شماره ۸۶۸ | ۱۳۹۵ شنبه ۲۲ خرداد
صفحه را ببند
مهار حریق تنگه بلاغی با کمک مردم و نیروهای امدادی
آتش 50 ساعت پاسارگاد را سوزاند

شهروند| هنوز چهارشنبه به ظهر نرسیده بود که آتش دامن عرصه‌های جنگلی پاسارگاد را گرفت و پیشروی کرد. آن‌قدر پیش رفت که خبرهای متفاوتی از میزان خاکستری که به جای گذاشته، شنیده می‌شود. مسئولی می‌گوید 900 هکتار و دیگری از 2500 هکتار صحبت می‌کند. برآورد دقیقی از عرصه سوخته در دست نیست، آنچه هست، سوختن 50 ساعت عرصه‌های جنگلی پاسارگاد است.
ساعت‌ها یکی پس از دیگری می‌رفتند و آتش هم به دلیل پوشش گیاهی مناسب منطقه و گرما، در حال پیشروی بود. نه از نیروهای امدادی خبری بود، نه از بالگرد و نه از هواپیمای آبپاش. چند ساعتی از شروع آتش گذشته بود که مردم دست به کار شدند. می‌گویند، با هر چه داشتند به جنگ آتش آمده بودند؛ با امکانات شخصی و محدود تا حریقی که در حال پیشروی بود را مهارش کنند یا حداقل جلوی پیشروی آن را بگیرند. مردم از شهرستان‌های همجوار آمده بودند، اما عدم دسترسی و سخت بودن مسیر، مانع بزرگی برای مهار آتش بود. اعزام نیروها به منطقه‌ای که در آتش می‌سوخت به بالگرد نیاز داشت، همانی که ساعت‌ها گذشته و هنوز نرسیده بود.
می‌گفتند كه یک بالگرد آمد اما ظرفیت جا‌به‌جایی دو نفر را داشت و نمی‌توانست کمکی به مهار آتش‌سوزی بکند.
روز نخست از دست رفت. شب که آمد و هوا تاریک شد، امکان مهار آتش هم از دست رفت. شب تا صبح درختان سوختند و آتش هم پیشروی کرد. صبح روز دوم، از ساعات اولیه روز، نیروهای مردمی و بسیج وارد عمل شدند. بالگرد نیز برای رساندن نیروها وارد منطقه شد. با حضور نیروهای مردمی، هلال‌احمر، ارتش و سپاه آتش خاموش شد. هنوز خوشحالی از مهار آتشی که از روز چهارشنبه آغاز شده بود، ادامه داشت که آتش زیر خاکستر شعله کشید و بار دیگر حریق منطقه را گرفت.  
خبرهای زیادی از منطقه آتش‌گرفته شنیده می‌شد؛ هواپیمای آبپاش دو سرویس عملیات انجام داد که به دلیل ارتفاع زیاد چندان کاری از آب ساخته نشد. بالگردهای مرکز هم به شیراز و منطقه بحران نرسید که در مجموع این اتفاقات باعث خستگی بخش زیادی از گروه‌های مردمی شده و آتش هم هنوز ادامه دارد. نیروهای مردمی که از عملیات حریق خسته هم شده‌اند، با توجه به وسعتی که از آتش‌سوزی دیده‌اند از سوختن سه‌هزار هکتار از اراضی خبر می‌دهند و این در حالی است که فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور، این خبرهای غیررسمی و شنیده‌ها را نادرست می‌داند. به گفته سرهنگ قاسم سبزعلی، این‌که گفته می‌شود؛ ۲۵۰۰ یا ۳۰۰۰ هکتار آسیب‌دیده کذب است؛ زیرا کل آن منطقه این مقدار وسعت ندارد و به‌زودی آمار دقیق را اعلام می‌کنیم.
او درباره وضع منطقه و اقداماتی که برای مهار آتش شده به ایلنا می‌گوید: «برای مهار آتش چهل فرورند بالگرد وزارت دفاع به اضافه نیروهای ما در محل حضور داشتند.» در ساعاتی که منطقه تنگه بداغی پاسارگاد در آتش می‌سوخت و خبرها از حضور دیرهنگام نیروهای امدادی در منطقه حکایت داشت، خبری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد، «بالگرد امدادی به دلیل پایان یافتن ساعت کاری خلبان، به زمین نشست و از امدادرسانی خارج شد.» خبری که واکنش‌های بسیاری را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی با خود همراه کرد و بسیاری با اشاره به این‌که درختان و حیواناتی که در آتش سوخته‌اند، ارزش بیشتری نسبت به ساعت کاری خلبان داشته‌اند، نسبت به این خبر واکنش نشان دادند. فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور توضیحاتی درباره این خبر و واکنش‌هایی که به آن شده بود، داد. او در ارتباط با مشکلات پیش آمده برای استفاده از بالگردهاي هلال‌احمر گفت: «ما برای استفاده از بالگردهای هلال‌احمر با مشکلی روبه‌رو نبودیم؛ اما این بالگردها می‌توانند تنها ساعات محدودی پرواز کنند، در غیر این صورت با خطر مواجه خواهند شد و این در حالی است که بالگردهای هلال‌احمر حتی بیش از ساعات مجاز نیز برای اطفاي حریق تلاش کردند.»
سبزعلی درباره علت حریق هم یادآوری می‌کند که «عامل حریق همانند بیشتر حریق‌ها در کشور انسانی و سهوی است؛ احتمالا یک شکارچی یا دامدار آتشی روشن کرده و به علت ارتفاع بلند پوشش علفی که گاهی به ۵۰ سانتی‌متر نیز می‌رسد و با توجه به خشکی هوا آتش گسترش پیدا کرده است.»
در ادامه خبرهایی که در دو روز گذشته از آتش‌سوزی در منطقه تنگه بلاغی شنیده می‌شد، خبر نگران‌کننده‌ای از رسیدن آتش به زیستگاه خرس قهوه‌ای به گوش رسید. خبری که دبیر شورای بخش پاسارگاد داد و نگاه تمامی دوستداران حیات وحش را به تنگه بلاغی کشاند.
سلمان پویا با اشاره به این‌که در حدود ساعت ۱۱ روز پنجشنبه، آتش تا حدودی مهار شده بود، به مهر گفت:  پس از آن متاسفانه آتش در منطقه تنگه بلاغی که همان زیستگاه خرس قهوه‌ای است شدت گرفته است.»
مدیرکل مدیریت بحران فارس:  وزارت دفاع به تعهداتش عمل نکرد
آتش پاسارگاد روز دوم را هم پشت‌سر گذاشته بود و همچون آتش‌سوزی‌های سال‌های قبل بار دیگر صدای انتقادها به مدیریت نادرست و دیر اقدام کردن برای مهار آتش بلند شد. پس از مردم و دوستداران محیط‌زیست و منابع طبیعی، این بار نوبت مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس بود که به‌عنوان یک مقام رسمی، از دیر رسیدن نیروهای امدادی، بالگرد و تجهیزات برای مهار آتش انتقاد کند. حسن فیاض‌پور با انتقاد از وزارت دفاع برای عمل‌نکردن به تعهداتش گفت: «سال گذشته از سوی مدیریت بحران کشور 8‌میلیارد تومان به وزارت دفاع برای 2‌سال پرداخت شد و وزارت دفاع متعهد شد برحسب اعلام مدیران کل منابع طبیعی یا محیط‌زیست استان‌ها به صورت شفاهی یا تلفنی، نسبت‌به اعزام بالگرد و نیروهای نظامی اقدام کند.»
حسن فیاض‌پور با اشاره به این‌که در آتش‌سوزی روز چهارشنبه وزارت دفاع درحالی‌که نزدیک به ۲۴ ساعت از وقوع حریق ‌می‌گذشت هنوز به تعهد خود عمل نکرده بود، به مهر گفت:  «ما نیز این موضوع را به تهران اعلام کرده‌ایم و تقاضا داریم علت این تاخیر را اعلام کنند.»
پنجشنبه ظهر شده بود و هنوز خبری از هواپیمای آبپاش نبود، آن‌طور که به فیاض‌پور اعلام شده بود، یک هواپیمای آب‌پاش ۳۰۰تنی از تهران به منطقه اعزام شده که با گذشت ساعت‌ها هنوز نرسیده بود.
انتقاد از دیر رسیدن تجهیزات برای مهار آتش، از صدای دیگر مسئولان منطقه هم شنیده می‌شد. حمزه ولوی، مدیرکل محیط‌زیست استان فارس هم روز پنجشنبه با اظهار نگرانی از گسترش این حریق در منطقه تنگ‌خرسی با اشاره به این‌که حریق در این منطقه ادامه دارد و از روز گذشته یک فروند بالگرد در منطقه حضور یافته است، گفته بود که «این بالگرد فقط امکان انتقال نیرو دارد و هنوز بالگرد یا هواپیمای آب‌پاش از تهران نرسیده است.»
هواپیمای آبپاشی که به منطقه اعزام شده بود، به‌دلیل ارتفاع زیادی که داشت، نتوانست کمک چندانی بکند و بالگرد هلال‌احمر هم وظیفه جا‌به‌جایی نیروها را برعهده داشت. به گفته مهرزاد بوستانی، مدیرکل منابع طبیعی استان فارس، «این بالگرد وظیفه جابه‌جایی نیرو و امکانات را برعهده دارد. با این بالگردها آب و کنسرو به نیروهای امدادی و مردمی رسانده شده، زیرا منطقه صعب‌العبور و دسترسی به نیروها مشکل است.»
انجام ۸ساعت عملیات هوایی برای مهار آتش‌سوزی جنگل‌های پاسارگاد
برای مهار آتشی که از چهارشنبه به جان عرصه‌های جنگلی پاسارگاد افتاد، 8 ساعت عملیات هوایی انجام شد. آن‌طور که رئیس سازمان امداد‌و‌نجات جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «برای مهار آتش 8 ساعت عملیات هوایی انجام شده است.»
ناصر چرخساز درباره گزارش پوشش امدادی حریق جنگل‌های پاسارگاد واقع در استان فارس از ١٩ الی ٢١ خرداد ٩٥ تا ساعت 30: 10، توضیح می‌دهد که «بالگرد جمعیت هلال‌احمر طی انجام 8ساعت و ۴۰ دقیقه عملیات هوایی نسبت به جابه‌جایی ۶‌هزار کیلوگرم تجهیزات و اقلام امدادی و ۱۵۰ نفر نیرو اقدام کرد. به‌دنبال درخواست بالگرد از این جمعیت برای کمک در مهار آتش، یک فروند بالگرد با ظرفیت جا‌به‌جایی ۱۵ نفر نیرو به منطقه اعزام شد.»
چرخساز با بیان این‌که با حضور بالگرد هلال‌احمر در منطقه عملیات؛ انتقال نیرو و تجهیزات و اقلام امدادی آغاز شد، ادامه می‌دهد: «بالگرد جمعیت هلال‌احمر طی انجامه 8ساعت و ۴۰دقیقه عملیات هوایی نسبت به جابه‌جایی ۶‌هزار کیلوگرم اقلام و تجهیزات امدادی و ۱۵۰ نفر نیرو اقدام کرد.»
رئیس سازمان امداد‌و‌نجات جمعیت هلال‌احمر به اعزام ۳۴ نیروی عملیاتی برای کمک در مهار آتش اشاره و یادآوری می‌کند که «روستای چاه بید، کوه‌های خرسی و تنگه‌بلاغی ازجمله مناطق آسیب دیده است که اقدامات لازم برای درمان سرپایی ۵۵مصدوم در این مناطق انجام شد.»
به گفته او، در عملیات کمک در مهار آتش‌سوزی جنگل‌های پاسارگاد، علاوه بر بکارگیری نیروهای عملیاتی و یک فروند بالگرد هلال‌احمر، از ۲ دستگاه آمبولانس و چهار دستگاه خودروی عملیاتی هم استفاده شد.
بنای پاسارگاد از آتش خسارتی ندید
آتش پس از دو روز مهار شد. خبرهای مهار آتش دیروز پیش‌ازظهر آمد. آتشی که با کمک نیروهای امدادی و مردمی مهار شده و هر چند هنوز آمار دقیقی از خسارتی که برجای گذاشت، در دست نیست اما از روزی که خبر آتش‌سوزی در پاسارگاد شنیده شد، بسیاری نگران بنای پاسارگاد و وارد شدن خسارت به آن بودند، اما فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع خیال بسیاری از شنوندگان را راحت کرد؛ «بنای پاسارگاد در این آتش‌سوزی خسارتی ندید.»
سبزعلی با قدردانی از دستگاه‌های امدادی همچون هلال‌احمر گفت:  «طی دو روز گذشته دستگاه‌های مختلف همکاری زیادی با ما برای اطفای حریق داشته‌اند که باید از آنها و همچنین گروه‌های فعال مردمی قدردانی کنیم.»


تعداد بازدید :  1386