شماره ۳۰۶۱ | ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
سر و کله جریان مدعی روشنفکری دوباره پیدا شد
معرکه تکراری غرب‌گرایان داخلی در میانه رسوایی اسرائیل و آمریکا

عبدالباسط انصاری| در شرایطی که تظاهرات ضدصهیونیستی در جهان، علی‌الخصوص در قالب تجمعات و تحصن‌های دانشجویی در آمریکا و اروپا، شدت گرفته و نفرت افکار عمومی غرب از رژیم صهیونیستی و انتقادات آنان از همراهی حکام خود با این رژیم به اوج رسیده و موقعیت و وجهه جمهوری اسلامی پس از عملیات «وعده صادق» نیز در منطقه و در افکار عمومی جهان به شکل فوق‌العاده‌ای بهبود و ارتقا یافته است، جریانی در داخل مجددا حاشیه‌سازی، اختلاف‌افکنی و جوسازی علیه سیاست‌های نظام در منطقه را شدت بخشیده است. این جریان به جای تأکید بر رسوایی غرب، مفتضح شدن آمریکا و اسرائیل در افکار عمومی جهان و حمایت از جنبش‌های دانشجویی ضدصهیونیستی جهان، طبق معمول در نقش تطهیرکننده غرب و تخریبگر نظام ظاهر شده است. جریانی که همواره مخالف سیاست‌های مستقل جمهوری اسلامی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی بوده و وادادگی و همراهی با غرب را تئوریزه کرده‌اند و در مضرات استقلال که بزرگ‌ترین دستاورد نظام اسلامی بوده قلم می‌زنند و سخنرانی می‌کنند، اکنون به جای همدلی و همبستگی در داخل برای تقویت پشتوانه دولت، نیروهای نظامی و دستگاه دیپلماسی کشور، در حال زیر سؤال بردن دستاوردهای منطقه‌ای ایران و بایکوت مقاومت جانانه مردم غزه و نبرد سنگین محور مقاومت و آگاهی عمومی جهانیان علیه اسرائیل و آمریکا هستند.
سردمدار این خط برخی روزنامه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب بوده‌اند. دامن زدن به ترس و هراس‌افکنی از تبعات درگیری نظامی ایران و اسرائیل و تشکیک در سیاست‌های بازدارندگی کشور با القای این سیاست‌ها که سبب تشدید منازعات منطقه‌ای و ناامنی برای ایران می‌شود، در برخی مطالب رسانه‌ها و چهره‌های این جریان مشهود بود. برخی مطالب نویسندگان و تحلیلگران اصلاح‌طلب در زمینه درگیری‌های منطقه‌ای و اقتدار نظامی یا پاسخ‌های ایران و محور مقاومت به آمریکا و اسرائیل به‌گونه‌ای است که گویی نه آمریکا و اسرائیل تقصیری در جنایات و کشتار مردمان فلسطین و غارت و جنگ در خاورمیانه دارند و نه ایران و محور مقاومت حقی برای دفاع و دفع شر و تجاوزات آنان.
سخنانی از جنس اینکه پاسخ ما نباید به سمت ایجاد جنگ برود، قدرت بازدارندگی را خرج امتیازگیری دیپلماتیک کنیم، اسرائیل آماده جنگ فوری با ایران است و صرفا با اصرار آمریکا و اروپا منصرف شده، در برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب همچون شرق، هم‌میهن و... از همین جنس است. از همه بدتر مواضع چهره‌هایی چون صادق زیباکلام است که پیش از پاسخ ایران به اسرائیل مدام در حال هراس‌افکنی درباره ادامه تنش ایران و اسرائیل بود و بعد از عملیات وعده صادق نیز به تشکیک در اثربخشی پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی و زیر سؤال بردن رویکرد جمهوری اسلامی در برابر اسرائیل و در تحولات منطقه‌ای پرداخت.
رویکرد این جریان در هفته‌های اخیر و خاصه پس از عملیات وعده صادق، همان رویکرد همیشگی و تکراری آنان مبتنی بر ترویج وادادگی و انفعال در برابر غرب و ترویج این مسئله در عرصه رسانه، دانشگاه و متن جامعه است، آن هم درحالی‌که کاربران غربی و عرب به ستایش پاسخ ایران علیه رژیم صهیونیستی پرداخته و جنبش دانشجویی در آمریکا بر محوریت حمایت از فلسطین و ضدیت با اسرائیل با در دست داشتن پرچم ایران و نمادهای مقاومت در حال گسترش در جهان است. در رسانه‌ها و صفحات جریان اصلاح‌طلب نه اخبار و تحلیل‌های گسترده‌ای از قدرت بازدارندگی ایران که منابع غربی نیز به آن معترفند وجود دارد، نه ستایش پررنگِ جنبش دانشجویی ضدصهیونیستی در آمریکا و فراخوان و دعوت برای ابراز همبستگی قشر دانشگاهی ایران با آن.
تحولات هفته‌های اخیر در جهان و رویکرد جریان اصلاحات در داخل، نشان داد ادعاهای روشنفکرانه این جریان تا چه حد پوچ و دیدگاه‌های آنان حتی در میانه مفضتح شدن غرب در افکار عمومی جهان و رسوایی ادعاهای آزادی بیان و دموکراسی آمریکایی، غرب‌گرایانه است.


تعداد بازدید :  49