شماره ۸۱۲ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۷ اسفند
صفحه را ببند
636 نفر مجروح شدند و سه نفر جان خود را از دست دادند
پایان مرگبار آخرین شب چهارشنبه‌ سال 94

شهروند| سه نفر جان خود را از دست دادند، 636 نفر مجروح شدند و در میان این مجروح‌شدگان 31 نفر نیز قطع عضو شدند. این آخرین آمار  چهارشنبه‌سوری سال94 است که نشان می‌دهد این شب باز هم قربانی گرفته است. توصیه‌ها، هشدارها و حوادث تلخ سال‌های گذشته باز هم برای عده‌ای از مردم کشور بی‌فایده بود و امسال هم چندین نفر قربانی شادی‌های آتشین شب  چهارشنبه آخر‌ سال شدند و این شب قشنگ و به یاد ماندنی باز هم با مرگ، مصدومیت و سوختگی پایان یافت.
آمارها نشان می‌دهد که 636 نفر در حوادث چهارشنبه‌سوری امسال مصدوم شده‌اند که این 636 نفر آمار افرادی است که توسط اورژانس پیش‌بیمارستانی به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. سه نفر نیز در حوادث شامگاه سه‌شنبه  جان خود را از دست داده‌اند. یکی از جان‌باختگان حوادث مردی 45 ساله در رباط کریم بود که به خاطر شوک ناشی از انفجار دچار ایست قلبی شد و جان خود را از دست داد. جوان 24 ساله دیگری نیز در استان قزوین بود و یک نوجوان نیز در شهر رشت جان خود را از دست داد و تعداد فوت‌شدگان چهارشنبه‌سوری به سه نفر رسید. در این میان یکی از سه قربانیان سه‌شنبه  آتشین یک جوان رشتی بود که به طرز هولناکی جان باخت. حوالی ساعت 45: 22 شب چهارشنبه آخر‌ سال صدای انفجار شدید نارنجک دستی خبر از مرگ نوجوان ۱۵ ساله داد. بابک رمضانی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی رشت با اعلام مرگ نوجوان ۱۵ ساله به خاطر حادثه ناشی از انفجار مواد محترقه گفت: «این حادثه ساعت 40: 22  دقیقه شب ۲۵ اسفند ۹۴ در دیانتی، پشت مجتمع الغدیر رخ
داد.»
چشم پسر ۷ ساله سوخت
در این میان یکی از حادثه‌دیدگان حوادث چهارشنبه‌سوری، پسر ۷ سا‌له‌ای بود که به دلیل ترکیدن ترقه جلوی چشمانش از ناحیه چشم سمت چپ دچار آسیب‌دیدگی شد. این پسر 7 ساله که به‌دلیل ترکیدن ترقه از ناحیه چشم مصدوم شده بود، به بیمارستان فارابی منتقل شد. براساس اظهارات مادر این پسربچه، او در شهرک شهید شجاعی اتوبان بسیج به دلیل کنجکاوی در مورد این‌که ترقه چگونه منفجر می‌شود، آن را جلوی چشمانش گرفته بود که ناگهان ترقه جلوی چشمانش ترکید. این پسر بچه که از ناحیه چشم سمت چپ دچار سوختگی و پارگی شده است، از سوی پزشکان بیمارستان فارابی تحت اقدامات درمانی قرار گرفته است.
انفجار نارنجک دست‌ساز در دستان پسر ۱۹ ساله
یکی از مصدومان نیز پسر ۱۹ ساله‌ای بود که به دلیل انفجار نارنجک در دستش، راهی بیمارستان فارابی شد. براساس اظهارات مادر این جوان 19 ساله، پسرش در منطقه چهاردانگه درحال حمل یک نارنجک دست‌ساز بود که ناگهان نارنجک در دستانش منفجر شد. این زن دراین‌باره به فارس گفت: «پسرم بلافاصله نارنجک را پرتاب کرد؛ اما سنگ‌ریزه‌ها به چشم او اصابت کرد و چشم راستش آسیب دید.» این پسر جوان که از ناحیه دست‌وصورت دچار سوختگی شده، برای اقدامات درمانی چشم سمت راست به بیمارستان فارابی منتقل شده است.
انفجار ترقه در دست جوان  ۲۰ ساله
ذکریا اشکپور، سخنگوی اورژانس مازندران درباره حوادث چهارشنبه‌سوری در مازندران گفت: «انفجار ترقه در دست جوان ۲۰ ساله باعث آسیب شدید دو انگشت وی شد. این حادثه ساعت 16: 20 سه شنبه ۲۵ اسفند ماه رخ داد که وقوع انفجار ترقه در دستان جوان 20 ساله به مرکز پیام اورژانس 115 آمل اطلاع داده شد. بلافاصله کارشناسان فوریت‌های پزشکی از پایگاه ایزدشهر به محل حادثه اعزام شدند. این حادثه که در شهر ایزد‌شهر اتفاق افتاد باعث آسیب شدید دو انگشت این جوان شد که پس از انجام اقدامات درمانی اولیه توسط همکاران به بیمارستان امام خمینی نور منتقل شد.» مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی در ادامه گفت:   «طبق گزارش واصله از خبرنگار اعزامی به بیمارستان سوانح سوختگی رشت تا ساعت 30:  23 دقیقه ۱۴ مورد سوختگی مشتمل بر ۱۲ مرد و دو زن با سوختگی‌های ناشی از دست، پا و صورت به علت پرت شدن در آتش، ترکیدن انواع ترقه دست‌ساز وغیره گزارش شد.»
برخورد نارنجک به صورت
مامور نیروی انتظامی
در این حوادث همچنین یک مامور انتظامی تهران بزرگ هنگام انجام وظیفه دچار حادثه شد.
پرویز نمازی مسئول روابط عمومی بیمارستان شهید مطهری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره گفت: «یک نیروی پلیس که از ناحیه دست و صورت به دلیل پرتاب نارنجک دچار حادثه شده بود به اورژانس بیمارستان مطهری منتقل شد.  این فرد در میدان هفت‌حوض دچار حادثه شده و پرتاب نارنجک دستی به سمت وی سبب آسیب به‌دست و صورت او شده است. » وی با اشاره به اینکه مأمور پلیس دچار سوختگی 15 درصد شده است، گفت: «این مصدوم در حال حاضر تحت درمان قرار گرفته و در بیمارستان بستری است.»
پرتاب «نارنجک» به خودروی «آتش‌نشانی» در مشهد
عصر آخرین سه‌شنبه‌ سال برخی از افراد اقدام به پرتاب نارنجک دست‌ساز به خودروی آتش‌نشانان مشهدی در خیابان فرهاد این شهر کردند.
حسین جعفری، مدیرعامل آتش‌نشانی مشهد با تایید این خبر به ایسنا گفت: «عوامل آتش‌نشانی در این شهر در آماده‌باش بودند و علاوه بر چهارشنبه سوری با توجه به وزش باد شدیدی که در مشهد رخ داده ما برای حوادث طوفان نیز در آماده‌باش بودیم.»  وی درباره ماموریت‌های آتش‌نشانی در چهارشنبه سوری گفت:   «از ساعت 17 تا ساعت 20:17 ماموریت توسط عوامل آتش‌نشانی مشهد انجام شده که 10 مورد آن مربوط به حوادث چهارشنبه‌سوری، همچنین حریق لاستیک، ضایعات و غیره بوده و 6 مورد هم مربوط به حوادث ناشی از طوفان و 10 مورد نیز مربوط به خدمات ایمنی بوده است.»
 به گفته مدیرعامل آتش‌نشانی مشهد تاکنون خسارت جانی ناشی از حوادث چهارشنبه‌سوری در این شهر گزارش نشده است.
بستری 6 نفر در ICU
دکتر امین صابری‌نیا، رئیس اورژانس کشور درباره حوادث شب چهارشنبه‌سوری گفت: «شب چهارشنبه‌سوری عوامل اورژانس در آماده‌باش بودند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری امدادرسانی کنند. 80‌درصد موارد قطع عضو در دست و انگشتان بود و 760 نفر از مصدومان این حادثه نیز دچار آسیب چشمی از خفیف تا شدید شدند. در مجموع تعداد کل مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری در کشور دو‌هزار و 538 نفر است که 1900 نفر آنها به صورت سرپایی درمان شدند و 636 نفر در بیمارستان بستری شدند و 6 نفر در ICU هستند.»به گفته رئیس اورژانس کشور، آمار فوت‌شدگان حوادث چهارشنبه‌سوری با‌ سال گذشته تفاوتی ندارد اما نسبت‌ به سال‌های 92 و 91 کاهش زیادی داشته است چراکه در ‌سال 92، 9 نفر و در ‌سال 91، 19 نفر جان خود را از دست داده‌اند. صابری‌نیا با بیان این‌که در میان حادثه‌دیدگان بیش از 31 مورد قطع عضو دیده شده است، ادامه داد: «‌ سال گذشته بیش از 500 نفر توسط عوامل اورژانس به بیمارستان انتقال داده شدند که این آمار امسال به 636 مورد رسیده است. استان‌های تهران و فارس، بیشترین مصدومان حوادث آخرین سه‌شنبه سال  را داشته است.»
رئیس اورژانس کشور با بیان این‌که آمار نهایی از مصدومان چهارشنبه‌سوری پس از جمع‌بندی اعلام خواهد شد، گفت:  «در آمار نهایی تعداد افرادی که خودشان به اورژانس مراجعه کرده‌اند نیز لحاظ خواهد شد اما تعداد فوتی‌ها باتوجه به گزارش‌های دریافتی تغییری نکرده و همان سه نفر است. همچنین براساس آخرین آمار جمع‌آوری شده از کشور در حوادث چهارشنبه‌سوری امسال حداقل 31 مورد قطع عضو وجود داشته و در مجموع 636 نفر دچار مصدومیت و راهی بیمارستان شدند. آمار منتشر شده در استان‌های مختلف نیز نشان می‌دهد که استان تهران و فارس بیشترین میزان مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری را داشته‌اند.»
مراجعه 2500  نفر به مراکز درمانی
در ادامه مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور درباره آخرین آمار مصدومان چهارشنبه‌سوری ‌سال 94 گفت: «شب چهارشنبه‌سوری بیش از 2500  نفر  به مراکز درمانی سراسر کشور ازجمله بیمارستان‌های سوختگی مراجعه کردند. بیش از 2‌هزار نفر در چهار‌شنبه سوری به مراکز درمانی مراجعه کردند از این تعداد مصدوم 2‌هزار و 39 نفر مرد و بقیه زن و کودک بودند که میانگین سنی آنها زیر 20‌سال گزارش شده است.» به گفته این مقام مسئول در اورژانس، 6 هموطن به دلیل شدت جراحت و سوختگی در ‌ای‌سی‌یو بستری هستند و آمار کشته‌شدگان سه نفر است.
240  آتش‌سوزی در چهارشنبه‌سوری پایتخت
همچنین سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی به آخرین آمار سازمان آتش‌نشانی از حوادث چهارشنبه آخر‌ سال اشاره کرد و گفت: «طبق آمار سازمان آتش‌نشانی ‌سال گذشته 247 مورد آتش‌سوزی در چهارشنبه پایان ‌سال رخ داده بود که 141 مورد از آنها ناشی از حوادث ناشی از چهارشنبه‌سوری بود.  در سه‌شنبه شب گذشته نیز 240 مورد آتش‌سوزی رخ داد که 138 مورد از آنها مربوط به حوادث ناشی از چهارشنبه پایان‌سال بود. بنابراین در مجموع شاهد کاهش 2.1‌درصدی حوادث در این شب بوده‌ایم. ‌سال گذشته 4 مورد انفجار و امسال 3 مورد انفجار منجر به مصدومیت رخ داد که تعداد مصدومیت ناشی از این حوادث نسبت به‌سال گذشته نیز 4 مورد کاهش داشته است. به رغم این‌که معابر شهر تهران در شب چهارشنبه‌سوری شلوغ بود اما کاهش حوادث نشان می‌دهد که به سمت ایمن‌ برگزار کردن چنین جشن‌هایی در حال حرکت هستیم.»


تعداد بازدید :  729