حسین جمشیدی- شهروند| پروژهای که چند ماه قبل از جامجهانی 2014 برای حمایت از تیمملی راهاندازی شد، حالا در سطح وسیعتری پیگیری میشود تا حدی که استقلال و پرسپولیس نیز به سودی که از این طریق به دست میآید، برای گذراندن حیات خود چشم دوختهاند. صحبت از باشگاههای هواداری فوتبال است که این روزها شاید خیلی از مردم درگیر خودش کرده اما نکتهای که وجود دارد، مبهم بودن شکل کمک هواداران از این طریق به باشگاهها و فدراسیونهای مورد علاقه خود است؛ در ادامه به بررسی چگونگی فعالیت دستاندرکاران این پروژه پرداختهایم.
استارت با تیم ملی
قبل از جامجهانی 2014 بود که برای اولینبار در ایران پروژهای به نام باشگاه هواداری تیم ملی به وجود آمد. از همان ابتدا هدف از راهاندازی این باشگاه، حمایت مادی و معنوی از تیمملی فوتبال ایران درعرصههای بینالمللی عنوان شد و شرکت فناپ بهعنوان کنسرسیوم حمایت از تیمملی با مشارکت فدراسیون فوتبال اقدام به راهاندازی این باشگاه هواداری کرد. ماجرا از این قرار است که با ارسال یک پیامک به شمارهای مشخص، هر هوادار تیمملی روزانه مبلغ 120تومان از حسابش کم شده و در عوض خدماتی ازسوی باشگاه هواداری تیمملی دریافت میکند. ارایه تخفیف در بهای بلیت مسابقات تیمملی، ارایه تخفیف خرید اقلام هواداری از فروشگاه تیمملی، دعوت از اعضا برای شرکت در گردهماییهای تیمملی با حضور ملیپوشان، شرکت در قرعهکشیهای درنظر گرفته شده، ارایه کارت هواداری مجازی و ارایه خدمات تشویقی به اعضای باشگاه ازجمله خدماتی است که باشگاه هواداری تیمملی ادعا کرده به اعضای خود
ارایه میدهد.
ورود سرخابیها و بلندقامتان
بعد از گذشت بیش از یکسال از راهاندازی باشگاه هواداری تیمملی، ابتدا باشگاه پرسپولیس و سپس استقلال کار خود در فصل جاری را با شرکت اپراتوری لوح مهر (که از زیرمجموعههای اپراتور همراه اول است) آغاز کردند. خدماتی که به هواداران این 2 باشگاه ارایه میشود، شبیه همان باشگاه هواداری تیمملی است اما هزینه عضویت در باشگاههای هواداری سرخابی 200تومان است. اگر درهفتههای اخیر یکبار برنامه فوتبال برتر را در هنگام برگزاری بازیهای لیگ برتر تماشا کرده باشید، حسینی مجری غیرورزشی این برنامه را میبینید که بارها از هواداران دعوت میکند تا در باشگاه هواداری تیمهای استقلال و پرسپولیس عضو شوند. پیش از این هم در هنگام برگزاری بازیهای تیمهای ملی والیبال و بسکتبال در ماههای اخیر شاهد چنین اتفاقی بودیم. فعلا این طرح فراگیر تا همین حد پیش رفته و باید دید در آینده به رشتههای دیگر نیز وارد میشود یا خیر.
نحوه کسب درآمد
وقتی هر هوادار تیمهای ملی و یا باشگاهها، پیامکی را به سامانههای مورد نظر ارسال میکنند، روزانه 120 و یا 200تومان از حساب آنها کسر میشود. البته این مبلغ عضویت به دلخواه هواداران حتی تا سقف 5هزار تومان روزانه نیز امکان افزایش دارد که در آن صورت امتیاز هر فرد در قرعهکشی افزایش پیدا میکند و خدمات بیشتری نیز به هوادار ارایه میشود. این مبالغ اما چگونه تقسیم میشود و چگونه به فدراسیونها و باشگاهها میرسد؟ محمودرضا رضایی، یکی از تهیهکنندههای شبکه سوم سیما که با باشگاه هواداری استقلال و پرسپولیس همکاری میکند، دراینباره به «شهروند» میگوید: «صداوسیما در این ماجرا هیچ نقشی ندارد. فقط تهیهکننده برنامه موردنظر برای دقایقی از برنامهاش که صرف باشگاههای هواداری میشود، شاید مبلغی را دریافت میکند. همچنین اپراتورهای تلفنهمراه صرفا مبلغ پیامکی که ارسال میشود را با نرخ عادی دریافت میکنند. بیشتر این سود به جیب باشگاهها و فدراسیونها میرود و بخشی از آن نیز به شرکتهایی میرسد که این پروژه را اجرا میکنند.»
درآمدهای شگفتانگیز
به گفته مسئولان باشگاه هواداری تیمملی اعضای این باشگاه به یکمیلیون نفر میرسند و از طرفی هواداران هریک از باشگاههای استقلال و پرسپولیس نیز تا 2میلیون نفر تخمین زده میشوند. البته به دلیل امکان انصراف آسان از این باشگاهها و پذیرش اعضای جدید، هیچوقت تعداد اعضای باشگاههای هواداری ثابت نیست. با این حال اگر تعداد هواداران تیمملی را یکمیلیون نفر درنظر بگیریم و این تعداد را در مبلغ روزانه 120تومان ضرب کنیم، به مبلغی حدود 3میلیارد و 600میلیون به صورت ماهیانه میرسیم که عددی شگفتانگیز است. حتی اگر 600میلیون نیز از این مبلغ برای ارسال پیامک اخبار تیمملی به هواداران در ماه صرف شود، باز هم 3میلیارد باقی میماند و جمع این مبالغ در سال، 36میلیارد خواهد شد. حالا اینکه از این 3میلیارد چقدر به فدراسیون و چقدر به شرکت اسپانسر میرسد، جای سوال دارد؟ در باشگاهها نیز با درنظر گرفتن یکمیلیون هوادار با هزینه روزانه 200تومانی به مبلغ 6میلیارد در ماه میرسیم، این مبلغ با 2میلیون هوادار میتواند به 12میلیارد در ماه هم برسد که در سال یک رقمی شگفتانگیز را نشان میدهد.
ادعاهای متفاوت درباره مبالغ میلیاردی
احسان مظفریپور، نماینده شرکت فناپ در قرارداد با فدراسیون درباره میزان درآمد فدراسیون از طرح مذکور میگوید: «سهم شرکت ما در این قرارداد فقط درحد کارگزاری است و اصلا بالا نیست. ما یک شرکت تجاری هستیم اما این حال هدف ما کمک به تیمملی است و بیشتر درآمد حاصله نصیب فدراسیون میشود. ما کمترین سهم را برای خودمان قایل هستیم.»
عباس ترابیان، دبیر کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال اما نظر دیگری دارد. او به «شهروند» میگوید: «ما در سال 93 فعالیت خود را در این بخش آغاز کردیم و در سال اول نیز از نحوه همکاری با شرکت فناپ راضی بودیم. به همین دلیل برای سال دوم نیز ادامه کار دادیم که درصد فدراسیون نیز در این قرارداد کاملا مشخص است. ما در قراردادمان درآمد سالیانه فدراسیون را حداقل 7میلیارد تومان در سال آوردیم که در سال اول این مبلغ به 10میلیارد هم رسید. با این حال اینکه بگویند بیشتر درآمدها به فدراسیون میرسد، اشتباه است چون قطعا مبالغ بیشتری از این طرح
بهدست میآورند.»
امکان کلاهبرداری نیست
احسان مظفریپور، نماینده فناپ در بخش باشگاه هواداران تیمملی با رد هرگونه سوءاستفاده از هواداران فوتبال توضیحاتی را به «شهروند» ارایه میکند: «فقط چند شرکت در ایران توانایی اجرای چنین پروژهای را دارند و به همین دلیل بهشدت تحت نظارت هستند. در پیامهایی که برای هواداران از لحظه عضویت ارسال میشود، تمام شرایط برای آنها توضیح داده شده و هواداران هر لحظهای که بخواهند، میتوانند از عضویت خود انصراف دهند. درواقع امکان هیچگونه سوءاستفاده و کلاهبرداری نیست و به همین دلیل در مدت بیش از یکسال حتی یک مورد هم بابت شکایت نداشتیم. سعی میکنیم به تمام خدماتی که به هواداران تعهد دادیم، عمل کنیم و فقط شاید در بخش برگزاری همایشها به دلیل محدودیتها کمی دستمان بسته باشد که البته نمونه بارز آن مراسم بدرقه تیمملی به جامجهانی بود.»
مثبت یا منفی؟
قطعا ارایه کمک ازسوی هواداران به باشگاهها و تیمهای ملی از طریق سامانههای هواداری بسیار شکیلتر از اعلام شماره حساب به هواداران است که چندی پیش ازسوی باشگاه پرسپولیس انجام شد. طبق ادعای طاهری، سرپرست باشگاه پرسپولیس ماهیانه 2.5میلیارد تومان از این طریق به این باشگاه واریز میشود که در این صورت میتوان به حل مشکلات مالی سرخابیها نیز امیدوار بود. این وجه مثبت ماجراست اما برخی ابهامات در نحوه تقسیم درآمد حاصله از عضویت هواداران، نگرانکننده است. اگر بعد از چند دوره عضویت هواداران نسبت به اینکه مبلغ پرداختی آنها در راه پیشرفت باشگاه محبوبشان و یا تیمملی هزینه میشود، بیاعتماد شوند، شاید اصل ماجرا که یک نگاه حرفهای پشت آن است هم زیر سوال برود. با این حال باید امیدوار بود که مثل نقلوانتقال بازیکن در فوتبال، نقلوانتقال سود حاصله از باشگاههای هواداری به دست واسطهها سپرده نشود.