شماره ۷۵۹ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۳ دي
صفحه را ببند
در منقبت تابلوهای شهر

مریم حسینی‌نیا [email protected]

۲۱ دی ماه سال جاری، گزارشی بر مبنای فعالیت شبکه‌ها و کانال‌های مستهجن تلگرام در روزنامه شرق چاپ شد که در آن «گزارشگر یک ‌ماه را در عضویت ١٠ کانال تلگرامی بوده که اختصاصا در حوزه تولید محتوای مستهجن فعالیت می‌کنند» و در یک برآورد ساده از کانال‌های مورد اشاره به این نتیجه رسیده که این کانال‌ها چند عرصه جدی انتشار محتوا دارند: «تبلیغات»، «تولید و انتشار تصاویر مستهجن»، «جوک‌های غیراخلاقی» و «انتشار شایعات». در بخش تبلیغات این کانال‌ها در 3 حیطه فعالیت می‌کردند: «تبلیغ ادوات جنسی»، «تبلیغ روش‌های هک تلگرام»، «تبلیغ روش‌های ارتباط با زنان و دختران ویژ‌ه» و «تبلیغ دیگر کانال‌های تلگرامی همسو». یکی از قسمت‌های دهشتناک این گزارش از این واقعیت حکایت دارد که محتوای کانال‌های تولید و انتشار فیلم و عکس مستهجن منابع خارجی نیست، بلکه فیلم‌ها و عکس‌هایی است که در ایران تهیه شده و مخصوص این کانال‌ها عرضه می‌شود و بسیاری با علم به اینکه فیلم و عکس حریم خصوصی‌شان ‌میلیون‌ها بازدید‌ کننده خواهد داشت، آن را تهیه و در تلگرام‌های مستهجن منتشر می‌کنند.
چهارشنبه ۶ آبان ماه امسال یادداشتی در این ستون با عنوان «زنگ خطر آمار» چاپ شد که علاوه بر آمار ارائه شده در نشست «سلامت زنان و رفتارهای پرخطر، با تمرکز بر تن‌فروشی» همچون تفکیک سنی زنان تن‌فروش، وضعیت اشتغال و تاهل این گروه، جامعه هدفشان، عدم آشنایی با بیماری ایدز و پذیرش عدم استفاده از روش‌های پیشگیری در قبال دریافت پول، نقدی هم به این رویکرد که بهتر است از بیان این مسائل جلوگیری شود چون آبروی کشور را در نشانه گرفته و... هم مطرح شد. «سنخ‌شناسی الگوهای روابط جنسی پیش از ازدواج در ایران» عنوان پژوهشی است که طی آن آقایان دکتر آزاد ارمکی و شریفی و خانم‌ها ایثاری و طالب‌نوع فرم ارتباطی شامل رابطه آزاد، روابـط ضـدعـاشقانه و روابط هم‌خانگى را پیش از ورود به مرحله تاهل رسمی برای جامعه ایران، مشخص کردند. بر این اساس الگوی رابطه آزاد خود شامل فرم الگوهاى‌ روسپى‌گر‌ است. روابـط ضـد عـاشقانه: روابط متنی بر فریب و روابط دوست‌دختر- دوست‌پسر را در بر می‌گیرد. در ‌‌نهایت روابط هم‌خانگى: «مجردان متأهل» و روابط مبتنى‌ بر‌ «عشق سیال» است.
این شاهد مثال‌ها را ذکر کردم تا با استناد به اخبار و پژوهش‌ انجام شده در این حیطه ـ اگرچه می‌توان به نمونه‌های دیگری نیز اشاره کرد ـ به این موضوع اشاره کنم که شوربختانه فرم روابط جنسی در کشور تغییر کرده و به سمت روابط خارج از قاعده و تعهد پیش رفته که نتیجه آن پیدایش سوژه‌هایى بـا شـرکاى جـنسى آشکارا متعدد است. با این حساب این شیوه ارتباطی که البته مورد تائید نیست و عواقب جبران‌ناپذیری نیز به همراه دارد و مستلزم بکارگیری روش‌هایی جهت کاهش سرعت فراگیر آن است، در همین جامعه خودمان به رویه‌ای معمول در میان قشری ولو اندک، تبدیل شده است.
پس دیدن تابلو و بیلبوردهایی با این مضمون که «حتی یک بار روابطه جنسی محافظت نشده ویروس HIV را منتقل می‌کند» مخاطب خاص خود را دارد که نصب آن در سطح شهر از آگاهی و رصد کردن احوال جامعه حکایت می‌کند و نه خطای مدیریتی و یا قبح‌زدایی از لاابالی‌گری جنسی!* خطای مدیریتی زمانی رخ خواهد داد که چشم بر این حقایق تلخ ببندیم و با نفی وجود این گونه آسیب‌های اجتماعی اجازه دهیم همچنان این موضوعات در زمره موضوع‌های تابویی قرار داشته باشد که نه در خصوص آن آموزشی صورت گیرد و نه اطلاعات به ‌موقع و درستی در اختیار افراد قرار داده شود. این قبیل جملات از جمله اطلاعات درست و به‌ موقع بود. شاید همین اشاره‌های کوچک از وقوع فاجعه‌ای بزرگ پیش‌گیری کند.
*انتقاد رجانیوز به نصب بیلبورد مذکور

 

 


تعداد بازدید :  541