شماره ۸۳۵ | ۱۳۹۵ پنج شنبه ۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
خودسوزی یک پناهجوی ایرانی در نائورو

 یک پناهجوی ایرانی در یک مرکز اقامتی در نائورو به دلیل شرایط سخت و بد زندگی اقدام به
خودسوزی کرد.
یک رسانه استرالیایی روز چهارشنبه اعلام کرد: یک مهاجر غیر قانونی ایرانی در بازداشتگاه استرالیا در کشور جزیره‌ای نائورو پس از خستگی ناشی از این مهاجرت، خود را در مقابل نمایندگان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به آتش کشید.
پیتر داتون، وزیر مهاجرت استرالیا تایید کرد که این جوان 23 ساله ایرانی دچار سوختگی‌هایی شده و نسبت به خودآزاری پناهجویان و مهاجران غیر قانونی به‌عنوان یک اقدام اعتراضی سیاسی هشدار داد.
به نوشته این روزنامه انگلیسی، حال این پناهجوی ایرانی که به نام امید شناخته می‌شود و متاهل است، وخیم اعلام شده است.
دولت‌های استرالیا و نائورو به‌تازگی اقدام به خودکشی و خودآزاری بازداشت‌شدگان در نائورو را «اعتراضی سیاسی» توصیف کرده‌اند.
براساس این گزارش، یک مهاجر ایرانی دیگر فروردین ماه گذشته در دادگاه جمهوری نائورو در اقیانوس آرام به اتهام تلاش برای خودکشی به پرداخت 200 دلار جریمه و 12 ماه انجام خدمات اجتماعی محکوم  شد.
ویديويی از لحظه خودسوزی امید انتشار یافته است که نشان می‌دهد مرد ایرانی 23 ساله با آغشته کردن خود به یک مایع، در مکانی ایستاده و فریاد می‌زند.  سپس شعله‌های آتش توسط یک گروه از مردم خاموش می‌شود، اما سوختگی‌های وسیعی در سراسر بدن و سر او
 وجود دارد.
به نوشته گاردین، وی به بیمارستان جمهوری نائورو منتقل شده اما قرار است برای معالجه بیشتر به استرالیا انتقال یابد.
همچنین دو زن پناهجوی ایرانی از روز یکشنبه تاکنون در نائورو ناپدید شده‌اند و احتمال غرق شدن آنها وجود دارد. دولت استرالیا تلاش می‌کند مهاجران غیر قانونی را به اجبار به کشور خود بازگرداند یا به کشور سوم منتقل کند؛ اما ایران تاکید دارد این افراد به‌طور قانونی کشور را ترک کرده‌اند و بازگشت آنها نیز باید داوطلبانه و به میل و اراده افراد مهاجر و پناهجو باشد. براساس آمار شبکه خبری ای.بی.سی استرالیا بیش از سه‌هزار ایرانی منتظر رسیدگی به پرونده پناهجویی خود در استرالیا هستند و بیش از یک‌پنجم کسانی که در بازداشتگاه‌های مهاجران غیر قانونی این کشور به سر می‌برند،  ایرانی هستند.

 


تعداد بازدید :  341