شماره ۹۲۷ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۲ شهريور
صفحه را ببند
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی خبر داد:
فعالیت برخی سینماگران به دستور دادستانی ممنوع شد

برخی سینماگران درپی پخش تیزرهای فیلم‌هایشان از ماهواره به دستور دادستانی «ممنوع‌الکار» اعلام شدند. به گزارش ایسنا، درپی پخش تیزرهای ماهواره‌ای برخی فیلم‌های درحال اکران، دادستانی به تازگی در نامه‌ای به سازمان سینمایی وزارت ارشاد برخی از سینماگران که این روزها فیلم بر پرده دارند و تیزر فیلم‌هایشان درشبکه‌های ماهواره‌ای پخش شده، را «ممنوع‌الفعالیت» اعلام کرده است. حبیب ایل‌بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، صحت این موضوع را تأیید کرد و صحبت کردن در این زمینه را به بعد از جلسه‌ای که با سینماگران خواهد داشت، موکول کرد. ماجرا از این قرار است که شبکه GEM از مردادماه، مجددا پخش تیزرهای فیلم‌های سینمایی را آغاز کرد و از پاییز‌ سال گذشته برخی تیزرهای فیلم‌های سینمایی ایران به صورت محدود از شبکه GEM پخش شد. در ابتدا خیلی با این موضوع مخالفت نشد، چون تنها یک یا دو فیلم بودند که تیزر‌های فیلم‌هایشان را برای تبلیغ به این شبکه ماهواره‌ای ارسال کرده بودند که از قضا پخش‌کننده واحدی هم داشتند، اما بعد از پخش این تیزرها، فیلم‌ها با فروش غافلگیرکننده‌ای مواجه شدند. بعد از آن، بسیاری از پخش‌کنندگان و تهیه‌کنندگان به پخش تیزرهای فیلم‌هایشان از شبکه‌های ماهواره‌ای تمایل پیدا کردند و به همین دلیل از اواخر ‌سال گذشته تقریبا بیشتر آنونس‌ها و تیزرهای فیلم‌های درحال اکران از این شبکه به روی آنتن رفت.  حتی مدیران شبکه GEM در ادامه به سینماگران ایرانی پیشنهاد دادند که بدون هیچ‌گونه مبلغی حاضرند تیزرهای فیلم‌های ایرانی را پخش کنند. این اتفاق درحالی رخ داد که صداوسیما برای پخش تیزر فیلم‌ها شرط و شروط عجیبی می‌گذاشت و قیمت بسیار بالایی را هم طلب می‌کرد، اما با نزدیک‌شدن به اواخر ‌سال گذشته و اکران فیلم‌های نوروزی، پخش تیزرهای ماهواره‌ای به اوج خود رسید و باعث شد سینمای ایران در اکران نوروز به فروش بسیار بالایی دست یابد.
اما درحالی‌ که تبلیغات ماهواره‌ای باعث رونق سینمای ایران شده بود، به‌طور ناگهانی قوه‌قضائیه وارد عمل شد و اعلام کرد که دیگر هیچ سینماگری حق ارسال آگهی‌های خود به این شبکه را ندارد، در غیر این صورت فیلم‌های سینمایی متخلف شناخته‌شده و از روی پرده سینماهای پایین کشیده می‌شوند. در ابتدا شاید کمتر کسی این موضوع را جدی گرفت و همچنان تیزر فیلم‌ها از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شد، اما به‌طور ناگهان قوه‌قضائیه به دلیل پخش تیزر «عادت نمی‌کنیم» از شبکه GEM چند روزی اکران این فیلم را به حالت تعلیق درآورد و همه به جدیت قوه‌قضائیه در مورد این موضوع پی بردند.
بعد از این اقدام قوه‌قضائیه، تیزرهای فیلم‌های سینمایی ایران از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش نشد، اما با گذشت یک‌ماه از این موضوع، مدیران شبکه «GEM» مجددا پخش تیزرهای فیلم‌های سینمایی را آغاز و اعلام کردند که از این به بعد و بدون هیچ‌گونه هماهنگی به تبلیغ تمامی آثار نمایشی تولیدی ایران خواهند پرداخت. این موضوع در ابتدا با واکنش سینماگران همراه بود و آنها اعلام کرد که شبکه GEM بدون هیچ هماهنگی اقدام به پخش تیزرهای فیلم‌های ایرانی کرده و حتی برخی از مدیران سینما این شبکه را به دلیل پخش این تیزرها تهدید به شکایت کردند که بعدها مشخص شد این شکایت راه به جایی نخواهد برد.
بنا بر این گزارش، درچند ماه گذشته تعدادی از تهیه‌کنندگان سینما به دلیل پخش تیزر فیلمشان از شبکه «جم» ناچار شدند با حضور در دادسرای فرهنگ و رسانه پاسخگو باشند و تعهد دادند تا آگهی فیلمشان از شبکه‌های خارج از کشور پخش نشود و نمایش فیلم «آآدت نمی‌کنیم» هم برای مدتی متوقف شد، بعد از این اتفاقات پخش این تیزرها متوقف شد اما دوباره از اوایل مردادماه از سر گرفته شد تا جایی که معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی اول مردادماه درگفت‌وگو با ایسنا مطرح کرده بود: «ظاهرا این شبکه در اقدامی خودسرانه بار دیگر تیزر فیلم‌های سینمایی ایرانی را پخش می‌کند و دراین شرایط، دستگاه قضائی می‌تواند از طریق مجامع بین‌المللی پیگیر این موضوع باشد.»
او گفته بود: «به تازگی تعدادی از تهیه‌کنندگان سینما با بنده تماس گرفتند و گفتند شبکه جم بدون اطلاع آنان، تیزر فیلم‌هایشان را پخش می‌کند که این موضوع با اعتراض تهیه‌کنندگان ما روبه‌رو شده است.»
ایل‌بیگی با اشاره به حاشیه‌هایی که چندی پیش بر اثر پخش تیزر فیلم‌های سینمایی برای سینماگران به وجود آمد، یادآور شده بود: «بعد از آن اتفاقات، همه تهیه‌کنندگان تأکید کردند که پخش تیزرها ازسوی خود شبکه جم بوده و حالا هم شاهد اقدامی عجیب ازسوی این شبکه هستیم. البته این شبکه چندی پیش اعلام کرده بود ما دوباره خودمان دست به عمل می‌زنیم و تیزرها را پخش می‌کنیم. در این وضعیت، سیستم قضائی ما می‌تواند وارد عمل شود و این مسأله را درحوزه بین‌الملل پیگیری کند.» که البته کارشناسان خبر دادند چنین موضوعی به لحاظ حقوق بین‌الملل بلامانع است و قابلیت پیگرد بین‌المللی ندارد.


تعداد بازدید :  466