شماره ۶۷۲ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۵ مهر
صفحه را ببند
محیط‌زیست دوستداران زمین را گرد هم آورد
تندیس‌های نخستین جایزه سپیدار در دست کودکان و نوجوانان سبز

شهروند| تندیس‌های نخستین جایزه سپیدار به برترین کتاب‌های زیست محیطی و آثار سبز کودکان و نوجوانان اهدا شد. فریدون عموزاده خلیلی دبیر نخستین جایزه سپیدار، در این مراسم گفت:  «نسبت به برگزاری این مراسم، حس دوگانه‌ای داشتم؛ نخست، حس شادمانی چون بعد از سال‌ها آرزوی دیرینه‌مان که می‌خواست برای بچه‌ها کار کنیم، در قامت یک جشنواره نورس پا می‌گرفت و در مقابل حس نگرانی و دلهره داشتم. ریشه این دلهره به 20‌سال پیش باز می‌گشت.»
او با اشاره به این‌که ‌سال 74 یک جشنواره زیست‌محیطی برگزار شد که حدود 15‌هزار کودک و نوجوان در آن شرکت کرده و اثر فرستاده بودند، ادامه داد:  «از بین آثار، 500 نفر انتخاب شدند. آن جشنواره سرشار بود از تلاش قلب‌هایی برای محیط‌زیست. سر ذوق آمده بودیم. بچه‌ها در آن جشنواره قول دادند که برای حفظ محیط‌زیست تلاش کنند و در این عرصه فعال باشند. در آن مراسم شهرداری، وزارت آموزش و پرورش و ... قول‌هایی دادند، ما هم قول‌هایی دادیم اما نتوانستیم به قول‌های خود وفا کنیم. حالا نگرانیم که دوباره قولی بدهیم و نشود.»
دبیر نخستین جایزه سپیدار، خطاب به میهمانان مراسم، رو به معصومه ابتکار، پرسید که حالا می‌توانیم از رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست قول بگیریم که این سازمان به بچه‌ها به‌طور جدی‌تری نگاه کند و فضای بیشتری به فعالیت بچه‌ها در این عرصه بدهد؟ یا از معاون وزیر آموزش و پرورش قول بگیریم تا کتاب‌هایی که با مضمون محیط‌زیست برای بچه‌ها تالیف می‌شود، مورد تشویق قرار بگیرد و مشوق‌هایی داشته باشد؟ یا از شهرداری تهران که 20‌سال پیش همراه بود و امروز نیست، قول بگیریم که امکانات شهر تهران برای بکارگیری توانمندی‌های بچه‌ها به منظور حفظ محیط‌زیست به کار گرفته شود؟
او در ادامه پیشنهاد کرد: «تمام نهادها و مسئولانی که اکنون در این مراسم حضور دارند، جمع شوند و کنسرسیومی تشکیل دهند که بتوانیم به یک برنامه بلندمدت دایمی برای محیط‌زیست فکر کنیم و دراین‌باره تصمیم بگیریم. در این راه به مثلث کتاب، محیط‌زیست و بچه‌ها فکر کنیم.»
در ادامه این مراسم، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، با اشاره به این‌که برگزاری این جشنواره نشان داد، در زمینه فعالیت‌های محیط‌زیستی مردم و سازمان‌های مردم نهاد پیشگام هستند، گفت: «یکی از شاخصه‌های جوامع پیشرفته این است که مردم در فعالیت‌های اینچنینی منتظر دولت نمی‌مانند، پیشگام می‌شوند. در ایران هم آنجایی که قانون تأکید دارد که محیط‌زیست وظیفه همگانی است، به این نکته توجه دارد که مردم باید پیشگام باشند.»
او ادامه داد: «هر چه مردم در این عرصه‌ها پیشگام‌تر باشند، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد. بر همین اساس توجه به کودکان و نقشی که آنها دارند، بسیار ارزنده است.»
ابتکار با تأکید بر این‌که باید محیط‌زیست را در کتب درسی بگنجانیم، به تفاهم‌نامه‌ای اشاره کرد که بین این سازمان و وزارت آموزش و پرورش امضا شده است، «در این تفاهمنامه برنامه‌ریزی شده است تا موضوع محیط‌زیست به کتب درسی راه پیدا کند.
 همچنین ورزشکاران و فدراسیون‌های ورزشی که مورد توجه کودکان و نوجوانان ما هستند، هر کدام مبحثی از محیط‌زیست را به عهده گرفته‌اند. ضمن این‌که کارهای دیگری با سینماگران چه در سطح داخلی و چه در سطح بین‌المللی در اشکال مختلف سینما صورت گرفته است. علاوه بر این یک نشست با هنرمندان ازجمله محمود فرشچیان در آثار نقاشی به مناسبت معرفی آثار آنها درخصوص محیط‌زیست برگزار شد.» در این مراسم به کودکان و نوجوانانی که آثار سبزشان به‌عنوان آثار برتر برگزیده شده بود، تندیس، لوح، تبلت و سکه بهار آزادی داده شد و 26 کتاب داستانی و 15 کتاب غیرداستانی زیست‌محیطی، هم به‌عنوان آثار برتر انتخاب شدند.

 


تعداد بازدید :  726