شماره ۷۵۴ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۷ دي
صفحه را ببند
نشست «تلاش زنان براي تغيير چهره مردانه سياست»

در نشست «تلاش زنان براي تغيير چهره مردانه سياست» كه با حضور فعالان و فيلمسازان عرصه زنان برگزار شد، بر شناخت زنان از خود و اراده آنها به‌عنوان شاه‌كليد ورود و موفقيت زنان در عرصه‌هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي كشور تاكيد شد.
به‌گزارش پايگاه خبري سازمان‌هاي غيردولتي ايران، اين همايش با عنوان «تغيير چهره مردانه سياست» در دانشگاه تربيت‌مدرس تهران و به همت كانون‌شهروندي‌زنان و انجمن علوم‌سياسي دانشگاه تربيت‌مدرس در سالن «ميرحسيني» اين دانشگاه برگزارشد.
اين همايش با رويكرد انتقادي نسبت به حضور حداقلي زنان در جامعه، چگونگي نقش‌آفريني آنها را در كشور و در آينده سياسي مورد بررسي قرار داد.
شايان‌ ذكر است كه اين همايش در دو پنل برگزار شد كه در پنل اول با عنوان «تجربه‌هاي زنان از ورود به حوزه سياسي» حميرا ريگي، نخستين فرماندار زن در استان سيستان‌وبلوچستان، مهرنوش نجفي‌راغب، عضو سابق شوراي‌شهر همدان و شهناز رمارم، عضو علي‌البدل دوره‌دوم شوراي‌شهر مشهد به سوالات پاسخ دادند. در پنل دوم نيز مستندسازان؛ ابراهيم مختاري، صادق صوري، مژگان اينانلو و حميد جعفري از تجربه خود درمورد مشاركت سياسي زنان با حضار به تبادل‌نظر پرداختند.
اين نشست‌ها به‌صورت تخصصي و پرسش‌وپاسخ از طرف كانون‌شهروندي‌زنان با فعالان زن عرصه سياسي و سينمايي برگزارشد كه در پي مي‌آيد.
نخستين سخنران اين مراسم، حجت‌الاسلام ابوالفضل شكوري بود. وي تأكيد كرد، پيامبر(ص) نخستين نفري بود كه در اسلام از زن‌ها براي مشاركت اجتماعي و سياسي دعوت كرد. بعد از سخنراني پنل اول اين همايش شروع شد كه در اين پنل طي يك ميزگرد، شهناز رمارم، حميرا ريگي و مهرنوش نجفي‌راغب به‌عنوان زنان‌موفق عرصه فعاليت‌هاي سياسي به سوالات مهديه گلرو، مجري ميزگرد پاسخ دادند.
موانع حضور زنان در عرصه سياسي چیست؟
شهناز رمارم «پايه‌گذار كمپين تغيير چهره مردانه سياست» در پاسخ ضمن اشاره به موانع ساختاري، مذهبي، سنتي و اساسي جوامع توسعه‌نيافته در مشاركت زنان در عرصه اجتماع و سياست بزرگترين مانع را عدم‌درك و شناخت كامل زنان از خود و اهداف‌شان دانست. مهرنوش نجفي‌راغب در پاسخ به سوالي ضمن اشاره به پاسخ شهناز رمارم، دسترسي مردان به عناصر قدرت، رسانه و منابع‌مالي را از علل نبود فعاليت و حضور زنان در جامعه دانست و از دسترسي و استفاده انحصاري مردان از اين منابع در كشور انتقاد كرد. سپس حميرا ريگي، فرماندار شهرستان قصرقند سيستان‌‌و‌بلوچستان، عدم‌شناخت كامل از اسلام ناب‌محمدي و برداشت‌هاي سياسي همراه با اعمال سليقه را دليل بي‌توجهي زنان به فعاليت در عرصه اجتماعي عنوان كرد و عدم‌درك و شناخت كامل زنان از قابليت‌هاي فردي خود را دليل ديگر سكوت زنان دانست.
چگونه مي‌توان موانع و مشكلات پيش‌رو را برداشت و حل كرد؟
رمارم ضمن بيان تجربه تاريخي برخورد زنان مشهد در حادثه قتل امام‌رضا(ع) حركت قوي و هدفمند زنان را به‌عنوان راه‌حل بحث عنوان كرد و همسنگي انگيزه با هدف را سنگ‌بناي رفع مشكل خواند كه تعامل مردان براي امتيازدهي را فراهم مي‌كند و با اشاره به جوامع توسعه‌يافته، محور توسعه را در اصلاح‌گري الگوي رفتاري مردان براي نقش‌آفريني زنان يك فرآيند روبه‌جلو دانست. وي گفت: اگر مي‌خواهيد در قدرت سهم داشته باشيد بايد به‌نوعي جايگاه قدرت‌شان را تضعيف كنيد و مرد‌ها براي از دست ندادن فرصت مقاومت مي‌كنند.
چرا زنان بعد از يك تجربه سياسي از بازي قدرت به كنار مي‌روند؟
راغب، نداشتن ابزار قدرت، رسانه و مشكلات مالي را از علل كناره‌گيري زنان از عرصه مشاركت اجتماعي دانست.
رأي‌دادن و لابي جنسيتي در رأي‌گيري‌ها مي‌تواند موثر باشد؟
جنسيت باعث دفاع‌كردن از همديگر نمي‌تواند باشد بلكه ديدگاه سياسي متفاوت بيشتر باعث اختلاف است و در مسائل مربوط به‌زنان ديدگاه مشترك موجب حل مسائل خواهد شد.
چگونه مي‌توان نگاه كليشه‌اي در برخورد با زنان را از بين برد؟
ريگي بيان كرد: هزاره سوم ميلادي، عصر انديشه و فرهنگ است و بنيان‌هاي فكري مردم متحول خواهد شد و علاوه‌بر اين تغيير و تحول نيمي از جمعيت دنيا را زنان تشكيل مي‌دهند، زنان علاوه‌بر هدف توسعه عامل توسعه، نيز هستند و منطقه ما منطقه توسعه‌نيافته است در صورت مهياشدن بستر، زنان علاوه‌بر حفظ، بايستي شرايط تداوم را نيز مهيا كنند و زمينه حضور ديگران را بايد فراهم كرد.
زنان اول بايستي خودشان را به درستي بشناسند و بعد معرفي كنند، پس از جلب اعتماد، درمورد مسائل و فرصت‌ها با جنس مخالف وارد مذاكره شده؛ دراين‌باره كه ما مي‌خواهيم باري از دوش شما برداريم. زن و مرد در كنار هم به تعالي مي‌رسند.
كميت حضور زنان در مجلس، شورا‌ها و پست‌هاي اجرايي چقدر مي‌تواند مسائل زنان را در اولويت قرار دهد؟
رمارم پاسخ داد: كميت و كيفيت اخيرا مطرح شده و سال‌هاست كه مجلس مردانه اداره مي‌شود و تعداد خانم‌ها خيلي كم بوده و آمار و ارقام گوياست ولي براي احقاق‌حقوق‌زنان بايستي كشور به‌سمت توسعه پيش برود، پيامبر اسلام(ص) در قرن 6 ميلادي براي توسعه جامعه عرب خواستار حضور زن در عرصه اجتماع بوده‌اند، از الزامات توسعه، مشاركت و حضور زنان است و جامعه درحال‌حاضر نيازمند حضور كيفي زنان در عرصه‌هاي عمومي است.
چرا كيفیت براي حضور زنان در عرصه‌هاي عمومي خيلي مهم است؟
رمارم ادامه داد: چون براي احراز جايگاه بحث شايستگي مطرح است و براي اين‌كه زنان بتوانند فعال در عرصه باقي بمانند بايستي توانمند باشند تا جايگاه خود را تثبيت كرده و راه را براي حضور گسترده زنان مهيا كنند. وقتي هم كه گروه زنان با اين فرآيند، مطالبه‌محور مي‌شوند، مي‌توانند در بازي‌هاي سياسي نقش بارز خود را ايفا كنند. نجفي‌راغب با اشاره به تعدا كم بانوان در مجلس ضمن انتقاد از اين مسأله از مشاركت پايين زنان در قوه‌قضائيه نيز انتقاد كرد و گفت: زنان در فعاليت سياسي نسبت به مردان بيشتر زير ذره‌بين قرار مي‌گيرند.
شما تا چه حد توانستيد مسائل مربوط به زنان را در اولويت قراردهيد؟
حميرا ريگي در پاسخ به اين پرسش گفت: رويكرد مردسالاري و زن‌سالاري يك رويكرد افراطي بوده و اولويت زنان، اعتدال و عدالت‌جنسیتي و رفع تبعيض‌جنسيتي است و با توانمندي و شايستگي مي‌توان براي اثبات جايگاه خود قدم برداشت و نه با افراطي‌گري. وي افزود: مهم‌ترين رسالت، تغيير نگاه‌ها با سلامت كاري، پيگيري، دقت، مسئوليت‌پذيري و تحمل‌پذيري براي آيندگان است.
رمارم در پايان مشاركت عددي زنان را به‌عنوان شاخص توسعه عنوان كرد و مشاركت بالاي زنان را نشان از توسعه‌يافتگي يك‌كشور دانست.
پنل دوم:  
در پنل دوم بعد از نمايش فيلم‌هاي «خانم‌ف»، «زنان‌فرماندار» و «زينت در يك روز به‌خصوص» مژگان اينانلو، صادق صوري، حميد جعفري و ابراهيم مختاري به سوالات حاضران پاسخ دادند.
ابراهيم مختاري، كارگردان فيلم «زينت در يك روز به‌خصوص» عنوان كرد: جامعه با زنان برخورد‌هاي سليقه‌اي مي‌كند و اين فيلم به بيننده ياد مي‌دهد كه چگونه با نهاد قدرت با حفظ حاشيه‌امن براي آن مي‌توان وارد عرصه بازيگري و نقش‌آفريني شد يا اساسا يك زن چگونه مي‌تواند با حفظ جايگاه در عرصه‌عمومي نقش‌آفريني كند.
مژگان اينانلو، كارگردان فيلم «زنان‌فرماندار» ضمن تاكيد بر حركت استوار زنان در برداشتن موانع گفت: شناخت و اراده زنان دراين‌باره موثر است. وي با اشاره به فيلم «گفت‌وگو در مه» از رويكرد مرد محورانه ساختار جامعه ايراني انتقاد كرد.
صادق صوري، كارگردان فيلم «خانم‌ف» كنش و واكنش با علماي دين و ساختار سنتي جامعه سيستان‌وبلوچستان را راه‌حل مشاركت زنان در استان بيان كرد.
حميد جعفري، تصويربردار فيلم «گفت‌وگو در مه» با اشاره به رفتار متفاوت مردم با زنان در جايگاه‌هاي متفاوت، نمايش فيلم‌هاي اينچنيني با موضوع زنان را راهگشاي حضور و مشاركت زنان در عرصه اجتماعي جوامع سنتي دانست.
 اين همايش روز يكشنبه 13دي‌ماه و از ساعت 13 تا 19 در سالن «ميرحسيني» دانشگاه تربيت‌مدرس و همت «كانون‌شهروندي‌زنان» و «انجمن علوم‌سياسي دانشگاه تربيت‌مدرس» برگزار شد.
كانون‌شهروندي زنان كمپين «تغيير چهره مردانه مجلس» را راه‌اندازي كرده است. تشكيل‌دهندگان اين كمپين براي پيشبرد اهداف خود درنظر دارند در چارچوب 3 كميته «من كانديدا مي‌شوم»، «٥٠كرسي براي زنان برابري‌طلب» و «كارت‌قرمز براي كانديداهاي زن‌ستيز» فعاليت كنند.

 


تعداد بازدید :  1547