شماره ۶۶۱ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۲ شهريور
صفحه را ببند
گوگل‌استریت در تهران!

سوشیانس شجاعی‌فرد‌ طنزنویس

[email protected]

شرکت گوگل سرویسی دارد به نام گوگل مپ که نقشه و عکس تمام نقاط جهان را در اختیار شما می‌گذارد... [بله، همه جا! بله دوست عزیز، درست حدس زدید، حتی استخرهای روباز و سواحل نیلگون را هم نشان می‌دهد!] البته کاربردهای دیگری هم مانند آدرس پیدا کردن دارد که خب گویا شما خیلی علاقه‌ای ندارید! این سرویس نقشه گوگل یک قابلیت دیگر هم دارد به نام گوگل‌استریت که خیابان‌های شهرهای بزرگ و معروف را نشان می‌دهد. مثلا شما می‌توانید بروید روی نقشه پاریس و داخل خیابان شانزه‌لیزه به‌طور مجازی قدم بزنید و بعدش مثلا در یک میهمانی بگویید: اوه ساندویچ‌های اون مغازه‌هه هست توی شانزه‌لیزه... بعد از مغازه کارتیه... اوه مای گاد چه ژامبون‌هایی داره! یا... [بله دوست عزیز می‌توانید پای کامپیوترتان به خیابان‌های پاتایا هم بروید! فقط لطفا جلوی مانیتور دوربین فیلمبرداری‌تون رو روشن نکنید فیلم بگیرید!..] بله عرض می‌کردم که چنین سرویسی را گوگل برای شهرهای معروف دارد. بدیهی است این سرویس گوگل‌استریت، خیابان‌های تهران را پوشش نمی‌دهد. چرا؟!  مرد حسابی این‌جا چرا ندارد! کل شهر عکسبرداری ممنوع است؛  اصلا به تعداد تابلوهای توقف مطلقا ممنوع، تابلوهای عکسبرداری ممنوع وجود دارد. ما از دست شماها چه کنیم که نمی‌دانید لندن، پاریس و نیویورک امنیت ندارند و فقط ما هستیم که نمی‌گذاریم امنیت‌مان به خطر بیفتد! از این قرتی‌بازی‌ها در ایران وجود ندارد، اما شما فرض کنید که گوگل پرسنلش را فرستاده باشد تهران که از خیابان‌های تهران عکس تهیه کنند.  ببینیم چه صحنه‌هایی را در گوگل‌استریت تهران خواهیم دید:
گوگل‌استریت، خیابان جمشیدآباد: آقا مراد که در محله به چشم پاکی و سلامت نفس شهره بود، با زری، زن همسایه بالایی جلوی مانتوفروشی و درحال خوردن بستنی قیفی عکاسی شد!  البته فکر بد  نکنید!
خیابان تخت‌طاووس، سر شاه‌عباس: در عکسی که پرسنل گوگل گرفته‌اند انگار یکی دارد به یک نفر دیگر پول می‌دهد که بتواند داخل محدوده طرح ترافیک شود! این صور قبیحه، چنانکه ملاحظه می‌کنید در این خیابان‌های طاغوتی اتفاق می‌افتد متاسفانه!
خیابان عباس‌آباد: در بخشی از این خیابان بعد از چهارراه فرح ملعون، گوگل‌استریت تبدیل به گوگل استریپ شده و به علت ایستادن یک مانکن غربزده مانتو شیشه‌ای، ترافیک شدیدی به وجود آمده... ئه ئه... یکم عکسشو بزرگ کن... ئه این‌که ملیکاست! نیگا نیگا! دختره دماغش که عملی بود، گونه و لب و ایناش رو هم پروتزی کرده!  ایناشو! شما البته فکر بد نکنید!
خیابان فردوسی: با این‌که طبق نقشه گوگل، دانشگاهی در خیابان فردوسی ثبت نشده، ولی همیشه تعداد دانشجوی غایب در کلاس همیشه، در این قسمت از خیابان فردوسی حاضر به یراق هستند که در عکس‌ها مشاهده می‌فرمایید!
تقاطع خیابان‌ها: گوگل‌استریت که خود عامل جاسوسی غرب می‌باشد، با همکاری شرکت غیراخلاقی فتوشاپ، تعدادی کودک ژولیده و معلوم‌الحال خارجی را (عمدتا کودکان انگلیسی و آمریکایی و فرانسوی) درحال جست‌وجوی سطل‌های زباله نشان می‌دهد که بگوید الکی مثلا اوضاع اقتصادی ایران وخیم و بلکه هم ضخیم است!
میدان بهارستان: اینطور که در عکس‌های گوگل‌استریت می‌بینیم، تعدادی از معلمان زحمتکش... ‌ای بابا، گوگل دقیقه به دقیقه عکس‌هایش را به روز می‌کند، عکس قبلی به روز شد و ... بله عرض می‌کردم، تعدادی قمه به دست جلوی وزارت ارشاد ملاحظه می‌فرمایید که به‌هرحال اعتراض دارند!
خیابان پهلوی اول گور به گوری: متاسفانه در این خیابان طاغوتی هم عکسی گرفته شده که مایه تاسف است! درست جلوی چشم عکاس گوگل، یک دوست موتورسواری کیف یک دوست دیگر را که پیاده بوده از او می‌گیرد که خسته نشود و هرچه آن دوست پیاده فریاد می‌زند که آقا مخلصیم، توی زحمت میفتی، راضی نیستیم، کسی گوشش بدهکار نیست و آنچه به جایی نرسد فریاد است!  البته شما فکر بد نکنید!
خیابان اندرزگو: در عکس‌های گوگل از این خیابان جوانان - به چشم خواهری و نیز برادری- زیبارویی دیده می‌شوند که در ماشین‌های گرانقیمت خود نشسته‌اند و مدام در گوش هم اندرز می‌گویند! می‌دانید که نباید فکر بد کنید و مردم را قضاوت کنید!

 


تعداد بازدید :  729