شماره ۸۱۱ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۶ اسفند
صفحه را ببند
مروری بر پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی تولیدشده در کشور
آهنگ عیدی
شهروند| با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال، بسیاری از علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر در فکر تهیه کالاهای فرهنگی هستند تا بتوانند با در اختیار داشتن آنها تعطیلات پیش‌رو را سپری کنند. در این بین احتمالا با توجه به جاافتادن فرهنگ خرید کتاب، در حوزه مورد نظر بسیاری به این کالای فرهنگی اقبال نشان می‌دهند. با این وجود اما در حوزه‌هایی چون فیلم و موسیقی وضع چندان هم بسامان نیست. صفحه پیش‌رو فهرستی است از آلبوم‌های پرفروش موسیقی کشور در ماهی که گذشت. شاید این فهرست نمونه خوبی از کارهای تولیدشده در اسفندماه باشد که تهیه‌کردن آنها از مراکز فرهنگی بتواند روزهای پیش‌رو را برای علاقه‌مندان به فرهنگ دلپذیر‌تر کند:

عاشق می‌شویم

آهنگساز: پیمان سلطانی
خواننده: سالار عقیلی
پیمان سلطانی مصنف تصنیف ملی- میهنی «ایران جوان» که در اوایل‌ سال 94 نخستین آلبوم از سری سرودهای ملی- میهنی را با صدای شهرام ناظری منتشر کرده بود، در اسفندماه هم آلبوم «عاشق می‌شویم» را با همراهی سالار عقیلی در مقام خواننده منتشر کرد.
«عاشق می‌شویم» متشکل از 11ترک است که از این میان 4ترک، 4تصنیف این آلبوم را تشکیل می‌دهند. در این میان 2تصنیف این آلبوم با نوازندگی نوازندگان ارکستر فیلارمونیک ارمنستان و 2تصنیف با نوازندگی نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر سمفونیک ملل ایران ضبط شده است. «عاشق»، «معشوق»، «آتش دل» و «عاشق مشو» نام این تصنیف‌هاست که اشعار آنها به ترتیب از غلامرضا سلیمانی، ضیالدین ناظم‌پور، پژمان بختیاری و رضا ثابتی است. 2تصنیف اول به‌طور کامل متعلق به پیمان سلطانی است و در ساخت 2تصنیف «آتش دل» و «عاشق‌مشو» از 2ملودی قدیمی استفاده شده و روی آنها آهنگسازی و تنظیم مجدد صورت گرفته است. ملودی اولیه «آتش‌دل» متعلق به مرتضی نی‌داوود است و محمود ذوالفنون هم صاحب ملودی اولیه «عاشق مشو» است. 2تصنیف اول این آلبوم در بیات اصفهان ساخته شده و «آتش دل» و «عاشق مشو» هم به ترتیب در «شور و دشتی» قرار دارد. در ادامه شنونده ساز، آوازی با شعر حافظ خواهد شنید که در بیات اصفهان به مرحله اجرا گذاشته می‌شود. بقیه قطعات این آلبوم اجرای واریاسیون‌های سازی متعددی براساس تصنیف عاشق و تصنیف معشوق است که توسط تار، عود، کمانچه و قیچک نواخته شده‌اند. از نکات جالب در مورد جلد این آلبوم می‌توان به حضور ساعد مشکی در مقام طراح جلد اشاره کرد. این مجموعه عاشقانه عشق را از دیدگاه معاصر مدنظر قرار داده است. نکته حایز اهمیت در این بین تفاوت میان عشق معاصر و عشق کهن است. در عشق کهن معمولا عاشق به معشوق می‌رسد و وصالی صورت می‌گیرد. در عشق معاصر اما معمولا در بی‌ارتباطی مطلق به سر می‌بریم. با این توضیح که عاشق پیشتر می‌رود تا به وصال معشوق برسد اما وصال هیچگاه میسر نخواهد شد. اگر وصال صورت می‌گرفت، عشق دیگر نبود، چراکه جای خود را به معشوق می‌داد. حالا که وصالی صورت‌نمی‌گیرد عشق باقی و برقرار است. براساس همین تفکر می‌توان ساخت 2تصنیف اول را مدنظر قرار داد.  در کار مشترکی که پیمان سلطانی و سالار عقیلی انجام داده‌اند، 2مجموعه را آماده‌کرده‌اند که اولی «عاشق می‌شویم» است و دومی که «میهنم سلام» نام دارد در پس این مجموعه منتشر خواهد شد. یکی از نکات موجود در آلبوم «عاشق می‌شویم» که باید روی آن تمرکز بیشتری کرد، اجرای واریاسیون‌هایی است که توسط نوازندگان تک‌نواز به مرحله اجرا درآمده است. این درست همان تجربه‌ای است که سلطانی در آلبوم «ایران جوان» که با همراهی شهرام ناظری منتشر شد هم مدنظر قرارش داده بود. در این آلبوم از نمونه‌های دیگری از تک‌نوازی- البته نه به شیوه مرسوم- نیز ارایه شده است. با این توضیح که نوازنده  مختار نبوده صرفا در مایه خاصی کار را ارایه دهد. نوازنده‌های بخش تک‌نوازی تصنیف‌ها را بارها و بارها شنیده‌اند و براساس گوش‌سپردن به آنها واریاسیون‌های دیگری ارایه داده‌اند، بنابراین حالا دیگر تک‌نوازی ارایه‌شده واریاسیونی متفاوت است که براساس تصنیف مورد بحث، ارایه شده است، بنابراین پیش‌زمینه آن و لحظه در بداهه‌های ارایه‌شده در روش مرسوم، ردیف موسیقی دستگاهی است، حال آن‌که در چنین شرایطی پیش‌زمینه آن موسیقایی 2تصنیف از پیش نوشت شده است و نوازنده بر آن اساس بداهه خود را خلق می‌کند. شیوه بداهه‌سازی و برداشت‌های شخصی که از یک اثر می‌تواند به وجود بیاورد را می‌توان از نکات مستتر در این شیوه کار به حساب آورد.

دخت پری‌وار

خواننده:  علیرضا قربانی
آهنگساز: مهیار علیزاده
آلبوم «دخت پری‌وار» با صدای «علیرضا قربانی» و آهنگسازی «مهیار علیزاده» منتشر شد. این اثر به تهیه‌کنندگی شرکت «آهنگ اشتیاق» و از سوی شرکت پخش «هنر شهر» در مراکز معتبر فرهنگی و هنری توزیع شده و در اختیار مخاطبان قرار دارد. «پرده‌نشین»، «دریای بی‌پایان»، «مرثیه»، «دوستت دارم»، «عتاب یار»، «نگاه»، «راز»، «دلتنگ»، «صبح آزادی»، «گمگشته»، «سودای عاشقی» و «دخت پری‌وار» عناوین 12قطعه این مجموعه است، البته 3 اثر در آلبوم دخت‌ پری‌وار سازی و بی‌کلام است و در قطعات باکلام هم شنونده سروده‌های «سعدی»، «عراقی»، «عطار نیشابوری»، «فریدون مشیری»، «قیصر امین‌پور»، «هوشنگ ابتهاج»، «محمدعلی اسلامی‌ندوشن»، «محمدعلی بهمنی» و «علیرضا کلیایی» هستیم. از سوی دیگر مهیار علیزاده در بخش موسیقی آلبوم دخت پری‌وار با جمعی از چهره‌های سرشناس عرصه نوازندگی نظیر «پدرام فریوسفی»، «علی جعفری‌پویان»، «میثم مروستی»، «سامان صمیمی»، «نیلوفر محبی»، «محسن عبادی»، «پریسا پیرزاده»، «نگار نوراد»، «حسام حسینی»، «آتنا اشتیاقی»، «همایون نصیری»، «آرین کشیشی»، «بهنام ابوالقاسم»، «سایوری شفیعی» و «باربد بیات» همکاری داشته است. ضبط این مجموعه هم در استودیو «کنگان پارسه» و توسط «رضا فرهادی» و «پیمان حاتمی» و در استودیو «بل» توسط «امید نیک‌بین» انجام شده است.
دخت پری‌وار دومین آلبوم مشترک علیرضا قربانی و مهیار علیزاده است. نخستین مجموعه این 2هنرمند سرشناس موسیقی اصیل ایرانی با نام «حریق خزان» در ‌سال 1391 به بازار عرضه شد. از آن اثر استقبال زیادی به عمل آمد و در نخستین جشن سالانه «موسیقی ما» تندیس طلایی بهترین آلبوم موسیقی اصیل ایرانی از دیدگاه کارشناسان را کسب کرد. از ‌سال 92 پروسه تولید و ضبط دخت پری‌وار آغاز شد و قربانی و علیزاده در فضایی متفاوت همکاری خود را پیگیری کردند. به دلیل ضبط آلبوم مشترک علیرضا قربانی و «همایون شجریان» و همچنین انتشار آلبوم «در شعله با تو رقصان»، ضبط دخت پری‌وار در مقطعی متوقف شد. اواسط ‌سال 94 هم اعلام شد که قرار است آلبوم مشترک همایون شجریان و علیرضا قربانی اسفند ‌سال‌جاری و آلبوم شخصی قربانی بهار ‌سال آینده به بازار عرضه شود. اما در برنامه‌های این خواننده‌ها و مهیار علیزاده تغییراتی رخ داد و سرانجام دخت پری‌وار در آستانه نوروز 95 در اختیار علاقه‌مندان موسیقی قرار گرفت. یکی دیگر از نکات آلبوم دخت پری‌وار وجود قطعه «پرده‌نشین» در میان آثار است. اثری که تیتراژ سریالی به همین نام بود و‌ سال گذشته استقبال ویژه مخاطبان را به دنبال داشت. همچنین این اثر در سومین جشن سالانه «موسیقی ما» تندیس طلایی بهترین تک‌قطعه سنتی خارج از آلبوم را کسب کرد. قطعه «نگاه» هم یکی دیگر از آثار این مجموعه است که قبلا با تنظیم و اجرایی متفاوت در آلبوم «در شعله با تو رقصان» شنیده شده بود و این بار نسخه جدید آن به مخاطبان عرضه شده است.

درفش کاویانی

خواننده:  شهرام ناظری
آهنگساز: فرید الهامی
آلبوم «درفش کاویانی» بالاخره پس از سال‌ها در اسفندماه امسال وارد بازار موسیقی کشور شد. آلبوم صوتی و تصویری «درفش‌کاویانی» با صدای «شهرام ناظری» شوالیه آواز ایران، به آهنگسازی «فرید الهامی» و براساس اشعار حکیم «ابوالقاسم فردوسی» منتشر شد. در این آلبوم نوازندگان گروه موسیقی «فردوسی» نیز حضور داشته‌اند. حدود یک‌دهه از روزی که استاد ناظری همکاری با فرید الهامی را برای انتشار این اثر موسیقایی آغاز‌کرده، می‌گذرد. آخرین اثر «شهرام ناظری» تنها حماسه‌خوان موسیقی ایران درحالی از طریق فروشگاه‌های فرهنگی و هنری در اختیار علاقه‌مندان به موسیقی، شعر و ادبیات در سراسر کشور قرار گرفت که شوالیه آواز ایران پس از سال‌ها در آلبوم «درفش‌کاویانی» یک‌بار دیگر با ساز مقامی تنبور، حماسه‌سرایی (شاهنامه‌خوانی) و در این اثر موسیقایی آواهای چند‌هزار ساله «هوره» و «مور» و همچنین مقام‌های باستانی تنبور را اجرا کرده است. در «درفش کاویانی» سارا عباس‌پور به‌عنوان نقال اثر، کاری متفاوت اجرا کرده و کارگردان تصویری آلبوم نیز برعهده «اهورا ذوالنور» بوده است. تعدادی از قطعات آلبوم «درفش کاویانی» عبارتند از: آواخوانی (براساس آواهای باستانی هوره و مور)، پادشاهی ضحاک، تولد فریدون، تک‌نوازی تنبور، ضحاک در جست‌وجوی فریدون (براساس مقام مجنونی و شاهنامه‌خوانی)، خروشیدن کاوه دادخواه، قیام کاوه آهنگر، کاوه آهنگر (براساس مقام سحری و شاهنامه‌خوانی)، برافراشتن درفش کاویانی (ضرب زورخانه و باستانی)، به بند کشیده‌شدن ضحاک در کوه دماوند توسط فریدون (نبرد نور و ظلمت)، نیایش (براساس مقام ساروخانی) و همچنین مقام جلو شاهی باستانی و سحری. این آلبوم در مورد یکی از داستان‌های شاهنامه فردوسی است که سازندگان از ابتدا تا انتهای داستان را روایت‌گونه ارایه کرده‌اند. پروژه شاهنامه فردوسی، اثری است که به همراهی گروه موسیقی «فردوسی» و همچنین با گروهی از شاهنامه‌پژو‌هان و تعدادی از صاحب‌نظران که در حوزه ادبیات نمایشی و در بخش نقالی و نیز در حوزه سینما فعال هستند، تهیه شده است. این اثر، با مقام‌های باستانی تنبور تلفیق شده است و خیلی از آنها بیشتر از‌ هزار‌ سال قدمت دارند. بخش‌هایی از آن آوای هوره و مور است که خنیاگران کُرد میراث‌دار آواهای آیین مهر هستند و این آواها درواقع آواهای گات‌هاست که سالیان ‌سال از آنها میراث‌داری شده و «شهرام ناظری» در بخش‌‌هایی از آواز، از هوره و مور استفاده کرده است. آلبوم «درفش کاویانی» با آلبوم‌‌های شاهنامه دیگری که منتشر‌شده متفاوت است، چون هم لحن ملودی‌ها و هم نوع آوازها حماسی است. ارایه آواز در این آلبوم برعهده شهرام ناظری است. شاید به جرأت بتوان گفت استاد ناظری بیش از ٣٠‌سال است در مورد لحن‌های حماسی و نوع خوانش شاهنامه تحقیق کرده است‌. او یکی از حماسه‌خوانان تراز اول موسیقی ایران است که اشعار مولانا را به‌گونه‌ای کم‌نظیر ارایه می‌دهد.
«فرید الهامی» آهنگساز «درفش کاویانی» درباره این اثر می‌گوید:    «قطعات ابتدای این اثر با آوای گات‌ها آغاز می‌شود و بخش‌های مختلف این آلبوم عبارتند از: پادشاهی ضحاک، تولد فریدون، ضحاک در جست‌وجوی فریدون، کاوه آهنگر و انتهای داستان که شامل داستان نابودی ضحاک است».

پاییز ‌سال بعد     

 اثری از: رستاک حلاج
«پاییز ‌سال بعد» نخستین آلبوم رسمی «رستاک حلاج» است. «رستاک حلاج» به واسطه انتشار قطعاتش در سال‌های اخیر به محبوبیت بالایی میان مخاطبان موسیقی رسیده است.
«رامین بصیرت‌نیا» تهیه‌کننده و مدیر برنامه حلاج درباره آلبوم می‌گوید: «این اثر اتفاق ویژه‌ای در مارکت موسیقی خواهد بود. همه برنامه‌ریزی‌هایی که برای انتشار این آلبوم انجام شده به شکلی ویژه بوده است. رستاک حلاج جزو آن دسته از خوانندگان موسیقی پاپ است که جنس موسیقی او در گذر زمان عوض نشده و همواره شخصیت آثارش در فضایی مشخص ارایه شده تا بتواند علاقه‌مندانی را به همین سبک و سیاق در موسیقی کشور به‌دست‌آورد.»
ساخت بسیاری از قطعات این آلبوم برعهده خود رستاک بوده و چند قطعه قدیمی که پیشتر به‌عنوان تک‌آهنگ منتشرشده نیز در آلبوم قرار داده شده است. این آلبوم شامل 10 قطعه است.
«رستاک حلاج» در زمینه‌های ترانه‌سرایی، آهنگسازی و خوانندگی تجربه‌های زیادی داشته و چند اثر مشترک را نیز با خواننده‌هایی چون «کاوه آفاق»، «مهدی یراحی» و... در طول مدت اخیر منتشر کرده است.
نخستین آلبوم رسمی حلاج  این مجموعه شامل 12 قطعه به نام‌های «می‌بخشمت»، «هوایی»، «زیباتر»، «تنهایی»، «دریا»، «قهر»، «شال سه رنگ»، «آخر اسفند»، «خواب‌آور»، «یه‌صداهایی»، «جوون مرگ» و «ساکت» است. موسیقی و کلام پاییز‌ سال بعد اثری از رستاک حلاج است اما او در بخش تنظیم با 3 چهره متفاوت همکاری کرده است. «آبان حبیبی» با 6قطعه، «سعید زمانی» با 4 قطعه و «نیکان» با یک قطعه تنظیم‌کنندگان آلبوم جدید رستاک هستند.
«فیروز ویسانلو»، «مسعود همایونی»، «خشایار جوزی»، «هومن نامداری»، «احسان نی‌زن» و «همایون نصیری» نوازندگانی هستند که در قطعات این آلبوم هنرنمایی کرده‌اند. میکس 2قطعه توسط سعید زمانی و «دامون دهقانی» انجام شده و وظیفه میکس و مسترینگ سایر قطعات آلبوم برعهده «آرش پاکزاد» بوده است.
رستاک حلاج برای انتشار نخستین آلبوم رسمی خود مسیر پرفراز‌و‌نشیبی را طی کرد و شاید سرنوشتش این‌گونه بود که حضور رسمی او در بازار هم‌نام قطعه هشتم آلبومش باشد. او طی سال‌های اخیر یکی از معدود خوانندگان غیررسمی بود که کلیپی نداشت ولی با تک قطعاتش توانست به محبوبیت میان مخاطبانش دست پیدا کند. او از حدود 3سال قبل به شکل جدی مراحل اخذ مجوزهای خود را دنبال کرد و نخستین نشانه ورودش به عرصه رسمی موسیقی کشور کنسرتی بود که شهریور امسال برگزار کرد. او در آخرین ماه تابستان 94 اجرای خیریه‌ای را روی صحنه برد که استقبال مخاطبان و اهالی موسیقی را به دنبال داشت و انتظار می‌رود کنسرت‌های رسمی این خواننده در ‌سال آینده هم بازخورد خوبی برایش به دنبال داشته باشد.

ماه و ماهی

خواننده: حجت اشرف‌زاده
آهنگساز: برادران بیات
«ماه و ماهی» نام آلبومی است که این روزها بسیار شنیده شده و خواننده‌اش چه از سمت مخاطبان عام موسیقی و چه از سوی اساتید و اهل فن موردتحسین قرار گرفته است. این آلبوم که آهنگسازی‌اش را برادران بیات انجام داده‌اند و شعرش را علیرضا بدیع سروده است، نخستین کار حجت اشرف‌زاده، خواننده خوش‌صدای موسیقی ایرانی در زمینه پاپ است و در جشنواره موسیقی فجر در بخش تلفیقی به‌عنوان آلبوم برتر انتخاب شده است. در این میان برخی با اشاره به دیده‌شدن اشرف‌زاده با کار «ماه و ماهی» این ماجرا را یک اتفاق قلمداد می‌کنند و عده‌ای دیگر از تغییر ژانر اشرفی از موسیقی ایرانی به ژانر تلفیقی به‌عنوان یک حرکت هوشمندانه در جهت موفقیت این خواننده توانمند نام می‌بردند. با تمام نظرات متفاوت و گاهی متعارض درباره «ماه و ماهی» و خوانندگی اشرف‌زاده در این کار، او به مهری از موسیقی ایرانی که تا همیشه به پیشانی‌اش خورده شده، اشاره می‌کند و معتقد است هرچند با این کار عملا به‌عنوان یک خواننده نوظهور پاپ به جامعه معرفی شده اما تا همیشه یک خواننده آواز ایرانی است. او که سختی‌های روحی و مالی زیادی را تا تکمیل و ارایه آلبوم «ماه و ماهی» تحمل کرده، امروز از آمدن به ژانر جدید ابراز خوشحالی می‌کند و معتقد است کاری را که به آن وارد شده باید به خوبی ادامه دهد و پیش برود. هرچند در طبقه‌بندی موسیقایی «ماه و ماهی» را باید در زمره کارهای تلفیقی قرار داد اما رنگ‌وبوی آواز ایرانی و لحن خراسانی خواننده نیشابوری در آن به خوبی حس می‌شود.
اشرف‌زاده در مورد انتشار آلبوم «ماه و ماهی» می‌گوید: در تولید این کار خیلی فکر و در تنظیم آن از کمک دوستان خوبی استفاده کردم و همه با عشق برای موفقیت این آلبوم کار کردند. غزلیات خوب علی‌رضا بدیع که ‌سال‌ها در کنار هم بزرگ شدیم و به نظر من یکی از بهترین غزلسرایان بزرگ دوره حاضر است و نگاه او در شعر و دریچه تازه‌ای که به عشق و فراق و عناوین مختلف احساسات درونی یک انسان پرداخته در موفقیت «ماه و ماهی» تأثیر مهمی داشت. همه اینها با هم به یک اتفاق خوب تبدیل شده و من به تنهایی این اتفاق را انجام ندادم. جالب است بدانید که برای جمع‌کردن آلبوم «ماه و ماهی» پول نداشتم که نوازنده بگیرم و بخش زیادی از این آلبوم سمپل است. شاید از خودتان بپرسید که چرا این‌قدر سمت موسیقی الکترونیک رفتم. خیلی‌ها همچون من موسیقی الکترونیک کار می‌کنند، چون پول نوازنده ندارند که بدهند. اینها همه نقدی است که به کار ما وارد است.»
آلبومی عاشقانه به روایت حجت اشرف‌زاده، از آن آلبوم‌های خوب و ساده و آرام که بی‌دغدغه آن‌که حرف هنرمند را نفهمی، می‌توانی بنشینی و با خیال راحت، یک روز عصر به آن گوش بدهی و خستگی کار و استرس‌های روزانه را به در کنی.
آلبوم «ماه و ماهی» دومین آلبوم رسمی حجت اشرف‌زاده است که توسط مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شده است. از این هنرمند که شاگرد حمیدرضا نوربخش، محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی، محسن نفر و پرویز مشکاتیان بوده، پیشتر آلبوم «شرح پریشانی» منتشر شده است.
«ماه و ماهی» 9 قطعه دارد که دو نسخه از قطعه «ماه و ماهی» و نسخه بی‌کلام آهنگ «عشق آمد» بین آنها هستند. ترانه‌های این آلبوم را علیرضا بدیع سروده، آهنگ‌های آن ساخته امیر بیات، حجت اشرف‌زاده و آرش بیات هستند، تنظیم قطعات را آرش و امیر بیات انجام داده‌اند و مهرداد عالمی و میثم مروستی با ویولن‌سل و ویولا در آن به نوازندگی پرداخته‌اند.
«ماه و ماهی» را می‌توان آلبومی تلفیقی از موسیقی سنتی و کلاسیک دانست؛ آواز سنتی ایرانی حجت اشرف‌زاده در کنار سازبندی و‌ هارمونی‌های کلاسیک، «ماه و ماهی» را به آلبومی تبدیل کرده که حتی برای کسانی که به موسیقی سنتی چندان علاقه‌ای ندارند، شنیدنی است. البته صدای دف در آهنگ «دلتنگ» و «ماه و ماهی 2» فضای موسیقی را ایرانی‌تر می‌کند. در آلبوم دوم این هنرمند نیشابوری، آهنگی به نام «کوچه باغ‌های نیشابور» هست که یادآور کتاب شعر محمدرضا شفیعی کدکنی است. کاور آلبوم هم با طرحی از ماهی و حوض کاشی طراحی شده است.


تعداد بازدید :  757