یک مسئول کرد:
 
هزاران پیشمرگ برای مقابله با نیروهای عراقی در کرکوک مستقر شدند
 

 

یک مسئول کرد اعلام کرد، نیروهای پیشمرگ در حالت آماده‌باش کامل برای دفاع از کرکوک در برابر هر گونه حمله احتمالی از سوی نیروهای عراقی هستند.
خبرگزاری ایسنا به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، گزارش داده که «هیمن هورامی»، مشاور مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق روز جمعه با انتشار توییتی ضمن اشاره به آماده باش نیروهای پیشمرگ برای دفاع از کرکوک در برابر نیروهای دولت عراق تأکید کرد، ده‌ها‌هزار نیروی پیشمرگ کرد برای مقابله با تهدیدات ارتش عراق در کرکوک مستقر شدند.
در همین حال حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق دیروز دستور توقف ورود نیروهای عراقی به شهر کرکوک به مدت ۴۸ ساعت را صادر کرد. این اقدام بعد از آن صورت می‌گیرد که نیروهای پیشمرگ پرچم‌های کردها را پایین آورده و پادگان‌های خود را در دو روستای تازة و البشریة تخلیه کردند. حیدر العبادی پیشتر به دولت اقلیم کردستان این کشور نسبت به عواقب تشدید تنش‌ها به‌ویژه پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تجمع نیروهای نظامی پیشمرگ کرد در استان کرکوک هشدار داده بود.
وی گفته بود: اطلاعات در دست ما به تجمع نظامیان نیروهای پیشمرگ در کرکوک اشاره دارد، ما این اقدام را خطرناک و غیرقابل قبول در همه مناطق مورد نزاع میان بغداد و این اقلیم می‌دانیم. دولت عراق هرگونه تنش و انتقال نیروها به مناطق مورد نزاع را رد می‌کند. وی از دولت اقلیم کردستان عراق خواست تا اقدامات فوری‌ برای عادی‌سازی اوضاع اتخاذ کند و اجازه دهد که نیروهای عراقی به این مناطق بازگردند. اربیل روز چهارشنبه العبادی را به تهدید حمله به اربیل متهم کرده و او را مسئول وقوع هر گونه آشوبی در مناطق مورد اختلاف و بر هم خوردن ثبات و آرامش در این مناطق دانست.
با این حال، آقای العبادی روز پنجشنبه تأکید کرده بود که هرگز وارد جنگ با شهروندان کرد عراق نخواهد شد. نخست‌وزیر عراق در پاسخ به اتهامات اقلیم کردستان مبنی‌بر تصمیم ارتش عراق برای حمله به اقلیم تأکید کرد، به هیچ وجه وارد جنگ علیه شهروندان کرد نخواهد شد و حفظ یکپارچگی عراق را وظیفه خود دانست. حیدر العبادی اظهار داشت: «ما ارتش خود را علیه مردم سرزمین خود به کار نگرفته و وارد جنگ علیه شهروندان کردمان نخواهیم شد. وظیفه ما حفظ یکپارچگی کشور و اجرای قانون اساسی و حفظ شهروندان و دارایی‌های ملی است.»
با این حال، روز گذشته، فرماندهی کل نیروهای پیشمرگ با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «نیروهای حشد شعبی و برخی نیروهای عراقی شب گذشته به سمت مواضع نیروهای پیشمرگ به‌ویژه مناطق اطراف کرکوک پیشروی کردند. افکار عمومی و جامعه بین‌الملل باید در جریان این تحولات قرار گیرند. ما نسبت به وقوع فاجعه بزرگ هشدار می‌دهیم.» در ادامه این بیانیه آمده است: «ما خواهان خونریزی و جنگ نیستیم اما هرگز به هیچ‌کسی اجازه تجاوز و تعدی را نخواهیم داد.»
فرماندهی کل نیروهای پیشمرگ در این بیانیه تأکید کرده است که نیروهای پیشمرگ با درگیری و خون ریزی مخالف بوده و مجددا خواهان حل مشکلات سیاسی از طریق گفت‌وگو هستند: «ما هرگز تهدید را از سوی هیچ‌کسی نخواهیم پذیرفت. نیروهای پیشمرگ برای دفاع از ملت کرد آماده هستند.» دولت عراق نیز از رهبران اقلیم کردستان خواست پیش از برگزاری گفت‌وگوی دو‌جانبه به شروط تعیین شده عمل کنند و حاکمیت ملی بر تمامی اراضی عراق را به رسمیت بشناسند.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/114983/هزاران-پیشمرگ-برای-مقابله-با-نیروهای-عراقی-در-کرکوک-مستقر-شدند