شماره ۹۵۲ | ۱۳۹۵ شنبه ۳ مهر
صفحه را ببند
با مراجعه بالای مردم برای گرفتن برگه معاینه فنی در نخستین روز اجرای طرح «LEZ»:
رکورد 8 ساله معاینه فنی‌ها شکسته شد

شهروند|  برگه معاينه فني اصلي‌ترين شرط اجراي طرح «LEZ» با هدف كاهش آلايندگي تهران براي خودروهايي است كه وارد محدوده زوج و فرد مي‌شوند؛ مردم هم در نخستين روز مهر كه همزمان نخستین روز اجراي مرحله اول اين طرح بود، براي دريافت برگه و ثبت آن در سامانه سيمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی)، در برخي مراكز معاينه فني تهران صف كشيده‌اند، چون نداشتن برگه معاينه فني درمحدوده‌هاي زوج و فرد برابر است با جريمه 50‌هزارتوماني. حالا معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از شکستن رکورد معاینه فنی از 8‌سال گذشته تاکنون خبر مي‌دهد.
براساس طرح كاهش آلاينده‌ها كه اكنون درحال اجراست، خودروهای تولیدی 89 و قبل از آن و خودروهاي 2010 و قبل از آن، حتما بايد براي ورود به محدوده 80كيلومتر مربعي زوج و فرد، برگه معاینه فنی داشته باشند. مازیار حسینی درباره نخستین روز اجراي اين طرح به ایسنا مي‌گويد: «با اجرای طرح LEZ از روز پنجشنبه اول مهرماه شاهد استقبال گسترده مردم از مراکز معاینه فنی بوده‌ایم؛ به‌گونه‌ای که در یک روز حدود 5هزار خودرو مورد معاینه قرار گرفته و رکورد معاینه فنی پس از هشت‌سال شکسته شد.» به گفته اين مقام شهري «در مراجعه‌های اوليه تعداد 3367 دستگاه خودرو برای نخستین‌بار به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند، 1334 خودرو نیز مراجعه مجدد به مراکز معاینه فنی داشتند و در کل 4701 دستگاه به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند.»گزارش‌هاي ستاد معاینه فنی شهر تهران هم نشان مي‌دهد كه صبح روز پنجشنبه ترافیک سنگینی در مراکز معاینه فنی به‌ویژه در مراکز سراج، بیهقی، نیایش و آبشناسان ایجاد شده است، به طوري‌ كه برخي بيش از 3ساعت در اين صف‌هاي طولاني بوده‌اند. رئیس ستاد معاینه فنی شهر تهران در اين‌باره مي‌گويد: «براساس بررسی‌های انجام‌شده درتمامی مراکز معاینه فنی شهر تهران ازدحام خودروها وجود دارد اما در این مراکز معاینه فنی قید شده، ترافیک سنگین‌تر است. البته افراد می‌توانند از دو درگاه نسبت به اطلاع از شلوغی مراکز باخبر شوند.» به گفته نواب حسینی‌منش «پايتخت‌نشينان می‌توانند با فرستادن عدد 1 به سامانه پیامکی 2000112 از مدت انتظار در مراکز معاینه فنی باخبر شوند. همچنین شهروندان می‌توانند با مراجعه به سایت معاینه فنی، در صفحه نخست آن گزینه مدت انتظار را انتخاب کرده و از ترافیک خودروها در معاینه فنی اطلاع پیدا کنند.» گفتني است، روز گذشته
 (2 مهرماه) نيز مراکز معاینه فنی بیهقی، سراج، نیایش، آبشناسان و امام رضا(ع) از ساعت 8 صبح تا 14 باز و آماده ارایه خدمات به مردم بودند.
پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع شد
مغفول‌ماندن آلايندگي بيش از 2ونيم‌ ميليون موتورسيكلت‌ها نخستین انتقادي است كه به طرح LEZ  وارد است و ظاهرا هیچ سازوکاری برای کنترل آلودگی ناشی از تردد اين تعداد موتورسیکلت کاربراتوری به‌عنوان عاملان 20‌درصد از آلودگي هواي تهران پیش‌بینی نشده است. البته اكنون شهیدزاده، قائم‌مقام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در اين‌باره به مهر مي‌گويد: «پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری نیز از اول مهر ممنوع شده و این اتفاق هم می‌تواند پیروزی بزرگی برای مدیریت شهری باشد که هم می‌توان این موضوع را پیگیری کرد و هم می‌تواند خبر خوبی برای شهروندان باشد که از این به بعد، می‌توانند امیدوار باشند که دیگر منابع جدید تولید آلودگی به منابع موجود آلوده‌کننده هوای شهرشان اضافه نمی‌شود.»سهم وسایل حمل‌ونقل موتوری از کل آلودگی هوای پایتخت بالای ۸۰‌درصد است و آلاینده‌ترین وسایل نقلیه، خودروها و موتورسیکلت‌های کاربراتوری هستند که بیشترین آلودگی را تولید می‌کنند. به گفته او، «با اعمال قانون در مورد خودروهای فاقد معاینه فنی، ۱۰‌درصد از آلودگی هوای تهران کم می‌شود.»البته در فازهای بعدی طرح کاهش، نظارت بر موتورسیکلت‌های آلاینده به‌عنوان یکی از منابع بزرگ آلودگی هوای تهران در دستور کار قرار خواهد گرفت. مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در اين‌باره مي‌گويد: «معضل اصلی درخصوص موتورسیکلت‌ها، بی‌ارتباط بودن پلاک موتور و مالک آنهاست و برای همین، شاهد رسوب انبوه موتورسیکلت‌های توقیف‌شده در پارکینگ‌ها هستیم.»ازسوی دیگر، جانشین رئیس پلیس راهور پایتخت هم از جریمه ۵۰‌هزارتومانی خودروهای فاقد معاینه فنی كه در محدوده زوج و فرد تردد مي‌كنند، خبر داده است.
افزايش 30 درصدي بار ترافيكي
امسال روز اول مهر و آغاز نخستین مرحله طرح LEZ همزمان شد. درحالي كه هر‌سال بيشتر اخبار درباره بار ترافيكي شهر تهران است، اما وضعيت اطلاع‌رساني براي امسال كمي متفاوت بود، اما در اصل موضوع هيچ تغييري ايجاد نشده است و اين ميزان ترافيك روزانه نياز به برنامه‌ريزي دارد. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره برنامه‌های پلیس راهور برای ترافیکی آموزشی پایتخت به مهر مي‌گويد: «افزايش 30درصدي بار ترافیکی و تردد روزانه نزدیک به ۱.۸‌میلیون محصل نیازمند تمهیدات ویژه پلیس است. یکی از این تمهیدات، حضور پلیس در مراکز آموزشی حداقل در دوهفته نخست مهر است. کنترل خودروهای غیرمجاز و جلوگیری از جابه‌جایی دانش‌آموزان و نظارت برعملکرد سرویس‌های مدارس که شامل کنترل معاینه فنی، بیمه‌نامه و کارت صلاحیت خودروهای سرویس مدارس می‌شود؛ ازجمله فعالیت‌های دیگر پلیس راهور است.»


تعداد بازدید :  1673