زودی «جست‌وجوی هدفمند» برای یافتن افراد خاص در آخرین محل حضورشان را آغاز خواهند کرد. آقای فرماندار گفت: «ما اجسادی را سالم و دست‌نخورده پیدا کرده‌ایم. اجسادی را هم یافته‌ایم که از آنها چیزی جز خاکستر و استخوان باقی نمانده.»
آتش‌نشانان، پیشرفت‌های کمی را در مقابله با این آتش‌سوزی داشته‌اند. «مارک گیلاردوسی»، مدیر عملیات اضطراری در یک کنفرانس خبری گفت: «ما در شرایط پایانی این بحران نیستیم. ما حتی نزدیک به پایان این بحران هم نیستیم.»
بیش از 8‌هزار آتش‌نشان درگیر مبارزه با شعله‌های سرکش آتش هستند و مقامات می‌گویند که نیروهای انسانی و تجهیزات بیشتری از سراسر کشور و حتی از استرالیا برای مقابله با آتش‌سوزی بسیج شده‌اند.
از آغاز آتش‌سوزی در روز یکشنبه و گسترش آن به 8 شهرستان، آتش، بسیاری از مناطق را به شهرهایی سوخته تبدیل کرده و دست‌کم 3500 خانه را سوزانده است. همچنین تاکنون حدود 25‌هزار نفر از خانه‌هایشان مجبور به فرار شده‌اند.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/114984/وسعت-آتش‌سوزی-کالیفرنیا-به-777-کیلومتر-مربع-رسید