شماره ۸۴۳ | ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
روي خط خبر

هشدار وزیر کار درباره کاهش سن مصرف مواد مخدر
شهروند|  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز در جمع منتخبان مجلس دهم به برخی آسیب‌های اجتماعی که جامعه ایران با آن درگیر است، پرداخت و از پایین آمدن سن مصرف مواد مخدر ابراز نگرانی کرد. به گفته علی ربیعی نه‌تنها سن مصرف مواد مخدر کاهش پیدا کرده، بلکه مصرف مواد زنانه هم شده است.
وزیر کار در ادامه برنامه‌های وزارتخانه متبوعش برای برخورد با برخی از مشکلاتی که جامعه با آن مواجه است را تشریح کرد و گفت: وزارتخانه برای سالمندان برنامه دارد؛ در این دولت شورای سالمندی فعال شد و با برنامه‌های در پیش گرفته شده بیش از 1.5‌میلیون از جمعیت 6 میلیونی سالمندی کشور تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار گرفتند. به گفته او زنان تنهای سالمند مشکل آینده کشور ما است؛ چرا که در حال حاضر بحث تجرد زنان زیاد شده است و طبیعتا آنها در آینده به همین سبک زندگی خواهند کرد. ربیعی همچنین مدعی شد كه دولت برای مقابله با فقر بیش از 11‌میلیون نفر را بیمه درمان کرده است که اغلب آنها حاشیه‌نشین‌ها و کارگران غیررسمی بودند.
او در ادامه به تحلیل آماری از آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه در موضوع مصرف مواد پرداخت و گفت که سن مصرف مواد پایین آمده و زنانه شده است. وزیر کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که در گذشته رابطه معناداری بین مصرف مواد مخدر و طبقات اجتماعی وجود داشت،‌ گفت: در حال حاضر دیگر آن ماهیت معنادار بین مصرف مواد فقرا و ثروتمندان وجود ندارد. از طرف دیگر موضوع طلاق نیز حایز اهمیت است که دیگر علت آن فقر نیست؛ بلکه ناشی از سبک زندگی است.

تصویب قطعنامه جهانی برای «مقابله با گرد و غبار» به پیشنهاد ایران
ایسنا|  مدیر طرح ملی مقابله با گردوغبار با اشاره به ارایه گزارش چالش گردوغبار ازسوی UNEP (برنامه محیط‌زیست ملل متحد) در سپتامبر‌ سال‌جاری، از تهیه و تصویب قطعنامه جهانی برای مقابله با گردوغبار خبر داد.
ضیاءالدین شعاعی در زمینه مقابله با گردوغبار در بعد خارجی، گفت: با وجود این‌که درحال حاضر منطقه خاورمیانه دچار چالش‌های بزرگی است، اما کارهای بزرگی درحوزه منطقه‌ای و بین‌المللی در این زمینه صورت گرفته است. او با بیان این‌که تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران با محوریت موضوع مقابله با گردوغبار را در هفتادمین اجلاس سازمان ملل متحد با همت وزارت امورخارجه و نماینده خود در نیویورک در بهمن‌ماه گذشته داشتیم، اظهار کرد: در این قطعنامه که 5 ماده مصوب دارد، به ابتکار عمل ایران در جمع‌کردن کشورهای منطقه اشاره و به ضرورت اجماع کشورها در این مورد تأکید شده است. مدیر طرح ملی مقابله با گردوغبار با تأکید بر این‌که چالش بزرگ ما در منطقه، عدم اقبال کشورها و حضور نیافتن آنها در پای میز مذاکره به منظور ارایه راهکارهای منطقه‌ای و تشکیل صندوق منطقه‌ای است، گفت: این مسأله در چالش‌هایی که عربستان در منطقه ایجاد کرده، ریشه دارد.
به گفته شعاعی، بند 5 قطعنامه، سازمان UNEP را مکلف کرده است تا گزارشی تحت عنوان global assessment of dust  (چالش جهانی گردوغبار) تهیه کند که این گزارش برای مجمع عمومی که در سپتامبر برگزار می‌شود، آماده و ارایه خواهد شد.

رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد: اصلاح قیمت داروهای زیان‌ده و کاهش قیمت داروهای خارجی
رئیس سازمان غذا و دارو درباره چگونگی قیمت دارو در ‌سال 95 از پیش‌بینی 2000‌میلیارد تومان جهت پیشبرد حمایت‌های دارویی برای گروه‌های زیادی از بیماران خبر داد و بر ادامه سیاست‌های وزارت بهداشت در کنترل قیمت دارو و کاهش هزینه‌های مردم در این حوزه تاکید کرد.
رسول دیناروند در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضع دارو در ‌سال جاری و بودجه سازمان غذا و دارو در این زمینه گفت: میزان اعتباری که در ‌سال 95 جهت حمایت از داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج پیش‌بینی شده به اندازه ‌سال گذشته است.
او با اشاره به بودجه ‌سال 95 افزود:  طبق بودجه امسال سازمان غذا و دارو دو ردیف بودجه‌ای دارد که این دو ردیف جمعا حدود 2000‌میلیارد تومان است و برای حمایت از داروهای بیماران خاص، صعب‌العلاج و گروه زیادی از بیماران در نظر گرفته شده است؛ یعنی امسال نیز مبلغی که در ‌سال 94 اختصاص داده شده بود، برای ما در نظر گرفته شده است. دیناروند درباره چگونگی قیمت دارو در ‌سال جاری نیز گفت: در وزارت بهداشت کماکان سیاست‌های‌ سال گذشته را در زمینه قیمت دارو ادامه می‌دهیم. بر این اساس امسال نیز بحث کنترل قیمت دارو وجود دارد. این سیاست در مورد واردات سخت‌گیرانه بوده و به سمت کاهش قیمت می‌رود. در حالی‌که درباره داروهای تولید داخل، سیاست کنترل قیمت را به‌گونه‌ای که تولید آسیب نبیند، پیش می‌بریم. رئیس سازمان غذا و دارو مجددا تاکید کرد: بنابراین سیاست‌های ‌سال گذشته وزارت بهداشت در زمینه دارو همچنان ادامه دارد و مباحثی مانند کنترل قیمت دارو و کاهش هزینه‌های دارویی بیماران را پیش می‌بریم. از طرفی ممکن است قیمت داروهای زیان‌ده نیز مانند سال گذشته اصلاح شود.


تعداد بازدید :  287