شماره ۷۹۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۱ اسفند
صفحه را ببند
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از روزنامه شهروند:
دسترسی آزاد به اطلاعات مقدمه مبارزه با فساد است

شهروند| روزنامه شهروند دیروز و در آستانه‌ سال نو یک میهمان ویژه داشت؛ میهمانی از جنس مطبوعات و از معاونتی در وزارت ارشاد که به نام مطبوعات ثبت شده است. «حسین انتظامی»، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز به تحریریه روزنامه شهروند آمد تا از دغدغه‌های امروزش درباره وضع مطبوعات بگوید و از قانونی دفاع کند که آن را یکی از افتخارات حوزه مطبوعات ایران می‌داند و می‌گوید این قانون مقدمه مبارزه با فساد است؛قانون دسترسی آزاد به اطلاعات.
او ابتدای سخنانش از خبرنگاران خواست که قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را مطالعه و به آن استناد کنند: «رئیس کمیسیون مربوط به این قانون وزیر ارشاد است و من همیشه خواهشم از دوستان مطبوعاتی این است که این قانون 24 ماده‌ای را حتما بخوانند. این قانون کاملا از نظر رویکردی با بقیه قوانین متفاوت است. در ساختمان این قانون، رابطه حاکمیت و مردم، براساس پاسخگویی تعریف شده است. براساس این قانون هر شهروند که از هر دستگاه حاکمیتی به معنای عام کلمه و حتی بخش خصوصی که خدماتی را ارایه می‌دهد اطلاعاتی را درخواست کند، آن دستگاه موظف است اطلاعات را دراختیارش قرار دهد.»
او ادامه داد: «در این قانون، زمان پاسخگویی به درخواست اطلاعات شهروندان حداکثر 10روز پیش‌بینی شده است. این قانون هم به دسترسی آزاد به اطلاعات تأکید دارد و هم انتشار آنها و دستگاه‌ها موظفند به صورت موازی به سمتی بروند که برای دریافت اطلاعات، درخواستی وجود نداشته باشد و پاسخگویی دستگاه‌ها دراین‌باره پیش‌‌دستانه باشد.»
انتظامی برخی دشواری‌های فرهنگی و اجتماعی را از موانع اجرایی این قانون دانست و تأکید کرد: ساختار نفتی دولت‌های معاصر در ایران یکی از دلایلی بوده که برخی مدیران الزامی به پاسخگویی احساس نمی‌کردند.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرای این قانون را نیازمند عزم همگانی عنوان کرد و گفت، رئیس‌جمهوری تاکید خاصی بر اجرایی‌شدن قانون دسترسی آزاد به اطلاعات دارد و این فرصت مغتنمی است زیرا هر دولتی حاضر نیست خودش داوطلب شود و بگوید هرچه می‌خواهید از من بپرسید.
وی با تأکید بر ماده 4 قانون مطبوعات که در آن تصریح شده است، هیچ مقام دولتی و غیردولتی حق ندارد برای چاپ یا عدم چاپ مطلبی درنشریات درصدد اعمال فشار برآید، قانون دسترسی و انتشار آزاد اطلاعات را اهرم موثری برای هم‌افزایی با این ماده قانون مطبوعات ارزیابی کرد و گفت: در دو‌سال گذشته یکی از تلاش‌های ما در وزارت ارشاد این بود که به هیچ عنوان دستورالعمل‌های غیرقانونی را به رسانه‌ها ابلاغ نکنیم زیرا هیچ‌کس حق ندارد خلاف قانون به مطبوعات بگوید این کار را بکنید یا نکنید.
انتظامی رسانه‌ها را به ترویج این قانون درجامعه فرا خواند و تأکید کرد که جامعه و مردم باید با این قانون و حق خود آشنا شوند و دستگاه‌های اجرایی هم به این باور برسند که باید پاسخگو باشند. معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در پایان تأکید کرد  که تسریع در رسیدن به دولت الکترونیک در اجرایی شدن این قانون بسیار موثر است.
«عبدالرسول وصال»، مدیرمسئول روزنامه شهروند هم گفت:  ایفای نقش حاکمیتی، انتظاری است که همه مردم از حکومت‌هایشان دارند. مردم می‌خواهند دولت درعین آن‌که در کار آنها دخالت نمی‌کند، امور آنها کار تنظیم روابط، تدوین قوانین و مناسباتی که زندگی مردم را پیش می‌برد، به عهده داشته باشد. ایفای نقش حاکمیتی هم اعتباربخشی به حکومت و دولت است و هم آرامش‌بخش جامعه است.» او گفت: «ارزیابی من این است که در این دوره نقش حاکمیتی دولت در قبال مطبوعات تعریف شد.»
مدیرمسئول روزنامه شهروند ادامه داد: «ما در دوران کنونی به توازن و تعادل در این حوزه دست پیدا کرده‌ایم، به‌طوری که گفتمان سازنده بین دولت، حاکمیت و مطبوعات برقرار شده و این گفتمان به شکوفایی مطبوعات منجر شده است. ما در این دوره، شاهد اهمیت دادن به بخش خصوصی مطبوعات هستیم و از طرف دیگر تأمین معیشت روزنامه‌نگاران را در مکانیسم پرداخت یارانه‌ها شاهد بودیم؛ به‌طوری که یارانه مطبوعات به جای پرداخت رانتی به صورت هدفمند برای ایفای نقش‌شان درآمده است و نگاهی که اعمال می‌شود، نگاه ارتقای بخش خصوصی است.»


تعداد بازدید :  723