شماره ۸۱۰ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۵ اسفند
صفحه را ببند
گمشده‌ها
در حال و هوای نوروز

شهرام شهيد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي طنزنویس [email protected]

این آخرین گمشده‌های‌ سال 94 است. امیدوارم جوری بشود که چیزی در ‌سال 95 گم نشود که ما مجبور شویم تغییر کاربری بدهیم و اسم ستون‌مان را عوض کنیم. به ‌هرحال نوروز در راه است و وقت تحول و آشتی و شادی است. نوروز به‌عنوان یک فرهنگ باستانی خرده فرهنگ‌هایی هم با خود همراه دارد. در سال‌های اخیر نوروز و فرهنگ نوروزی ایران زمین در بسیاری از فرهنگ‌های جهان رخنه کرده تا حدی که برخی کشورها ممکن است از فردا صاحبش بشوند و آن را به نام خودشان سند بزنند. ما در روزنامه شهروند هیأتی را مامور کردیم بررسی کنند، ببینند کدام بخش از فرهنگ غنی نوروزی بیشتر باب میل سیاست‌مداران و فعالان حوزه‌های سیاسی-  اجتماعی است و آنها را تحت‌تأثیر قرار داده.
- همان‌طور که می‌دانید امشب شب چهارشنبه‌سوری است. یکی از سنت‌های چهارشنبه‌سوری هم فال گوش ایستادن است. اگر بخواهیم قهرمان فال گوش ایستادن در ‌سال 94 را انتخاب کنیم، باید از نتانیاهو نام ببریم که استاد بلامنازع در امر فال گوش ایستادن بود. از بس در سالی که گذشت، پشت در اتاق مذاکرات 1+5 فالگوش ایستاد و هی ناخن به هم زد بلکه دعوا راه بیندازد در بین سنت‌های نوروزی هم به فالگوش ایستادن در چهارشنبه‌سوری علاقه‌مند شده است. همین حالا هم ممکن است این‌جا فال گوش ایستاده ببیند چه می‌گوییم.
- از آن‌جا که برخی عوامل خودسر و خودجوش تخصص و البته علاقه‌شان در گره‌زدن کلیه مسائل است در بین سنت‌های نوروزی هم به سبزه گره‌زدن علاقه بسیاری دارند. آنها معمولا سبزه‌ها را در نقاط کم‌رفت‌وآمدی گره می‌زنند که پای هیچ‌کس به آن گیر نکند و گره‌ای از هم باز نشود! ولی گاهی هم برای گره‌زدن سبزه از دیواری بالا می‌روند که بعدا معلوم می‌شود دیوار مناسبی نبوده و کلی در دنیا سروصدا می‌کند. البته سبزه‌ای که آنها سر دیوار گره می‌زنند، هم دیگر به همین راحتی باز نمی‌شود و از این جهت این دوستان به هدفشان می‌رسند.
- قاشق‌زنی هم یکی دیگر از سنت‌های چهارشنبه‌سوری است. ازجمله کسانی که به این سنت علاقه زیادی دارند، نمایندگان سازمان ملل در امور یمن و سوریه هستند که کاسه چه کنم گرفته‌اند دستشان و هی در این و آن را می‌زنند بلکه کسی راهکاری بگذارد تو کاسه‌شان.
- یکی دیگر از رسوم چهارشنبه‌سوری پریدن از روی آتش است. جواد ظریف در این چندین ماهی که وزیر امورخارجه ایران شده، به مناسبت‌های مختلف از روی بته‌ها و آتش‌هایی که برایش روشن کرده بودند، پریده و حالا در امر از روی آتش پریدن متخصص شده. او موقع پریدن از روی آتش می‌خواند زردی من از تو، سرخی تو به شرطی که شائبه‌ای در آن نباشد و منکراتی نباشد و یکهو زیر پای مرا خالی نکند از من.
- خانه‌تکانی هم یکی دیگر از آداب روزهای پایان‌ سال است. معروف‌ترین کسی که در پایان ‌سال به خانه‌تکانی اساسی رو آورده، دونالد ترامپ است که کلا درحال تکاندن آمریکاست، منتها چون آمریکایی‌ها اغلب جهان را ملک شخصی‌شان می‌دانند، خانه‌تکانی‌اش احتمالا منجر می‌شود به تکاندن جهان و چون جهان خیلی خیلی بزرگ است احتمالا دستش برسد با بمب و موشک جهان را می‌تکاند.
- حتما برای شما هم پیش آمده که یک نفر هی اصرار کند شما را دعوت کند بروید خانه‌شان عید دیدنی. بعد از کلی فیکس کردن زمان وقتی می‌رسید می‌بینید طرف خودش خانه نیست و رفته جای دیگری دید و بازدید. دیوید کامرون هم از آن دسته است. هی می‌نشیند آدم را به صلح و مدارا و محبت و گفت‌وگو دعوت می‌کند اما وقتی می‌روی دیدنش می‌بینی خودش هم خانه نیست و به قول معروف صلح و محبت تا اطلاع ثانوی در دسترس نیست.


تعداد بازدید :  488