ترکیه کریدور کمک به مبارزان کوبانی را باز کرد
 
وزیر خارجه ترکیه در روز گذشته از «تسهیل شرایط» برای عبور پیشمرگ‌های کرد از مرز ترکیه به سوریه خبر داد
 

شهروند | دولت ترکیه در روز گذشته از کمک به عبور مبارزان پیشمرگ کرد از مرزهایش برای پیوستن به نیرو‌های کرد سوری که در شهر کوبانی به نبرد با داعش مشغولند، خبر داد. اعلام این خبر از سوی دولت ترکیه ساعاتی پس از آن صورت گرفت که نخستین محموله کمک‌هایی هوایی آمریکا به دست مبارزان کرد در کوبانی رسید.
«مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه در روز گذشته و در حضور خبرنگاران گفت «ما درحال کمک به نیرو‌های پیشمرگ برای عبور از مرز به سوی کوبانی هستیم» و در ادامه افزود مذاکرات درخصوص این مسأله همچنان در جریان است، هرچند که به جزییات بیشتری اشاره نکرد.
اظهارات چاووش اوغلو از چرخش دولت آنکارا در مواضعش خبر می‌دهد که تا دیروز مانع خروج مبارزان کرد برای پیوستن به نبرد با داعش شده‌بود.
مبارزان کرد از زمان آغاز محاصره کوبانی به دست داعش، در مرز‌ ترکیه در انتظار به سر برده‌اند. یاری رساندن ترکیه به جنبش مدافعان کرد در کوبانی امری قابل توجه است، چرا که دولت این کشور تا دیروز با وجود اعتراضات گسترده‌ کرد‌های ترکیه که به نا‌آرامی در شهر‌های این کشور منجر شد و جان بیش از 30 تن را گرفت، با خواسته مبارزان کرد برای گشودن مرزها مخالفت کرده‌بود. دولت ترکیه حتی در روز یکشنبه نیز با انتقال سلاح از سوی آمریکا به کرد‌های کوبانی از طریق مرزهایشان مخالفت کرده‌ بود و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز نیرو‌های کرد را همسان سازمان‌های تروریستی خوانده‌بود.
با این حال تغییر موضع ناگهانی دولت ترکیه در قبال کرد‌ها از اتفاقی خبر می‌دهد که در فاصله 2 روز گذشته به وقوع پیوسته است، آن‌هم در شرایطی که جنگنده‌های نیروی‌ هوایی ترکیه در هفته گذشته به بمباران نیرو‌های کرد پ‌ک‌ک پرداخته بودند.
چرخش ترکیه پس از مکالمه تلفنی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با همتای ترک خود، رجب طیب اردوغان صورت گرفت.به گفته مقامات دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه، باراک اوباما در جریان این مکالمه شرایط کوبانی را «نا‌امید کننده» توصیف کرده ‌است.یک مقام ارشد ایالات متحده آمریکا نیز در این خصوص گفت «باراک اوباما در روز گذشته -یکشنبه- با اردوغان صحبت کرد و او را از هدف ما و اهمیت این موضوع برای ما آگاه کرد.»
آمریکا در روز یکشنبه و با وجود ادامه مخالفت‌های دولت ترکیه، کمک‌های هوایی خود به مبارزان کرد کوبانی را آغاز کرد و محموله‌های اسلحه و تجهیزات را به وسیله هواپیما برای آنها به زمین انداخت.
ارسال این محموله‌های هوایی پس از هفته‌ها حملات هوایی نیرو‌های ائتلاف به مواضع داعش در داخل و خارج کوبانی صورت گرفت.
دولت ترکیه نیز با اعتراض به این اقدامات حزب اتحاد دموکرات کرد‌های سوریه یکی از شاخه‌های حزب کارگران کردستان خواند. نزدیک به 3 دهه‌است که نیرو‌های امنیتی ترکیه به نبرد با حزب کارگران کردستان مشغول‌اند که این درگیری‌ها 40‌هزار کشته بر جا گذاشته‌است.
با این حال ترکیه به‌تازگی روابط مستحکمی را با مقامات کرد در کردستان عراق که هدایت نیرو‌های پیشمرگ را برعهده دارند برقرار کرده‌است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت ترکیه با وجود موافقت برای گشودن مرزهایش برای ورود مبارزان پیشمرگ به کوبانی، همچنان از ورود مبارزان پ‌ک‌ک به سوریه جلوگیری می‌کند. همچنین آنکارا تا این‌جا به نیرو‌های آمریکا اجازه نداده‌است تا از پایگاه‌های نظامی‌اش در اینجرلیک برای حمله به داعش استفاده کند.
ارسال کمک‌ها از آسمان
ساعاتی قبل از آن‌که وزیر خارجه ترکیه از تغییر رویکرد این دولت درخصوص گشودن مرز‌هایش برای عبور پشمرگه‌ها خبر دهد، مرکز فرماندهی آمریکا اعلام کرد برای پشتیبانی از مقاومت کرد‌های مدافع کوبانی محموله‌ای شامل سلاح، مهمات و تجهیزات پزشکی را در اختیار آنها قرار داده‌است.
به دنبال انتشار این خبر، حزب اتحاد دموکرات کرد‌های سوریه نیز از دریافت مقادیر زیادی مهمات خبر داد. «ریدور خلیل»، سخنگوی این حزب از فرود شبانه این محموله توسط هواپیما‌ی آمریکایی و «تأثیر مثبت» آن در روحیه مبارزان در نبرد با داعش خبر داد، اما همچنین اضافه کرد «بدیهی است که این محموله برای تعیین نتیجه جنگ کافی نیست.»
سخنگوی حزب اتحاد دموکرات در گفت‌وگو با رویترز گفت: «ما تصور نمی‌کنیم که نبرد کوبانی به سرعت پایان یابد. نیرو‌های دولت اسلامی همچنان حضور قدرتمندی دارند و در اشغال کوبانی مصمم‌اند. با این حال حزب اتحاد دموکرات راه‌حلی برای دفع این حمله دارد.»
ریدور خلیل از شرح جزییات این محموله خود‌داری کرد، اما به گفته مقامات آمریکایی این محموله حامل تسلیحات کوچکی بوده، هرچند که آنها نیز توضیح بیشتری ارایه نکردند.
در بیانیه کوتاه مرکز فرماندهی آمریکا در خاورمیانه آمده‌است هواپیمای C130 نیروی هوایی آمریکا «تسلیحات، مهمات و تجهیزات پزشکی را که توسط مقامات کرد عراق برای ادامه مقاومت در برابر حمله داعش به کوبانی تهیه شده بود، تحویل داد.»
به گفته مرکز فرماندهی آمریکا، در روزهای گذشته نیرو‌های هوایی آمریکا 135حمله را در نزدیکی کوبانی انجام داده‌اند که همگام با مقاومت زمینی در برابر داعش، مانع پیشروی شبه‌نظامیان در این شهر شد و منجر به کشته‌شدن صد‌ها تن از نیرو‌های داعش شد.
در ادامه این بیانه نیز عنوان شده‌است «با این حال وضع امنیت کوبانی با ادامه تهدید این شهر از سوی داعش همچنان شکننده است و نیرو‌های کرد به مقاومت ادامه می‌دهند.» و در بخش پایانی نیز ضمن اشاره به مخالفت دولت ترکیه با این اقدام آمده‌است «ما نگرانی دیرینه ترکیه درخصوص گروه‌های کرد را که با آنها درگیر بودند، درک می‌کنیم، با این حال ما عقیده داریم که آمریکا و ترکیه در مقابل داعش با یک دشمن مشترک مواجه‌اند و به اقدامی فوری نیاز داریم.»


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/10095/ترکیه-کریدور-کمک-به-مبارزان-کوبانی-را--باز-کرد