اخبار دیپلماسی
 

 

در دیدار وزیر دفاع لبنان
ظریف: برای همکاری با لبنان در مقابله با تروریست‌ها آمادگی کامل داریم
سمیر مقبل، وزیر دفاع و معاون نخست‌وزیر لبنان در رأس هیأتی از کارشناسان نظامی این کشور دیروز در ادامه سفر 3روزه به تهران با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد و پیرامون روابط دوجانبه و تحولات منطقه به تبادل‌نظر پرداخت. به گزارش ایسنا، وزیر امورخارجه کشورمان با تأکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته در کنار مقاومت مردم و ارتش لبنان خواهد ایستاد و برای هرگونه همکاری سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی به منظور مقابله با گروه‌های افراطی و تروریستی آمادگی کاملی دارد، افزود: امروزه همه دنیا به این درک رسیده‌اند که چشم‌پوشی نسبت به خطر گروه‌های مسلح تروریستی در سوریه طی 3‌سال گذشته، یک اشتباه بزرگ راهبردی بوده و هزینه‌های آن‌که ناامنی و سیل آوارگان از جمله آنهاست، متوجه مردم لبنان و منطقه شده است.
ظریف همچنین با اشاره به اهمیت جایگاه وحدت، همبستگی و توافق ملی بین همه گروه‌ها و طوایف لبنان در ممانعت از نفوذ گروه‌های تروریستی و مقابله با افراط‌گرایی، ابراز امیدواری کرد که مردم و گروه‌های سیاسی لبنان هرچه زودتر بتوانند از طریق گفت‌وگو و توافق، رئیس‌جمهوری جدید کشورشان را انتخاب کنند. وزیر دفاع لبنان نیز در این دیدار ضمن تشکر از استقبال ویژه به‌عمل آمده از هیأت لبنانی و همچنین کمک‌های اعطایی جمهوری اسلامی ایران به ارتش لبنان اظهار داشت: قطعاً این کمک‌ها نقش قابل توجهی در تقویت ایستادگی ما در برابر گروهای تکفیری و تروریستی خواهد داشت. سمیر مقبل تأکید کرد: علاوه بر مشکل همیشگی دشمن صهیونیستی برای لبنان، این کشور امروزه با دو مشکل اساسی دیگر نیز روبه‌رو است که یکی تحمل بار اقتصادی و امنیتی سیل آوارگان سوری و دیگری خطر نفوذ و گسترش تروریسم به داخل لبنان است.

نهایی شدن قرارداد ساخت دو نیروگاه اتمی با روس‌ها در آینده نزدیک
رئیس سازمان انرژی اتمی از نهایی شدن قرارداد ساخت دو نیروگاه اتمی با کشور روسیه در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: هرکدام از این دو نیروگاه ‌هزار مگاوات ظرفیت دارند. به گزارش ایرنا، «علی‌اکبر صالحی» در جمع خبرنگاران درباره عقد قراردادهای جدید ساخت نیروگاه‌های اتمی با کشورهای دیگر افزود: انعقاد قرارداد ساخت دو نیروگاه با روسیه در مراحل نهایی است که امیدواریم در آینده نزدیک عملی شود. وی یادآور شد: این دو نیروگاه که برای ساخت آن با روس‌ها در حال مذاکره هستیم نیروگاه‌ هزار مگاواتی است. معاون رئیس‌جمهوری که پس از شرکت در جلسه کمیسیون انرژی مجلس سخن می‌گفت، تصریح کرد: ساخت یک نیروگاه امسال کلید می‌خورد و عملیات اجرایی شدن نیروگاه بعدی نیز دو‌سال دیگر آغاز می‌شود. صالحی همچنین در پاسخ به این سوال که روس‌ها در این زمینه سابقه خوبی ندارند و بدقول هستند، گفت: روس‌ها شریک بدقولی نیستند و نباید با این دید به آنها نگاه کرد.

عراقچی: می‌توان تا سوم آذر به جمع‌بندی رسید
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان این‌که در مذاکرات هسته‌ای هنوز در همه موضوعات میان دوطرف اختلاف وجود دارد، گفت: اگر طرف مقابل حسن‌نیت داشته باشد و مقداری هم به ایده‌ها و گزینه‌های جمهوری اسلامی ایران توجه بیشتری کند، می‌توانیم تا قبل از 3آذر به جمع‌بندی برسیم. به گزارش ایرنا، «سیدعباس عراقچی» در جمع خبرنگاران به اختلافات موجود میان ایران و 1+5 اشاره کرد و اظهار داشت: هنوز در همه موضوعات میان دوطرف اختلاف وجود دارد و تاکنون هیچ توافقی حاصل نشده است.
وی افزود: با این حال درباره این اختلافات، ایده‌ها و گزینه‌های مختلفی مطرح و بررسی شده که این روند در نشست بعدی هم ادامه خواهد داشت. عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای همچنین در مورد راهکارهای مطرح شده برای حل پرونده هسته‌ای مبنی بر خروج اورانیوم غنی‌سازی شده از ایران توضیح داد: هیچ‌یک از حدس و گمان‌هایی که در حال حاضر در رسانه‌ها مطرح می‌شود صحت ندارد؛ تاکنون هیچ موردی توافق نشده و مطالب مطرح شده مورد تأیید نیست.

اشتون: تا زمان دستیابی به توافق در مذاکرات حضور دارم
کاترین اشتون در مذاکرات ایران و 1+5 اعلام کرد: تا زمان دستیابی به توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 به‌عنوان نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات حضور خواهد داشت. به گزارش رویترز، کاترین اشتون در جلسه اتحادیه اروپا اعلام کرد: تا زمان دستیابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به‌عنوان نماینده اتحادیه اروپا باقی می‌ماند حتی اگر ضرب‌الاجل نوامبر از دست داده شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا وی در مذاکرات هسته‌ای به نقش خود پس از پایان 24 نوامبر ادامه خواهد داد؟ گفت: از من درخواست شده تا زمان دستیابی به توافق در مذاکرات حضور داشته باشم.

 


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/10099/اخبار----دیپلماسی