شماره ۷۵۶ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۰ دي
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با امید نمازی، سرمربی تیم‌ملی زیر 18‌سال آمریکا
کار کردن با کلینزمن لذت‌بخش است
اگر بگویم کی‌روش مربی خوبی نیست، دروغگو می‌شوم

شهروند|  امید نمازی، نخستین فعالیت مربیگری‌اش در فوتبال ایران را در استیل‌آذین تجربه کرد. او که به‌عنوان دستیار محمد خاکپور به ایران آمد، خیلی زود به آمریکا برگشت و چند‌سال طول کشید تا به‌عنوان دستیار ایرانی کارلوس کی‌روش کارش را در تیم‌ملی فوتبال ایران آغاز کند. آن روزهایی که نمازی در تیم‌ملی فعالیت داشت، کمتر کسی فکر نمی‌کرد بتواند در فوتبال آمریکا جایگاه قابل اعتنایی برای خود دست و پا کند؛ اما این مربی که به قصد مربیگری در تیم‌ملی زنان آمریکا تیم ایران را بی‌سروصدا رها کرد و صدای کی‌روش را درآورد، حالا یکی از نزدیکان یورگن کلینزمن به شمار می‌آید. گفت‌وگوی «شهروند» با امید نمازی که به‌تازگی به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی زیر 18‌سال آمریکا مشغول به فعالیت شده را در ادامه می‌خوانید:
   تبریک به‌عنوان یک ایرانی به افتخار بزرگی رسیدید....
من هم افتخار می‌کنم که به‌عنوان یک ایرانی به این مهم دست پیدا کردم. امیدوارم بتوانم نماینده شایسته‌ای برای مردم کشورم باشم.
   چه شد که به‌عنوان سرمربی تیم زیر 18‌ سال آمریکا انتخاب شدید؟ خیلی‌ها فکر نمی‌کردند این سمت مهم را به یک ایرانی بدهند!
فوتبال و سیاست دو مقوله مجزا از یکدیگر است واین مسأله در آمریکا خیلی راحت پذیرفته شده است. مسئولان فدراسیون فوتبال آمریکا هرگز به این مسائل توجهی ندارند و به واسطه کارنامه‌ام انتخابم کردند. من قبل از حضور در تیم‌ملی ایران هم با فدراسیون آمریکا همکاری‌هایی داشتم؛ اما یکی دو سال این ارتباط قطع شد تا این‌که دوباره به این کشور برگشتم. نزدیک به دو سال در تیم‌ملی زیر 20‌سال آمریکا به‌عنوان دستیار کار کردم و بعد که سرمربی تیم زیر 18 ساله‌ها رفت، من به‌عنوان سرمربی انتخاب شدم.
   یورگن کلینزمن هم در روز معارفه، از شما تمجید کرد؛ ظاهرا رابطه صمیمی‌ای با او دارید. درست است؟
کلینزمن مربی بزرگی است و دیدگاهش طوری است که به مربیان جوان اهمیت می‌دهد. او خودش در جوانی مورد اعتماد واقع شده و به همین‌خاطر به‌عنوان مدیرفنی تیم‌های پایه فوتبال آمریکا علاقه دارد به جوانان فرصت بدهد. از اعتماد او و مسئولان فدراسیون آمریکا ممنونم و امیدوارم بتوانم پاسخ اعتمادشان را بدهم. رابطه و من و کلینزمن یک رابطه کاری مثبت است و واقعا در کنار او چیزهای جدیدی یاد می‌گیرم. کارکردن با کلینزمن لذت‌بخش است.
   در امور تیم‌ملی بزرگسالان هم از شما مشورت می‌گیرد؟
او انسان جمع‌محوری است و اصلا اینطور نیست که بخواهد همه امور را یک‌تنه انجام دهد. یکی، دوبار از من سوال‌هایی کرده اما طبیعی است که فعلا باید تلاش کنم تا بتوانم به جایگاه بسیار  بهتری   برسم.
   آقای نمازی! آن‌زمان که دستیار کی‌روش بودید، انتقادهای زیادی مبنی بر این‌که شما بار فنی بالایی ندارید، مطرح می‌شد. از آن روزهای سخت تاکنون بر شما چطور گذشت؟
باور کنید من به این مسائل اهمیت نمی‌دهم. حتی در این چند ‌سال که از تیم‌ملی ایران جدا شدم، چند بار کارشناسان و پیشکسوتان و حتی یکی، دوبار خود کی‌روش هم علیه من موضع گرفت. حرف‌های زیادی علیه من انجام شد؛ اما هرگز نخواستم به این مسائل توجه کنم. چون در این صورت راهم را گم می‌کردم. متاسفانه کار کردن در ایران شرایط خاصی را می‌طلبد و شما بیشتر از این‌که به فکر کارتان باشید، مجبور می‌شوید به حواشی اهمیت بدهید. این مسائل را من نمی‌توانستم تحمل کنم و وقتی پیشنهاد تیم‌ملی زنان آمریکا به من رسید، تصمیم به جدایی گرفتم.
     از تصمیم‌تان پشیمان نشدید؟
خیر؛ می‌بینید که حالا افتخار کار کردن با کلینزمن و جوانان مستعد آمریکایی نصیبم شده است.
    با این شرایط، فکر نمی‌کنید تیم‌ملی ایران از جدایی شما ضربه خورده است؟
هرگز اینطور نیست. من مردم کشورم را خوب می‌شناسم. در ایران به قدری مربی بااستعداد وجود دارد که جای من راحت‌تر از هرچه فکرش را بکنید، پر شده است. از طرفی کی‌روش هم مربی بزرگی است و توانایی‌های فنی زیادی دارد. اگر بخواهم به‌خاطر برخی مسائل بگویم که کی‌روش مربی خوبی نیست، دروغگو می‌شوم. باید اعتراف کنم من از کی‌روش چیزهای زیادی یادگرفتم و تجربه حضورم در تیم‌ملی ایران بود که باعث شد به جایگاه کنونی دست‌پیدا کنم.
      از مسئولان فوتبال ایران دلخور هستید؟
خیر؛ از هیچ‌کس دلخور نیستم؛ اما باید بگویم من دوست داشتم در ایران کار کنم که متاسفانه شرایط مهیا  نشد.
   به نظر شما تیم‌ملی ایران به جام‌جهانی صعود  می‌کند؟
من فکر می‌کنم مسیر سختی رودرروی تیم‌ملی ایران است. تیم ایران از نظر سخت‌افزاری امکانات کمتری نسبت به رقبا دارد؛ اما به‌هرحال شانسش برای صعود کم نیست. نمی‌توانم نظر قطعی
دراین‌باره بدهم.
   احتمال دارد روزی برای مربیگری به ایران برگردید؟
اگر این اتفاق بیفتد، باعث افتخارم است؛ اما فعلا که در آمریکا مشغول کار دیگری هستم.
   حرف پایانی؟
برای همه مردم ایران و تیم‌ملی کشورم آرزوی موفقیت می‌کنم. امیدوارم بار دیگر با صعود به جام‌جهانی دل مردم شاد شود.


تعداد بازدید :  576