شماره ۳۰۶۱ | ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
«شهروند» پرونده جهاد آسفالت‌ریزی شهرداری تهران را بررسی می‌کند
لباس جدید آسفالت بر قواره پایتخت

  [ حمیدرضا خالدی]  درحالی‌که بسیاری از شهروندان تهرانی و رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی پایتخت از وضعیت نابسامان آسفالت‌های پایتخت و چاله‌چوله‌های آن به‌شدت انتقاد دارند که شهرداری تلاش دارد تا در نهضت آسفالت‌ریزی طی 10سال، تمامی معابر، بزرگراه‌ها و خیابان‌های تهران را از نو آسفالت‌ریزی کرده یا مشکلات فنی آنها را رفع کند.

براساس گزارش‌های مرکز ارتباطات مردمی شهرداری، دست‌اندازهای غیرمنتظره و چاله‌چوله‌های تهران یکی از اصلی‌ترین محورهای تماس‌‌های شهروندان با شهرداری تهران بوده است. دست‌اندازها و خرابی آسفالت خیابان‌های تهران که طی چندین سال، بدون رسیدگی رها شده‌اند، در طول دهه‌های متمادی، چنان برای شهروندان آزاردهنده شده‌اند که هر شهرداری در بدو پذیرفتن مسئولیت مدیریت شهر، به‌عنوان نخستین اقدام، عزم مبارزه با این غول مشکلات شهری را می‌کند.
کارشناسان معتقدند؛ بی‌توجهی به زیرسازی خیابان‌های تهران باعث سست‌شدن روکش آسفالت در بسیاری از نقاط شده و در قبال نشست گاه‌وبی‌گاه خیابان‌ها، شهرداری فقط روی آن آسفالت می‌ریزد. اصولا باید زیرسازی خیابان‌ها از لحاظ دفع آب‌ها، وجود چاه‌ها و سفره‌های زیرزمینی آب، مکان‌های نشتی آب و زهکشی مدام بررسی و کنترل شود، نه اینکه فقط آسفالت‌ریزی شود. در این میان طی چند سال گذشته فقط هرازگاهی ناحیه‌های شهرداری، تنها مبادرت به اضافه کردن یک لایه جدید آسفالت به لایه خراب قدیمی که معلوم نیست به‌خاطر زیرسازی نامناسب معیوب شده یا به‌خاطر کیفیت پایین، آسفالت جدید را اضافه کرده است که تنها ضخامت لایه بالایی و سطح ناهمواری‌ها را افزایش می‌دهد.شاید هنوز برخی‌ها به‌خاطر داشته باشند که شهردار وقت تهران در آبان ماه سال 87در مراسم افتتاح کارخانه 7-6 آسفالت با انتقاد از آسفالت‌ها گفته بود: «وضعیت آسفالت در تهران و کشور، مردم و مسئولان را نگران کرده بود، چراکه پایین بودن کیفیت آن، هزینه زیاد و آلودگی محیط‌زیست را به همراه داشته است.» جملاتی که شاید به تنهایی مُهر تأییدی باشد بر وضعیت آسفالت‌های پایتخت! با نگاهی به خیابان‌‌های تهران کاملا مشخص است که کیفیت آسفالت در کشور و تهران به‌شدت پایین است و عمرمفید این محصول در حالی در ایران پنج سال و کمتر است که کشورهای دیگر ۱۵ تا ۲۰ سال از این محصول در خیابان‌‌های خود استفاده می‌کنند. با این حال درحالی‌که نزدیک به یک دهه از آن واقعه می‌گذرد، اما نه بهبودی در کیفیت آسفالت‌ها حاصل شده و نه شهرداری تهران فکری به حال خیابان‌ها و بزرگراه‌ها می‌کند تا همچنان این مردم باشند که قربانی می‌شوند.

مسبوق به سابقه
«محمدباقر قالیباف»، شهردار اسبق تهران، در دهه ۸۰ و ۹۰ با طرح جهادی آسفالت تقریبا  بخشی از کوچه و خیابان‌‌های تهران را آسفالت کرد ولیکن در مدیریت‌‌های بعد به این مسئله بی‌تفاوتی شد و اینک شاهد خیابان‌‌های زشت و خراب در پایتخت ایران می‌باشیم. در دوره کنونی نیز شهردار و معاونت فعلی فنی و عمرانی شهرداری تهران از سال گذشته دوباره بانی آغاز این نهضت شده‌اند. براساس گفته‌های «علیرضا زاکانی»، شهردار تهران، در گذشته سالانه ۶۰۰هزار تن آسفالت‌ریزی در پایتخت انجام می‌شد، اما در این دوره این حجم به بیش از یک‌میلیون‌تن رسیده است.
این در حالی است که به‌گفته «سیدمحمد آقامیری»، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران، برخی از معابر پس از ۲۰سال آسفالت شده‌اند و به همین دلیل اقدام شهرداری در این حوزه ارزشمند و قابل تقدیر است، همچنین با استناد به‌گفته‌های علی‌اصغر قائمی، عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران، امروز گام‌های خوبی برای جبران عقب‌ماندگی‌ها برداشته شده است. نونوار شدن معابر تهران قطعا در بهبود کیفیت زندگی شهروندان و افزایش حس تعلق به محله‌ها مؤثر خواهد بود.
در آخرین اظهارنظر در این مورد هادی حق‌بین، معاون عمرانی شهردار تهران، در آخرین روزهای سال در جمع خبرنگاران درخصوص دستاوردهای «جهاد» آسفالت‌ریزی در معابر تهران به تحقق هدف‌گذاری یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تنی در زمینه تولید، توزیع و اجرای آسفالت در سطح شهر تهران اشاره کرد و گفت: «تاکنون بالغ بر یک‌میلیون و ۵۵۰ هزار تن آسفالت‌ریزی در پایتخت انجام شده که نشان‌دهنده یک رکورد تاریخی و عبور از هدف‌گذاری سال‌جاری است. همچنین یک کارخانه آسفالت جدید نصب و وارد مدار تولید شده و کارخانه دیگری به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شده است. در این رابطه، به‌طور مستمر ۳۳ جلسه «کمیته آسفالت» در سال ۱۴۰۲ برگزار شد تا برای تحقق هدف‌گذاری مذکور تسریع لازم صورت بگیرد.»
از زبان پلیس راهور
با تمام این تفاصیل سال‌ها غفلت از رسیدگی اساسی به وضعیت خیابان‌ها، سرهنگ سیدابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی تهران بزرگ  در حاشیه افتتاح ۲ طرح عمرانی در بزرگراه آزادگان مدعی است که کیفیت آسفالت‌های خیابان‌های تهران چندان رضایت‌بخش نیست. وی در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «واقعیت این است که کیفیت آسفالت در مسیرهای بزرگراهی به‌ویژه کمربندی‌های پایتخت به‌دلیل حجم زیاد تردد خودروهای سنگین چندان مطلوب نیست و نیاز به مرمت اساسی دارد.»وی با ذکر اینکه شهرداری تهران در یک سال اخیر اقدامات خوبی در بهبود کیفیت آسفالت مسیرهای بزرگراهی پایتخت انجام داده، می‌گوید: «البته نباید از حق گذشت که با اقدامات مناسب، هم‌اکنون وضعیت و کیفیت آسفالت بزرگراه آزادگان بهتر شده است.» رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی تهران بزرگ همچنین معتقد است که برای کاهش ترافیک تهران قطعا باید مسیرهای بزرگراهی، توسعه پیدا کند.سرهنگ موسوی‌پور در عین‌حال تأکید می‌کند که در ۲ سال گذشته در بزرگراه آزادگان، اقدامات خوبی در راستای آسفالت‌ریزی و ایمن‌سازی و تسهیل در رفت‌وآمد از سوی شهرداری تهران انجام شده است.

طرح 10ساله
در این میان شهرداری مدعی است که تلاش می‌کند تا طی یک برنامه 10ساله کار مرمت و احیای آسفالت کل معابر پایتخت را به اتمام برساند. این را مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران به خبرنگار «شهروند» می‌گوید و می‌افزاید: «متأسفانه در سنوات گذشته از آسفالت مناسبی برای بزرگراه‌ها استفاده نشده است. همین مسائل باعث شده که آسفالت بزرگراه‌ها بعد از یک بازه زمانی بسیار کوتاه از بین برود. برای همین ما تلاش کردیم تا با شیوه«تحکیم بستر» این بزرگراه‌ها و معابر را براساس اولویت آسفالت‌ریزی کنیم.»
مهدی صداقتی از آسفالت‌ریزی بزرگراه آزادگان به‌عنوان نمونه‌ای در این زمینه یاد کرده و می‌گوید: «در این بزرگراه برای ترمیم آسفالت از روش جدید و نوینی استفاده کرده‌ایم که با بهره‌گیری از آن آسفالت این بزرگراه به حدود 10سال افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که متأسفانه هنگام ساخت معابر و بزرگراه‌ها به‌خاطر فوریت زمانی یا مالی ممکن است آسفالت‌ریزی به شکل صحیح و استاندارد و باکیفیت صورت نگیرد و همین مسئله باعث شود تا بعد از 3- 2سال آسفالت این معابر و بزرگراه‌ها نیاز به بازسازی‌های جدی و حتی آسفالت دوباره داشته باشد! مثل بزرگراه امام علی(ع).»
وی با اشاره به وضعیت نه چندان مناسب آسفالت بزرگراه‌های شهید حکیم و همت می‌گوید: «بعضا آسفالت این معابر از بین رفته و به همین جهت سازمان مهندسی و عمران شهر تهران باید تدبیری را انجام بدهد که در این محدوده‌ها نیز آسفالت مناسبی توزیع شود.» وی با بیان اینکه نیاز شهر تهران به یک کارخانه آسفالت بازیافت وجود دارد، افزود: «ما یک چرخه معیوب در بخش تولید آسفالت داریم و باید یک کارخانه را تولید کنیم تا از تراشه‌های آسفالت برای استفاده از آسفالت بازیافت شده، استفاده کنیم و در این قالب از تکنولوژی خاص بهره ببریم.»وی با اشاره به دپوی تراشه‌های آسفالت در سطح شهر تهران نیز مدعی است که شهرداری، حداقل برای سه سال جهت تولید آسفالت تراشه دارد که برای تولید آسفالت جدید، می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. برای همین هم هست که می‌خواهد کارخانه‌ای برای تبدیل این تراشه‌ها به آسفالت احداث کند.»وی در پاسخ به این سؤال که آیا مشکل تولید آسفالت در شرق تهران برطرف شده است، گفت: «در ارتباط با این موضوع سازمان محیط‌زیست ایراداتی را نسبت به فعالیت این کارخانه دارد، اما تأکید ما این است که با رایزنی، این مشکل را برطرف کنیم و بتوانیم با اخذ مجوز، این کارخانه در شرق تهران فعال شود.»
صداقتی در پاسخ به این سؤال که آیا تا پایان این دوره از مدیریت شهری آسفالت‌ریزی در تمام معابر شهر تهران انجام خواهد شد گفت: «قطعاً این کار امکانپذیر نیست چراکه سالانه 10درصد از معابر شهر تهران قابل آسفالت‌ریزی است که ما سالانه یک‌میلیون و 500هزار تن آسفالت، تولید و در سطح معابر توزیع می‌کنیم.»

 


تعداد بازدید :  127