شماره ۸۸۲ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۸ تير
صفحه را ببند
سبد جهیزیه!

وحید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌  میرزایی طنزنویس

هنوز از اعطای وام 10‌میلیون تومانی ازدواج به جوانان مستعد چیزی نگذشته بود که رئیس اتاق تعاون خبر از اجرای طرح سبد جهیزیه برای تسهیل امر ازدواج داد. یعنی مسئولان دیگر واقعا نمی‌دانند برای سروسامان دادن به جوانان چه کار کنند. الهی بمیرم، دیگر کم مانده است کت و شلوار سورمه‌ای بپوشند، یک جعبه شیرینی تهیه کنند و دست جوان را بگیرند ببرند خواستگاری و بالای سر عروس و داماد قند بسابند و کل بکشند! شما تصور کنید بالای سر آن دو کبوتر عشق، مثلا علی لاریجانی یک طرف پارچه را گرفته، علی نوبخت یک طرف دیگر را، علی مطهری هم دارند قند می‌سابد و عارف هم دارد خطبه را می‌خواند، رئیس بانک رفاه هم یک بسته دلار دستش است که می‌خواهد به محض بله گفتن عروس به‌عنوان وام بلاعوض بدهد دست عروس و داماد! این‌طور مسئولانی داریم ما! (قاضی‌پور هم عین این بچه تخس‌های توی عروسی درحالی‌ که یک دستش نون و پنیر و سبزی است، از وسط سفره عقد دنبال علیخانی می‌کند!) خلاصه... از طرفی مسئولان خوب متوجه شده‌اند که بدن مردم به چیزهایی مانند یارانه و سبد کالا خو گرفته است و اگر مدتی سبد کالا توزیع نشود یا توی صف یارانه یا سبد کالا نایستند، دچار نوعی رخوت و سستی می‌شوند. این است که هرچند وقت یک‌بار که برنج هندی زیاد وارد کرده‌اند یا مرغ یخ‌زده در سردخانه‌ها مانده یا کالای چینی که دوستان عزیز وارد کردند (جنس ایرانی که تولید نمی‌شود!) مثل یخچال و اجاق گاز در انبار پر شده، درجهت رفاه حال مردم شریف ایران یک طرحی، سبدی، چیزی اجرا می‌کنند. درهمین راستا و با توجه به کیفیت کالاهای داخلی و چینی (که درواقع ما و چینی‌ها نداریم!) و نیز تجربه قبلی توزیع سبد کالا و کشته و زخمی‌شدن برخی هموطنان در صفوف به هم پیوسته آن، برخی اتفاقات حین و پس از اجرای طرح سبد جهیزیه را پیش‌بینی می‌کنیم.
- در یکی از فروشگاه‌های تعاونی کارکنان در غرب تهران، مردی میانسال که قصد تهیه جهیزیه برای دخترش را داشت که متاسفانه یخچال سایدبای‌سایدی که دولت برای جهیزیه درنظر گرفته بود، تمام شد و این مرد میانسال داد زد: سایدبای‌ساید تموم شده که تموم شده، چرا صف رو بهم می‌زنید؟!
- یک بنده خدایی هم سبد کالایش، چشم باجناق دربیار نبود، رفت بانه یخچال و ال‌سی‌دی و ماشین لباسشویی بار وانتش کرد، اوضاع آن‌جا را هم که می‌دانید! شما فرض بفرمایید سکته مغزی کرد!
- در آپارتمانی حوالی میدان هفت تیر انفجار اجاق گاز منجر به زخمی‌شدن زوج جوان شد. خانم جوانی که دو روز بود ازدواج کرده بود، مشغول پخت املتی سرشار از عاطفه برای همسر خود بود که اجاق گاز تولید داخلی ناگهان آتش گرفت. گفتنی است این اجاق گاز یکی از اقلام سبد جهیزیه این خانم نبود! دلواپسان جوسازی نکنند! کادوی خواهرشوهر آن خانم بود!
- پسرجوانی پس از 3ماه زندگی مشترک بر اثر سکته قلبی به کما رفت. نرخ بالای قبوض برق منزل بر اثر استفاده از لوازم خانگی پرمصرف با برچسب انرژی نامناسب دلیل این عارضه قلبی عنوان شده است. لازم به توضیح است، لوازم خانگی این جوان ناکام اقلام سبد جهیزیه همسر وی بود.
- برنج هندی منجر به مسمومیت مردم منطقه شمال شرق کشور شد. مسئول شرکت تعاونی آن منطقه ضمن ابراز تأسف از این مسأله عنوان داشت؛ «به دلیل تمام‌شدن تختخواب در سبد جهیزیه، مجبور شدیم برنج هندی باقی‌مانده از سبد کالای ‌سال گذشته را جایگزین کنیم!»
- محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری به خاطر نحوه توزیع سبد کالا از مردم عذرخواهی کرد و وعده داد؛ مرحله دوم این طرح با دقت بهتری اجرا شود.


 


تعداد بازدید :  763