شماره ۸۶۱ | ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۲ خرداد
صفحه را ببند
براساس مصوبه شورای نگهبان
شورای شهر تهران 21 نفره می‌شود

شهروند|  اعضای شورای شهر تهران در دور بعد 21نفر خواهند بود. این خبری است که مهدی چمران، رئیس شورای شهر در جلسه دیروز این شورا اعلام کرده است. به گفته چمران شورای نگهبان کاهش تعداد اعضا از 31نفر به 21 را تصویب کرده است و شورای شهر باید از حقوق خود دفاع کند. اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای کشور‌ سال گذشته در دستورکار مجلس قرار گرفته بود و مواردی از این قانون اصلاح شد که عمده‌ترین آنها کاهش تعداد اعضای شورای شهر، تغییرات در نحوه برکناری شهردار و اصلاح روش نظارت بر مصوبات
 شورا بود.
شورای شهر تهران بارها با این مصوبه مجلس مخالفت کرده و جلسات زیادی دراین‌باره تشکیل شد اما درنهایت گویا شورای نگهبان نظر مجلس را تأیید کرده است. برخی اعضای شورای شهر مانند ابوالفضل قناعتی، عضو هیأت‌رئیسه شورای شهر تهران کاهش اعضای شورا را «غیرمنطقی» می‌دانند. او این کار را اشتباهی دانسته که مجلس نهم مرتکب شده است. او دلایل مجلس برای این کاهش را «غیرکارشناسی» دانسته بود.
با این حال مجلس یکی از دلیل کاهش اعضای شورای شهر را صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری عنوان کرده بود که به اعتقاد اغلب اعضای شورای شهر تهران این استدلال «قابل قبول، حقوقی و منطقی» نیست، چراکه بودجه 32‌میلیارد تومانی شورا در قیاس با بودجه 17‌هزار‌میلیارد تومانی شهرداری بسیار ناچیز است. با این همه به نظر می‌رسد دیگر برای شورای شهر تهران کار از کار گذشته و با تأیید شورای نگهبان کاهش اعضای شورای شهر به صورت قانون درآمده است.
ادامه جنجال گفته‌های قالیباف
 درباره باج‌خواهی اعضای شورا
حرف‌های چندروز پیش محمدباقر قالیباف، شهردار تهران درباره باج‌گیری برخی اعضای شورای شهر از شهرداران او را حسابی در «گازانبر» شورای شهر تهران قرار داده است. این اصطلاحی است که نخستین‌بار خود قالیباف در رقابت‌های انتخاباتی ‌سال 92 مطرح کرد و دیروز بارها در شورای شهر تهران به وسیله مخالفان و موافقان شهردار بیان شد. غلامرضا انصاری دیروز در صحن علنی شورای شهر در نطق پیش از دستوری به‌ شدت به خاطر سخنان او؛ «ناحکیمانه» شهردار به او تاخت و البته با پاسخ‌هایی از فراکسیون اصولگرایان و معاون شهردار مواجه شد.
غلامرضا انصاری، عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران در این نطق با انتقاد از عملکرد شهردار تهران در این سال‌ها از او خواست نام باج‌گیران شورای شهر را افشا کند. انصاری در ابتدای نطق خود با یادآوری رقابت سیاسی قالیباف با  رئیس دولت سابق که باعث شد شهر تهران از بودجه‌های عمومی و دولتی سهمی به دست نیاورد، مدعی شد؛ «فعالیت‌های سیاسی» قالیباف در دولت یازدهم هم باعث شده «شهر تهران در گرفتن بودجه‌ها و امکانات به مشکل بخورد.» او همچنین به کنایه قالیباف به حسن روحانی درباره این‌که کلیدش قفل مشکلات مردم را باز نکرده، هم اشاره کرد و این‌بار خودش به قالیباف کنایه ‌زد که «قصد تخریب قفل‌ها با گازانبر را در سر می‌پروراند.»
به گفته انصاری شهردار تهران در دو دوره قبلی شورای دوم و سوم شهر «فعال مایشاء» بوده، اما در دوره چهارم شورا که به پاسخگویی در قبال عملکرد زیرمجموعه‌اش فراخوانده شده، در یک اقدام عجیب «اعضای شورای شهر را متهم به باج‌خواهی» کرده است. این عضو شورا از شهردار تهران خواست اگر این حرف‌ها را نگفته «به سرعت و شخصا» تکذیب کند و اگر گفته باید «باج‌خواران و باج‌گیران را رسما و علنا معرفی کند.» او همین‌طور از قالیباف پرسید: «چرا در سه‌سال گذشته مهر سکوت درقبال این حرکت سخیف و غیرقانونی بر لب نهاده است؟« انصاری در این نطق به همه یادآوری کرد «سردار محترم برای بار دوم» بختش را « با استفاده از سکوی پرتاب شهرداری به سوری پاستور» آزموده و از رهگذر این رقابت‌ها تنها چیزی که عاید مردم شهر تهران شده، تنها بی‌بهره ماندن تهران از «اعتبارات دولتی برای ساماندهی حمل‌ونقل عمومی» بوده است. به گفته او، تاوران «هزینه‌های گزاف این رقابت سیاسی» بر دوش مردم تهران بوده به‌طوری که «بدهی‌های شهرداری تهران به پیمانکاران و زخمی شدن کالبد شهر با پروژه‌های نمایشی، بدقواره شدن شهر با فروش تراکم و نابودی باغ‌ها» تنها گوشه‌‌ای از مشکلاتی است که «رویکردهای دستوری ناشی از تدابیر تحکمی در شهرداری تهران» به بار آورد. انصاری به ماجرای مرگ فاطمه، دختر 5ساله‌ای که در بوستان کوهسار کشته شد، هم پرداخت و گفت: «کاش شهردار تهران به جای لابی‌های سیاسی و جلسات باندی، همت خود را برای رفع چالش‌های بزرگ کلانشهر تهران به‌ویژه آسیب‌های اجتماعی» می‌پرداخت. او همچنین از شهرداری خواست به شهروندان «نه در شعار و مصاحبه بلکه درعمل و برنامه» احترام بگذارد. انصاری درنهایت آرزو کرد؛ «فریاد تظلم‌خواهی پدر و مادر مظلوم و بی‌کس فاطمه وجدان‌های خفته و بی‌درد را بیدار کند.»
پروژه عبور از قالیباف به جایی نمی‌رسد
این نطق بی‌پرده و صریح انصاری خیلی زود با پاسخ یکی از سرسخت‌ترین اصولگرایان شورای شهر مواجه شد. مجتبی شاکری که در فراکسیون اصولگرایان و از حامیان شهردار تهران است، این نطق انصاری را «یک خطای راهبردی» دانست که «باب سیاسی‌شدن شورای شهر» را می‌گشاید. به اعتقاد این عضو شورا «اولین تیر» را انصاری پرتاب کرده است و به کنایه انصاری به قالیباف درباره حرکت «گازانبری» این‌طور پاسخ داد که «این حرکت گازانبری شما به نتیجه نخواهد رسید.» شاکری بلافاصله کارنامه اصولگرایان شورای شهر در تذکر و انتقاد به شهرداری را ورق زد و مدعی شد؛ «اصولگرایان شورا هم در رفاقت و هم در نقد خود صادق هستند» همچنین به اعتقاد او قالیباف «هم کارهای جهادی در کارنامه عملکرد خود دارد و هم کارهای ضعیف» بنابراین این‌طور نقد شهردار صحیح نیست. این عضو اصولگرای شورا ناگهان ماجرا را به رئیس‌جمهوری اسبق ایران هم ارتباط داد و گفت: «افرادی نظیر رئیس دولت اصلاحات که پشت صحنه نشسته‌اند و برنامه عبور از قالیباف را برای کسب رأی در انتخابات ریاست‌جمهوری طراحی می‌کنند، به نتیجه نمی‌رسند.» به گفته او، «بهشت (خیابانی که ساختمان شهرداری در آن قرار دارد)» جای حسین مرعشی و خواهرزاده‌اش نخواهد بود. او در ادامه به مجلس هم پرداخت و اعلام کرد: «مجلس دهم، مجلس ششم نیست و لاریجانی هم کروبی نیست و مسیری که درپیش گرفته‌اید، به نتیجه نمی‌رسد.» به گفته شاکری نقدهایی که به رئیس دولت در اقتصاد وارد است، از نقدی که به قالیباف به‌عنوان شهردار وارد است، «صدها برابر سنگین‌تر است.»
معاون شهردار تهران هم که دراین جلسه حضور داشت، «گازانبر» را بهترین شیوه برای پاسخگویی به نقد انصاری دانست و یادآوری کرد؛ «گازانبر قالیباف در عملیات کربلای 5 عراق را قیچی کرد.» ناصر امانی نطق انصاری را یک «کیفرخواست سیاسی» دانست که در آن اتهام‌هایی به قالیباف نسبت داده شده است. به گفته او، دولت نهم و دهم با شهرداری همکاری نکرد، «اما دولت یازدهم هم همکاری نمی‌کند» ولی شهرداری این قدرت را دارد که خدمات‌رسانی را بدون توجه به کمک دولت‌ها به شهروندان ارایه دهد و هیچ پروژه‌ای به دلیل عدم تعامل دولت با شهرداری زمین نمانده است.
معاون امور شوراهای شهردار تهران مدعی شد؛ «قالیباف کار سیاسی نمی‌کند» و شهر تهران را با مدیریت جهادی و بدون کمک دولت اداره می‌کند و هر فردی که از خارج به کشور می‌آید، هنگامی که پایتخت ایران را که تحریم است، می‌بیند، تعجب می‌کند. امانی در ادامه اعلام کرد، «در تهران هیچ‌گاه گازانبر استفاده نشده است» و از «نجابت قالیباف است» که پاسخ نمی‌دهد.
ایران پرخطرترین کشور در زمینه
 مخاطرات زمین‌شناسی
درجلسه دیروز شورای شهر تهران غیر از دعوا اتفاق‌های دیگری هم افتاد. مثلا رئیس سازمان زمین‌شناسی گزارشی از مخاطرات زمین تهران ارایه کرد که بسیار هشداردهنده بود. محمدتقی کره‌ای با بیان این‌که در بررسی مخاطرات زمین‌شناختی درجهان می‌بینیم که با وجود افزایش مخاطرات، تعداد کشته‌ها رو به کاهش است، گفت: با این حال درکشور ما اینچنین نیست و از 43 مخاطره شناخته‌شده درجهان 32 پدیده در ایران رخ داده است. به گفته او، 97‌درصد شهرهای ایران در معرض زلزله قرار دارند، همه شهرهای کشور در معرض سیلاب و زلزله قرار دارند و 300 دشت نیز درمعرض نشست زمین قرار دارد. درواقع ایران پرخطرترین کشور در زمینه مخاطرات زمین‌شناسی در دنیاست که باید این مسأله مورد توجه جدی قرار گیرد.
کره‌ای با بیان این‌که از‌سال 63 تلاش شده است که گسل‌های زلزله شهر تهران شناخته شود، گفت: با این حال به نظر می‌رسد تعداد گسل‌ها بیشتر از این میزان باشد. پیرامون تهران محلاتی وجود دارد که دقیقا روی زمین لغزش‌ها بنا شده‌اند و هرکجا شما دیدید سنگ‌های ریز و درشت روی یکدیگر انباشته شده‌اند، مطمئن باشید که پدیده بهمن سنگی رخ داده که می‌توان به‌عنوان مثال محل ساخت بیمارستان محک را نام برد.
او با انتقاد از شیوه ساخت‌وساز در تهران گفت: نحوه شهرسازی در تهران به‌گونه‌ای است که دره‌های بزرگ را قطع می‌کند و در زمان سیلاب، آب از کانال‌هایی که طراحی شده، عبور نکرده و برای تهران خطرات جبران‌ناپذیری خواهد داشت.
رئیس سازمان زمین‌شناسی با بیان این‌که نباید روی رود دره‌ها اتوبان ساخت، گفت: اتوبان امام علی، چمران و همت روی رود دره ساخته شده که پیشنهاد می‌شود، سیستم هشدار بالادستی قوی ایجاد شود تا بتوانیم درهنگام بروز حادثه مسیرهای بعدی را مسدود کنیم.
او با بیان این‌که اگر در زمان وقوع سیلاب، رودخانه کن طغیان کند، به معدن خلیج و حتی فرودگاه مهرآباد خسارت وارد می‌کند، گفت: نشست زمین بسیار درشرایط فعلی باید مورد توجه قرار گیرد؛ به‌گونه‌ای که درجنوب تهران نرخ نشست زمین به یک میلی‌متر در روز رسیده و این درحالی است که بالاترین نرخ در مکزیکو سیتی که سالانه 32سانت است، ثبت شده و تهران در جهان دارای رکورددار نشست زمین با نشست سالانه 36سانت است.
گزارش رئیس سازمان زمین‌شناسی درددل اعضای شورای شهر تهران را هم بازکرد. محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر در واکنش به گزارش کره‌ای با اشاره به این‌که برج میلاد به‌عنوان نماد شهر تهران درمجاورت یکی از گسل‌های بسیار مهم قرار گرفته است، گفت: مطالعات مربوط به پیوست‌های مختلفی که برای پروژه‌های عمرانی و شهرسازی وجود دارد، مانند پایان‌نامه‌های دانشگاهی است و از بنیه علمی لازم برخوردار نیست.
به گفته سالاری، سوال اینجاست مگر شهر تهران طرح جامع ندارد و برای طرح جامع متخصصان گزارش نداده‌اند؟ مگر کارشناسان طرح جامع را مطالعه نکرده‌اند؟ مهندسان مشاور که قطعا درحوزه موضوعات مربوط به گسل‌ها بوده‌اند، این افراد باید جوابگو باشند.
محسن سرخو، رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم در این جلسه بر لزوم تهیه نقشه نهایی گسل‌های پایتخت تأکید کرد و گفت: سازمان‌های متعدد آمارهایی درباره وضع پایتخت و زمین‌لرزه ارایه می‌کنند که عمده این آمارها قدیمی است.
سرخو با انتقاد از وضع فرسودگی بناهای مدارس و بیمارستان‌ها افزود: نیروهای امدادی می‌گویند که در زمان وقوع زمین‌لرزه استان‌های همجوار به داد تهران می‌رسند اما این یک شوخی بزرگ است؛ چطور ممکن است استان‌ها و شهرستان‌هایی که در انجام کارهای روزانه خود مانده‌اند، به تهرانی‌ها کمک کنند.
احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون سلامت شورا هم از عقب بودن شهرداری تهران از برنامه‌های کاهش مخاطرات خبر داد و گفت: مدت‌هاست که گزارش‌هایی از جمع‌آوری اطلاعات در زمینه مخاطرات شهر ارایه می‌شود، باید این اطلاعات را عملیاتی کنیم و ببینیم در اجرا چه کرده‌ایم. به گفته او، تحقیقات نشان داده است که تنها 37‌درصد شهروندان تهرانی نسبت به زلزله و چگونگی مواجهه با آن آشنایی دارند که البته این هم خوب است. طبق برنامه قرار بود 50 دستگاه پل مقاوم‌سازی شود اما تنها 10 پل مقاوم‌سازی شده است.


تعداد بازدید :  501