به گفته بسیاری از کارشناسان موسیقی، حسن ناهید را میتوان بزرگترین نوازنده نی در تاریخ معاصر موسیقی ایران دانست؛ نوازندهای که به تازگی با حضور در برنامه تلویزیونی گفته شنیدن صدای نی استاد حسن کسایی بوده که تب نواختن نی را در جانش انداخته و او را تا اصفهان برای خرید نی کشانده است. حالا او این روزها بعد از پشت سر گذاشتن دو سکته دیگر نمیتواند نوازندگی حرفهای را دنبال کند اما تدریس و پروراندن هنرجویان علاقهمند به نی همچنان او را سرپا، فعال و خوشحال نگه داشته است.
به گزارش مهر، برنامه تخصصی موسیقایی «نغمهها» شامگاه دوشنبه 5 آبانماه سراغ استاد حسن ناهید نوازنده نی رفت. وی با اشاره به شنیدن صدای ساز نی استاد کسایی و فراگیری آن از طریق رادیو صحبت کرد و گفت: «در آن زمان نهتنها نوازنده نی به جز استاد کسایی نبود، که این ساز هم جز اصفهان در هیچ شهری مرسوم نبود. بنابراین از شیراز به اصفهان آمدم و یک نی خریداری کردم و به صورت تجربی شروع به کار کردن با ساز نی کردم. این ساز سادهترین ساز ایرانی است که از 7 بند و 6 گره تشکیل شده است.» همچنین او که این روزها نوازندگی نی را در مقطع کارشناسی ارشد تدریس میکند درباره وضع آموزشی دانشگاهها و استعداد جوانان توضیح داد: «متاسفانه بعد از پشت سر گذاشتن دو سکتهای که داشتم دیگر قادر به نوازندگی حرفهای همچون سالهای گذشته نیستم اما در این مدت هیچگاه ساکت نبودم و تلاش کردم با حضور در دانشگاه بتوانم تجربیات چندسالهام در عرصه موسیقی را به جوانان علاقهمند فرهنگ و هنر این سرزمین انتقال دهم به همین دلیل است که با تمام مشکلاتی که بعد از بیماری داشتم اما همچنان حال خوبی دارم.» او ادامه داد: «هماکنون تمامی فعالیتهایم فقط مختص به تدریس نوازندگی نی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه هنر است که واقعا شرایط خوبی است و از اینکه میبینیم آنها میتوانند به راحتی با یک هنرمند از نسل گذشته ارتباط برقرار کنند و تجربیات گذشته او را درک کنند آنچنان حس خوبی دریافت میکنم که برای انتقال آموزههای موسیقایی انگیزهام را دوچندان میکند.»
ناهید با اشاره به اینکه یکی از نکات جالب توجهی که در این مدت به شدت من را شگفتزده کرده علاقه وافر هنرجویان و دانشآموختگان دختر به موسیقی سنتی ایرانی است، بیان کرد: «این نکته جالب توجهی است که در مقطع کارشناسی ارشد بیش از 10 دانشجوی دختر هستند که متقاضی یادگیری نوازندگی ساز نی بهعنوان یکساز تخصصی هستند و این موضوع بسیار خوشحالکنندهای است که در میان هجوم سازهای غربی به کشورمان، هنرمندان و دانشجویانی هستند که همچنان بر اصالت خود
تأکید دارند.»