شهروند| تک نرخی شدن بنزین و باقی ماندن مهلت استفاده از بنزین 700 تومانی قبلی باعث شده است تا استفاده مردم از کارتهای سوخت شخصیشان به شدت کاهش یابد چراکه هماکنون عمده مصرفکنندگان ترجیح میدهند با استفاده از کارت سوخت جایگاهداران سوختگیری کنند اما این تغییر رویه مقطعی هیچگاه به معنای پایان نظام عرضه کارتی سوخت نبوده است. با وجود اینکه تنها 8سال از ورود کارت سوخت به سیستم فروش بنزین و دیگر حاملهای انرژی میگذرد اما در همین مدت به نسبت کوتاه بهرهبرداری بسیاری از این کارتها شد که فقط یکی از آنها صرفهجویی کلان نظام سهمیهبندی سوخت و سرشماری تعداد دقیق خودروها و مالکان خودرو است. علاوه بر این سنجش میزان مصرف خودروها، جلوگیری از قاچاق سوخت و واقعی کردن قیمت بنزین از دیگر مزایای عرضه کارتی سوخت است. بنابراین وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی کارتهایی چندمنظوره طراحی کردند تا در مواقع لزوم از دیگر مزایای این کارتها رونمایی شود اما با توجه به اینکه مهمترین کاربرد این کارتها (به خصوص از دید جایگاهداران) همان سهمیهبندی بوده است، حال که قیمت بنزین در حال افزایش و واقعی شدن است و بنزین سهمیهای هم دیگر لزومی ندارد، آنها انتظار دارند که این کارتها از چرخه خارج شود اما به اعتقاد شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی هدف نهایی از طراحی این کارتها چیزی به غیر از سهمیهبندی است و به صراحت اعلام کرده است که این کارتها باطل نمیشود. در مقابل جایگاهداران با اشاره به برخی مشکلات، خواهان حذف کارت سوخت از نظام عرضه شدهاند. در همین زمینه بیژن حاج محمدرضا رئیس انجمن صنفی جایگاهداران سوخت کشور با تأکید بر لزوم حذف کارتهای سوخت، گفت: استفاده از این کارتها هزینهبر و زمانبر است، بهطوری که سوختگیری معمولی چند دقیقهای با استفاده از این کارتها گاهی تا نیمساعت طول میکشد.اما گویا به غیر از این مشکل، دردسر اصلی جایگاهداران بیشتر بر سر مسائل مالی ازجمله کارمزدهایشان است که تغییری در آن حاصل نشده است و به گفته آنها جایگاههای سوخت را تا مرز ورشکستگی پیش برده است. رئیس انجمن صنفی جایگاهداران سوخت کشور با انتقاد از پرداخت نشدن کارمزد جایگاههای عرضه سوخت، اظهار کرد: از طریق مراجع مربوطه، موضوع کارمزد جایگاهها را پیگیری میکنیم. جایگاههای عرضه سوخت با وجود دریافت نکردن کارمزد، تعهدات خود را اجرا میکنند. موضوع کارمزدها در سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور نیز مطرح شده و منتظر تصمیم لازم هستیم. آنها توقع دارند از جایگاههایی که به مرز ورشکستگی رسیدهاند، شل، بی.پی و توتال بسازیم. حاجمحمدرضا با بیان اینکه درحال حاضر 3هزار و 500 جایگاه سوخت در کشور مشغول فعالیت هستند، گفت: ما برای برندسازی تلاش میکنیم، اما انتظار داریم که برای تحقق این هدف به ما کمک شود.
برنامهای برای حذف نداریم
باوجود آنکه جایگاهداران از کارت سوخت گلایهمند هستند اما شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی هیچ برنامهای برای حذف این کارتها ندارد و دلیلی هم برای حذف آن نمیبیند. البته به نظر میرسد غیر از کاربردهای عادی که عامه دارندگان کارت از آن خبر دارند، برای کنترل دیگر بخشهای تهیه و توزیع سوخت و مصرف و عدم مصرف در عین داشتن کارت سوخت، دیگر اطلاعات اساسی لازم استفاده میشود. چنانچه منصور ریاحی معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با تأکید بر اینکه برنامهای برای حذف کارت سوخت بنزین نداریم، تأکید کرد: کشورهای ونزوئلا، عراق و سوریه خواستار در اختیار گرفتن دانش و سامانه هوشمند سوخت ما شدهاند. وی خاطرنشان کرد: واقعیسازی نرخ بنزین با هیچ راهکاری به جز استفاده از کارت هوشمند سوخت امکانپذیر نبود و طی هشتسال گذشته، کارت سوخت توانست به آرامی قیمت بنزین را به قیمت واقعی نزدیک کند. بهرهگیری از کارت سوخت و اجرای سهمیهبندی، بنزین 100 تومانی در هشتسال به قیمت 1000 تومان افزایش یافت که البته هنوز بهطور کامل واقعی نشده است.وی با بیان اینکه بخشی از کاربردهای این کارت مربوط به سوختگیری است، گفت: این کارت برای جمعآوری اطلاعات نیز کاربرد دارد، بهطوری که اطلاعات جمعآوری شده از طریق این کارت به مدیریت مصرف سوخت در کشور کمک میکند.ریاحی درخصوص بلااستفاده ماندن کارتهای سوخت شخصی و افزایش استفاده از کارت سوخت جایگاهداران نیز افزود: ما به دنبال ایجاد راهکاری هستیم تا مردم را برای استفاده از کارت سوخت، تشویق کنیم که پس از اینکه تاییدیهها و مجوزهای لازم اخذ شود، جزییات این سناریو اعلام خواهد شد.معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی افزود: احتمال دارد مشوقهای قیمتی و غیرقیمتی برای تشویق استفاده از کارت سوخت اجرایی شود.