شماره ۸۴۶ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری:
گزارش بلوکه شدن اموال ایران را برای مردم منتشر می‌کنیم
حسن روحانی: دکتر جهانگیری انسانی پرتلاش، باتجربه و بازوی توانمند دولت است

گروه سیاسی | رئیس‌جمهوری گفت: گزارش بلوکه کردن اموال ایران منتشر می‌شود تا مردم بدانند چه اقداماتی شده و چه اقداماتی باید انجام می‌شد و درنهایت آن را برای قوه قضائیه می‌فرستیم تا مورد رسیدگی قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در نشست خبری و پایان برنامه‌های سفر دو روزه به کرمان در پاسخ به سوالی درباره مصادره 2‌میلیارد دلار از دارایی‌های ملت ایران گفت: هیأتی را مامور کرده‌ایم در این زمینه بررسی کند و اکنون این گزارش آماده شده است. وی اظهار کرد:  این اقدام، کار غلط و خلافی از سوی آمریکا بوده که موارد مربوط را به دادگاه بین‌المللی لاهه مطرح می‌کنیم.
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: تمام اقدامات آمریکا را در بلوکه کردن اموال ایران نامشروع می‌دانیم. وی گفت: ذخایر ارزی کشور در اختیار بانک مرکزی است و برای این‌که بخواهد از این منابع استفاده کند آن را در بانک‌های جهانی قرار می‌دهد. روحانی افزود: بانک مرکزی در ایران استقلال دارد و دولت نمی‌تواند به ذخایر آن دست بزند زیرا آن ذخایر مربوط به ملت ایران است. وی اظهار کرد: دولت‌ها و بانک‌های مرکزی دارای استقلال هستند و این به معنای آن است که دادگاه یک کشور نمی‌تواند دولت یا بانک کشور دیگری را متهم و درباره اموال آنها تصمیمی اتخاذ کند.
وی گفت: آمریکایی‌ها در ‌سال 1375 تصمیماتی را نسبت به مسئولیت دولت‌ها اتخاذ کردند و
 بر مبنای ادعای آنان در مسأله تروریزم مسائلی را طرح کردند که می‌تواند در دادگاه آمریکا درباره دارایی دولت و بانک‌های ایران مصوباتی داشته باشد. رئیس‌جمهوری ادامه داد: از همان زمان هشدارهایی به بانک مرکزی داده شده بود که اموال و اوراق دولتی را در بانک‌های آمریکا قرار ندهد. وی گفت: زمانی که در برخی از مسائل لبنان، ایران را متهم می‌کردند باید پول و اوراق ما از دسترس آنها دور می‌شد.
روحانی افزود: متاسفانه در فرصتی که دولت و بانک مرکزی ما در سال‌های 86 تا 87 داشته است، اقدام لازم انجام نشده و احتیاط لازم بود که بانک مرکزی این اوراق را از بانک‌ها خارج کند و مقداری از این اوراق آن زمان فروخته شده و بخشی زیادی باقی مانده است.
وی خاطرنشان کرد: وقتی در‌ سال 87 دادگاه استیناف رأی به مسدود شدن این دارایی‌ها می‌دهد، این پول توسط آمریکایی‌ها با حکم دیوان مصادره می‌شود.
وی درباره موضوعات مربوط به مینو خالقی (منتخب مردم اصفهان) گفت: درباره برخی موارد که در اختیار من نبوده، دولت نظر خود را مطرح کره است و در سخنرانی عمومی نیز اعلام کرده‌ام که روند قانونی باید دنبال شود و هنوز ناامید نیستیم و وزارت کشور در این زمینه کار خود را انجام می‌دهد. رئیس‌جمهوری گفت: نباید اجازه دهیم بدعتی در این زمینه در جامعه ایجاد شود زیرا مردم ما امید به آینده دارند و اگر قانون قرار باشد نقض شود، امید مردم از بین می‌رود.
 به گزارش ایرنا، مینو خالقی پس از شمارش آرای مرحله نخست دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌عنوان سومین منتخب حوزه انتخابیه شهرستان اصفهان اعلام شد اما در آخرین روزهای ‌سال 94 خبر ابطال آرای وی از سوی شورای نگهبان اعلام شد. وی همچنین افزود: از ابتدای فعالیت بنای ما این نبوده که هرکس در دولت قبلی کار می‌کرده در دولت ما کار نکند و برای ما مهم این بود که برنامه دولت را به‌عنوان برنامه خود بداند. رئیس‌جمهوری گفت: اگر کسی بخواهد برنامه دولت را اجرا نکند، تخلف است چون مردم به دولت رأی داده‌اند و همه باید با آرای مردم هماهنگ باشند. بحث دولت فقط مطرح نیست، هماهنگی با نظر مردم مهم است و این امر در استان‌ها مورد تاکید ما است.
حسن روحانی همچنین در سخنانی که روز گذشته در شورای اداری استان کرمان ایراد کرد با تاکید بر پرهیز نمایندگان مجلس نهم از انجام کار شتابزده در روزهای پایانی گفت: هیچ کاری با عجله لزومی ندارد، مثلا بخواهیم قانون پنج‌ساله را عرض چند روز درست کنیم، اصلا نمی‌شود. روحانی افزود: مجلس بعدی هم همان مجلس است و کار همان را دنبال می‌کند، اینها متصل به یکدیگر هستند. مجلس دهم ادامه کار مجلس نهم و مجلس نهم ادامه کار مجلس هشتم است و نعوذباالله که انقلاب نشده و چیز جدیدی که پیش نیامده است.
رئیس‌جمهوری گفت: حکومت که همان حکومت است و برنامه و راه هم که همان است، حالا یک عده نماینده می‌بینند که روزهای آخر است، می‌خواهند اصل «هشتادوپنجی» کنند آن هم قانون اساسی و قوانین مهم مسائل بانکی و پولی؛ مگر اینها می‌شود اصل 85، مگر آزمایش است؟ روحانی تصریح کرد: اجرای آزمایشی برای زمانی است که کاری تاکنون نکرده‌ایم، این‌که 50 -60‌سال است انجام می‌دهیم و صدبار قوانین را تغییر دادیم، مستحکم کردیم، آزمایشی اصلا معنا ندارد و خلاف قانون اساسی است.
وی با بیان این‌که اصل 85 برای ضرورت‌هاست، گفت: هیچ کاری با عجله لزومی ندارد و مثلا بخواهیم قانون پنج‌ساله را عرض چند روز درست کنیم، اصلا نمی‌شود. قانون با فوت کردن درست نمی‌شود و دوره و زمان می‌خواهد، مثل این است که دانش‌آموز به یک‌باره دانشگاه برود و بگوییم دبیرستان نیازی نیست که امکان‌پذیر و شدنی نیست.
رئیس‌جمهوری با یادآوری این‌که انتخابات اخیر کشور در فضایی آرام برگزار شد، اظهار داشت: مردم در تهران و شهرهای بزرگ به لیست اعتماد می‌کردند، اما این‌دفعه بیش از همیشه اعتماد کردند که نشانه توسعه سیاسی است. روحانی ادامه داد: مردمی که وقتی عده‌ای از مسئولان و فرهیختگان را ببینند که از یک لیست حمایت می‌کنند، می‌گویند ما به اینها اعتماد داریم همان شیوه‌ای است که با مرجع تقلید کار می‌کردیم و مردم که نمی‌دانستند در قم 10 نفر از علمای بزرگ و فرهیخته هستند، به یک عده فضلا و مدرسان عالی اعتماد می‌کردند.
رئیس‌جمهوری گفت: در مجلس خبرگان به‌نوعی چنین چیزی بود و خبره‌ها بودند که مراجع از طریق آنها به مردم معرفی می‌شدند. وی ابراز امیدواری کرد که با مجلس آینده بتوانیم در برنامه‌ریزی کشور شریک‌تر شویم و نزدیک‌تر، همدل‌تر و هم‌صدا‌تر باشیم. رئیس‌جمهوری اظهار داشت:  وقتی مجلس و دولت در کنار یکدیگر هستند و یک‌جور فکر می‌کنند، به حل مشکلات مردم بسیار کمک می‌کند و راحت‌تر می‌توان کار را پیش برد.
رئیس‌جمهوری تاکید کرد: 6ماه پیش شرایط ما به مراتب از 6ماه قبل از آن بهتر بوده و روزبه‌روز شرایط بهتری پیش پای ما است. وی اضافه کرد: شرایطی که امروز خیلی از موسسات تحقیقی غربی دنیا ایران را یک محیط مساعد برای سرمایه‌گذاری می‌دانند، موسساتی تحقیقاتی که می‌گویند ایران استعداد یک‌هزار‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد. روحانی گفت: این موسسات خارجی جنبه‌های عظیم و مثبت، زیرساخت‌ها، انرژی، نیروی تحصیلکرده و امنیت این کشور را می‌شمارند و ده‌ها ویژگی دیگر نیز برای ایران می‌شمارند.
وی گفت: ببینید یک شخص و موسسه اروپایی و آمریکایی این‌گونه حرف می‌زند ولی متاسفانه نمی‌دانیم در داخل کشور یک عده با چه هدفی بذر یأس و ناامیدی را در افکار عمومی کشور می‌افشانند. رئیس‌جمهوری با تاکید بر این‌که بالاترین امید را داریم، افزود: بهترین شرایط را امروز ما داریم. شرایط امروز ما شرایطی است که رابطه ما با جهان تثبیت شده، روابط بانکی و روابط پولی و اقتصادی ما رو به رشد است. وی عنوان کرد: صدها کمپانی، شرکت و موسسه اقتصادی دنیا مسابقه گذاشتند برای این‌که به ایران بیایند و ایران را بهترین مکان سرمایه‌گذاری می‌دانند اما یک رسانه داخلی که از بیت‌المال هم پول می‌گیرد، می‌گوید کسی در ایران سرمایه نمی‌گذارد و کسی به ایران نمی‌آید. رئیس‌جمهوری گفت:  آدم دچار حیرت می‌شود که این افراد به دنبال چه چیزی و چه هدفی هستند.
رئیس‌‌جمهوری همچنین روز گذشته در دیدار علما، ایثارگران و برگزیدگان استان کرمان، مشورت با صاحبنظران در تصمیم‌گیری در امور کشور را وظیفه‌ دینی و الهی همه مسئولان برشمرد و گفت: بدون مشورت با صاحبنظران تصمیم نگرفته‌ام و بدون مشورت و کمک گرفتن از صاحبنظران و متخصصان نمی‌توان در امور موفق بود. دکتر روحانی با اشاره به موفقیت‌های دولت در زمینه کاهش تورم در کشور اظهار امیدواری کرد كه با اقدامات دولت تا پایان‌ سال جاری تورم در کشور تک‌رقمی شود.
رئیس‌‌جمهوری همچنین با اشاره به اوضاع نابسامان اقتصادی در بسیاری از کشورهای منطقه به واسطه کاهش قیمت نفت گفت: ما در‌ سال 94 با وجود شرایط دشوار ناشی از کاهش قیمت نفت، توانستیم بدون استقراض امور کشور را به انجام برسانیم و امسال با تجدید قوا در زمینه کاهش رکود و تورم فعالیت خواهیم کرد.
دکتر روحانی با تقدیر از دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، وی را انسانی پرتلاش، فهمیده و باتجربه توصیف کرد و گفت: دکتر جهانگیری بازوی توانمند دولت است که با تلاش وافر، بسیاری از امور دولت برعهده ایشان است. رئیس‌جمهوری با تاکید بر این‌که دولت در ‌سال جاری همه توان خود را برای رسیدن به رشد 5‌درصدی در کشور به‌کار خواهد گرفت، اظهار داشت: اگر بستر و زمینه لازم را به‌وجود نیاوریم، نمی‌توانیم به رشد و رونق رسیده و در رقابت با دنیا در اقتصاد خود پیشرفت کنیم.
دکتر روحانی با اشاره به این‌که امنیت ایران مدیون تلاش نیروهای نظامی و انتظامی است، افزود: امروز امنیت به‌عنوان یکی از عوامل توسعه اقتصادی به بهترین شکل در کشور برقرار است و اگر قدرت و توان مطمئنی در این زمینه نداشتیم به این موفقیت‌ها دست پیدا نمی‌کردیم.


تعداد بازدید :  1520