شماره ۹۵۶ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۷ مهر
صفحه را ببند
در مناظره انتخاباتی آمریکا اتفاق افتاد
51 بار قطع سخنان کلینتون از سوی ترامپ

در نخستین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، دونالد ترامپ 51 بار سخنان هیلاری کلینتون را قطع کرد اما این تنها موضوع جالب این مناظره نبود چراکه پس از آن، انتقادها نسبت به تبعیض جنسی و نگرش زن ستیزانه ترامپ افزایش پیدا کرد.
هشتم نوامبر امسال موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست و این روزها تنور بحث‌های انتخاباتی در این کشور داغ است. به غیر از انجام سخنرانی‌ها و کمپین‌هایی که هر یک از طرفین برای جذب آرا مردم راه‌اندازی کرده‌اند، اولین مناظره تلویزیونی میان هیلاری کلینتون از حزب دموکرات و دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه بامداد سه شنبه به وقت تهران در دانشگاه هوفتسرا در شهر همپستد در ایالت نیویورک برگزار شد. این مناظره که 90 دقیقه به طول انجامید فارغ از جدل‌هایی که به راه انداخت و همچنین تحلیل‌های متفاوت کارشناسان سیاسی و روزنامه‌نگاران در خصوص موفقیت هریک از طرفین، بحث‌های متفرقه دیگری هم به دنبال داشت که یکی از آنها مربوط به تعداد قطع سخنان هر یک از نامزدها از سوی طرف مقابل بود.
نامزد زن ستیز جمهوری‌خواهان
«نیوز ویک» در گزارشی نوشت که دونالد ترامپ طی این مناظره 51 بار سخنان کلینتون را قطع کرده و این در حالی است که کلینتون تنها 17 بار سخنان طرف مقابل را قطع کرده است. بر اساس این گزارش، تنها در 26 دقیقه ابتدایی مناظره، ترامپ 25 بار سخنان کلینتون را قطع کرده است. در کل می‌توان مدعی شد اولین مناظره میان این دو نامزد، باعث شد انتقادها نسبت به زن ستیزی و تبعیض جنسی نامزد حزب جمهوری خواه افزایش پیدا کند.
ترامپ طی نود دقیقه به شدت به کلینتون تاخت و از این فرصت استفاده کرد تا سوال‌هایی را در مورد معاملات پیشین تجاری نامزد دموکرات‌ها طرح کرده و همچنین نظرات او در خصوص سیاست خارجی را زیر سوال ببرد. او در بخشی از سخنانش خطاب به کلینتون گفت: «او دیدگاه و استقامت ندارد. من همه جا حضور داشته‌ام اما شما تصمیم گرفتید در خانه بمانید.» با این حال کلینتون از همین سخنان تند و تیز به عنوان نظرات موهن ترامپ درمورد زنان استفاده کرد و گفت: «این مرد کسی است که زنان را خوک، سگ و نامرتب می‌نامد. او کسی است که گفته بارداری زنان برای کارفرمایان زحمت دارد و زنان شایسته دریافت دستمزد برابر نیستند مگر اینکه به خوبی یک مرد کار کنند.»
انکار ادعاهای گذشته با ایجاد نویز
کلینتون در سخنان پایانی‌اش به درگیری پر هیاهوی ترامپ با یکی از کمدین‌های زن آمریکایی اشاره کرد و گفت که ترامپ به دلیل همین درگیری مورد انتقاد زیادی قرار گرفته است. ترامپ هم در مقابل چنین پاسخ داد: «من حرف‌های تندی به او زدم اما همه با من موافق هستند که هرچه به او گفته‌ام، شایسته‌اش بوده و هیچ کس بابت این قضیه متاسف نیست.»
نیوزویک در ادامه به گزارش «وکس» در این زمینه اشاره می‌کند: «دفعاتی که ترامپ سخنان کلینتون را قطع کرد، مربوط به بخش‌هایی است که به طور آشکار در مورد آنها دروغ گفت، مثلاً آنجایی که اصرار داشت او هیچ وقت نگفته است تغییرات آب و هوایی، توطئه چینی‌هاست. یا زمانی که توهین به زنان را انکار کرد، اما کلینتون این نکات را به ترامپ متذکر و به یادش آورد که قبلاً در خصوص این 2 موضوع چه صحبت‌هایی کرده است.»
دفعات دیگری که ترامپ حین مناظره سخنان کلینتون را قطع ‌کرد مربوط به زمان‌هایی بود که همچون بچه‌ مدرسه‌ای‌ها تنها با گفتن «نه» سعی داشت سخنان کلینتون را رد کند. او البته در موقعیت‌های دیگری هم بارها با صدای بلند در میان سخنان نامزد حزب دموکرات نویز ایجاد کرد و با این کار لبخند بر لبان کلینتون آورد، کما اینکه یک بار هم با اصرار از او خواست که 2 دقیقه  به او زمان بدهد تا سخن بگوید.


تعداد بازدید :  471