شماره ۹۴۹ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۹ شهريور
صفحه را ببند
دوچرخه‌سوار پارالمپیکی هنگام مسابقه جانش را از دست داد
رکابزنی در جاده مرگ
احساس خطر بهمن گلبارنژاد در آخرین پیامش : خدا کند کشته ندهیم

شهروند| چیزی نمانده بود تا پارالمپیک 2016 برای ایران پایان شیرینی داشته باشد و مثل دوره‌های قبلی جدا از کسب مدال‌های رنگارنگ ورزشکاران جانباز و معلول کشورمان صحیح و سالم به میهن خود بازگردند اما یک فاجعه برای جانبازی که 30‌سال قبل پایش را در دوران جنگ تحمیلی از دست داد، باعث شد تا غم نه‌تنها کاروان کشورمان، بلکه تمام دهکده بازی‌های پارالمپیک ریو را فرا بگیرد. بهمن گلبارنژاد رفت تا کاروانی که با 111 ورزشکار به ریو سفر کرده بود، حالا با 110 نفر به کشور بازگردد.
اتفاقی که از آن می‌ترسیدیم
شاید وقتی چند روز قبل از مسابقه تنها دوچرخه‌سوار کشورمان در پارالمپیک 2016، او به صورت تلگرامی به دوست نزدیک خود پیام‌هایی را داده بود که جاده وحشتناکی برای مسابقه طراحی شده و خدا کند کسی در آن کشته نشود، هرکسی ازجمله دوست بهمن گلبارنژاد این مسأله را به‌عنوان یک شوخی تلقی کردند چون از انگیزه‌های او برای کسب مدال در ریو خبر داشتند. بهمن با امید و آرزوهای زیادی کارش را در جاده خطرناک ریو آغاز کرد و وقتی می‌خواست در یک شیب تند رقیبانش را بگیرد، دچار سانحه دردناکی شد. همان اتفاقی که بهمن از آن می‌ترسید، رخ داد و این دوچرخه‌سوار 48 ساله از مسیر خارج و دچار شکستگی از ناحیه گردن شد. 2 دقیقه بیشتر طول نکشید که آمبولانس و مربی گلبارنژاد خودشان را بالای سر او رساندند اما ایست قلبی در مسیر بیمارستان همه را شوکه کرد و ورزشکار ایرانی جانش را از دست داد تا کاروان کشورمان در روز دهم پارالمپیک عزادار شود.
پایان آرزوهای بزرگ
4‌سال قبل شرایط برای دوچرخه سوار پارالمپیکی ایران متفاوت بود؛ او با شرایطی وارد مسابقات شده بود که مدت زیادی از مطلع شدنش از بیماری سخت همسرش نگذشته بود و به گفته خودش نتوانست از نظر روحی خودش را حفظ کند. 2‌سال قبل هم که گلبارنژاد به بازی‌های پاراآسیایی اعزام شد، به تازگی همسرش را از دست داده بود. این بار اما او با هدف مدال آوری و با آرزوهای بزرگ وارد میدان شد. او که پیش از حضور در مسابقه بخش جاده، در رقابت تایم‌تریل حاضر شد، در آخرین مصاحبه خود گفته بود:   «مسافتی 30 کیلومتری طی کردیم؛ خدا را شکر بد نبود و تمام انرژی و توانم را گذاشتم تا بهترین رکورد را ثبت کنم؛ در طول رقابت هوا خوب بود ولی برخی لحظات وزش باد اذیت می‌کرد.»
همان جاده خطرناک
دوچرخه‌سوار جانباز ایرانی جانش را در همان جاده‌ای از دست داد که یک ماه قبل قادر میزبانی، دوچرخه‌سوار المپیکی کشورمان هم در آن دچار سانحه شده بود. وال‌استریت ژورنال ازجمله رسانه‌هایی بود که به این اتفاق تلخ پرداخت. این خبرگزاری در بخشی از گزارش خود به جاده خطرناک دوچرخه‌سواری ریو اشاره کرده است: «شیب‌های محل برگزاری مسابقات برای ورزشکاران المپیکی نیز دشوار بوده است. در جریان بازی‌های المپیک نیز دوچرخه‌سوار هلندی با نام آنمیک ون ولوتن دچار حادثه شد.» البته مربی دوچرخه‌سوار پارالمپیکی کشورمان بعد از رخ دادن این حادثه تلخ به نکته عجیبی اشاره کرد: «در روزهای اخیر بارها این مسیر را رفته بود و در آن تمرین کرده بود اما نمی‌دانم چرا این اتفاق افتاد.»
بازتاب‌های بین‌المللی
درگذشت بهمن گلبارنژاد بازتاب گسترده‌ای در سطح رسانه‌های جهان داشته و تمامی ورزشکاران و مسئولان پارالمپیک را تحت تأثیر خود قرار داده است. فیلیپ کریون رئیس کمیته بین‌المللی پارالمپیک بعد از این حادثه تلخ نشست خبری برگزار کرد و صحبت‌هایی را مطرح کرد: «برای نخستین‌بار چنین اتفاقی در بازی‌های پارالمپیک رخ می‌دهد. مسابقات دوچرخه‌سواری در خیابان انجام می‌شود و تمام موارد لازم برای برگزاری ایمن و مهندسی مسابقات انجام شده است تا مانع تصادف شود.» بعد از این اتفاق تلخ پرچم بازی‌های پارالمپیک و همچنین ایران در دهکده مسابقات به حالت نیمه برافراشته درآمد و کل کاروان کشورمان در شوک فرو رفته‌اند. یک دقیقه سکوت هم در ابتدای مراسم اختتامیه روی داد تا تمام اعضای حاضر در این مراسم به زنده یاد گلبارنژاد ادای احترام کنند. قرار است به‌زودی پیکر این ورزشکار به تهران انتقال داده شود.
پیام تسلیت رئیس‌جمهوری
حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان درگذشت بهمن گلبارنژاد دوچرخه‌سوار کشورمان بر اثر بروز سانحه در حین برگزاری مسابقات پاراامپیک ریو را تسلیت گفت. وی در پیامی توییتری اعلام کرد: «حادثه تلخ درگذشت بهمن گلبارنژاد دوچرخه‌سوار عزیزمان در حین مسابقات پارالمپیک ریو، همه ما را در اندوه فرو برد، روحش شاد.»


تعداد بازدید :  613