روزانه به طور میانگین 600 تماس با آتش نشانی یاسوج برقرار می شود
 
75 درصد تماس‌ها مزاحمت است
 

 

آتش‌نشانان یاسوجی هر روز گرفتار چوپان‌های دروغگویی هستند که با مزاحمت‌های تلفنی خود آرامش را از آتش‌نشانان ربوده‌اند و جان دیگر شهروندان را نیز به خطر می‌اندازند.
به‌گزارش مهر، یاسوج دیگر آن شهر آرام 10‌سال پیش نیست و هر روز بر اثر مهاجرت‌های بی‌رویه آنچنان بر وسعت و جمعیتش افزوده می‌شود که تنه به تنه کلانشهرها می‌زند. اگر چه هنوز در حاشیه‌اش ساختاری روستایی برقرار است.
با این حال به نسبت رشد سرطان گونه این شهر، هر روزه حوادث جدید و بیشتری در آن رخ نشان می‌دهد و اگرچه تعداد مراکز آتش‌نشانی در این 4 ‌سال اخیر از یک مرکز قدیمی به 3 مرکز افزایش یافته اما بازهم کار آتش‌نشانان نسبت به گذشته سخت‌تر شده است.
حالا آنها مجبورند نه‌تنها حوادث درون شهری را پوشش دهند بلکه به مدد حوادث رخ داده در محورهای ارتباطی شهر یاسوج، روستاهای اطراف و حتی آتش‌سوزی جنگل‌ها و باغات نیز بروند. اما با این همه، آتش‌نشانان خم به ابرو نمی‌آورند و تنها چیزی که آنها را نگران کرده و گویی قرار نیست دست از سر آنها بر دارد، سرکاری‌های تلفنی است که هر روز و هر زمان، وقت و انرژی آنها را می‌گیرد.
یکی از آتش‌نشانان جوان مرکز شماره آتش‌نشانی یاسوج در این‌باره می‌گوید: مزاحمت‌های تلفنی موجب دلسردی آتش‌نشانانی می‌شود که هر لحظه آماده فداکاری برای نجات همشهریان خود هستند.
ساعد اسلام‌نژاد می‌افزاید: وقتی حادثه‌ای اعلام می‌شود ما با تمام توان و انرژی به محل حادثه اعزام می‌شویم و در راه نیز این نگرانی را داریم که نکند دیر برسیم و جان یک انسان از دست برود اما برخی مواقع به محل اعلام شده که می‌رسیم هیچ خبری نیست و می‌فهمیم که سرکاری بوده است.
وی بیان می‌کند: این حق کسانی که هر لحظه آماده ایثار و فداکاری برای نجات جان همشهریان در حوادث هستند نیست که این‌گونه با آنها بازی شود.
این آتش‌نشان بیان می‌کند: ممکن است در همان لحظه اتفاقی ناگوار در جای دیگری افتاده باشد و این حضور ما در این‌جا باعث شود دیر به حادثه واقعی برسیم.
اسلام‌نژاد این مسأله را یک معضل فرهنگی می‌داند و می‌گوید:     برخی افراد نمی‌دانند که روزی ممکن است یک حادثه برای آنها و خانواده‌شان اتفاق افتد وگرنه این کار را نمی‌کردند.
وی می‌افزاید: همه در کتاب‌های دوران دبستان حکایت چوپان دروغگو را به یاد دارند و ‌ای‌کاش این داستان از کتاب‌های ابتدایی حذف نمی‌شد.
مدیرعامل آتش‌نشانی یاسوج نیز می‌گوید: در 6 ‌ماهه اول ‌سال‌جاری آتش‌نشانی 752 عملیات شامل اطفا، امداد و نجات و ... انجام داده است.
عباس امیریان می‌افزاید: بیشترین حوادثی که نیروهای آتش‌نشانی داشته‌اند، امداد و نجات جاده‌ای به تعداد 80 مورد و اطفای حریق باغات، مزارع و جنگل به تعداد 65 مورد بوده است که برخی عمدی هستند.
امیریان مزاحمان تلفنی را یکی از مهم‌ترین مشکلات آتش‌نشانی عنوان می‌کند و می‌گوید: روزانه به‌طور میانگین 600 تلفن به این سازمان زده می‌شود که 75درصد آن مزاحمت تلفنی است.
وی اضافه می‌کند: برخی دیگر از تماس‌ها هم درخواست کمک، مشاوره، راهنمایی، اداری و تماس اشتباهی بوده است.
وی بیان می‌کند: گاهی هم وقتی برق یا آب و.. قطع می‌شود هم با شماره‌های این سازمان تماس می‌گیرند یا از اپراتور تلفن این ادارات را می‌خواهند.
امیریان عنوان می‌کند: البته اپراتورهای ما دیگر خود روانشناس شده‌اند و مزاحمان تلفنی را از حادثه‌دیدگان واقعی تشخیص می‌دهند.
مدیرعامل آتش‌نشانی یاسوج تصریح می‌کند: مزاحمت‌های تلفنی هزینه‌های زیادی را بر آتش‌نشانی یاسوج تحمیل کرده به‌طوری که باعث افزایش استهلاک خودروها و همچنین خستگی روحی نیروهای عملیاتی این سازمان شده که باید به‌طور شبانه‌روز آماده کمک به حادثه‌دیدگان باشند.
امیریان می‌افزاید: همچنین مزاحمان تلفنی باعث اشغال تلفن این سازمان می‌شوند تا حادثه‌دیدگان واقعی نتوانند به موقع تماس بگیرند و براین اساس متحمل خسارت‌های جانی و مالی می‌شوند.
مدیرعامل آتش‌نشانی یاسوج یادآور می‌شود: بیشترین مزاحمت‌ها از کیوسک‌های تلفن اماکن عمومی همچون بیمارستان‌ها و پس از آن سیم‌کارت‌های اعتباری بوده است.
وی عنوان می‌کند: با همکاری شرکت مخابرات و نیروی انتظامی، طی 3 ماه اخیر 3 نفر از مزاحمان دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.
وی سرعت‌گیرهای متعدد در سطح خیابان‌ها و جاده‌ها را از دیگر مشکلات آتش‌نشانان عنوان می‌کند و می‌گوید: این سرعت‌گیرها باعث می‌شود خودرو آتش‌نشانی با بار 16 و 17 تن توقف و دوباره حرکت خود را آغاز کند که این منجر به تأخیر در رسیدن به محل حادثه  می‌شود.
امیریان می‌افزاید: هر سرعت‌گیر حدود 30 ثانیه وقت ماشین آتش‌نشانی را می‌گیرد و از طرفی ما هم تلاش می‌کنیم که در کمتر از 5 دقیقه به محل حادثه برسیم.
وی بیان می‌کند: تعداد سرعت‌گیرها در خیابان‌های اطراف یاسوج بسیار زیاد است و اغلب آنها نیز غیراستاندارد   هستند.
امیریان اظهار می‌دارد: از طرفی رانندگان خودروها هم در مسیر عبور با ماشین آتش‌نشانی همکاری نمی‌کنند و گاهی به آن راه عبور نمی‌دهند.
وی عنوان می‌کند: هنوز این فرهنگ که خودرو آتش‌نشانی مقدم بر سایر خودروهاست، نهادینه
 نشده است.
مدیرعامل آتش‌نشانی یاسوج همچنین به ازدحام مردم در زمان وقوع یک حادثه اشاره می‌کند و می‌افزاید: گاهی مواقع باید تمام انرژی آتش‌نشانان صرف دور نگه داشتن مردم از محل حادثه شود. وی با تقدیر از حس همکاری مردم در حوادث اظهار می‌دارد:     امداد و نجات و کمک به حادثه‌دیدگان یک امر تخصصی است که باید تنها توسط امدادگران انجام شود.
وی همچنین به مشکلات بافت جدید شهر یاسوج برای تردد خودرو‌های آتش‌نشانی اشاره می‌کند و می‌گوید: شهر یاسوج تنها شهری است که بافت قدیم آن ساختاری اصولی‌تر و استانداردتر نسبت به بافت
جدید دارد.
امیریان ادامه می‌دهد: در بافت جدید کوچه‌ها بسیار کم‌عرض هستند و این موجب تأخیر در عملیات امداد
 و نجات می‌شود.


 
http://shahrvand-newspaper.ir/News/Main/10053/-75-درصد-تماس‌ها-مزاحمت-است