شماره ۶۴۹ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۸ شهريور
صفحه را ببند
گزارشی از لیگ «حافبک» که بچه‌هارا به‌دنیای کودکانه‌شان بازگردانده است
سرتو بگیر بالا قهرمان

طرح نو- سارا شمیرانی| توپ پلاستیکی و زمین‌های خاکی، وجه‌مشترک همه پسربچه‌های پایین‌شهر است. همان‌هایی که وقتی تب تند ظهرهای تابستان از نفس می‌افتد، توی کوچه‌پس‌کوچه‌های شوش و مولوی، یارکشی می‌کنند و «گل‌کوچیک» بازی می‌کنند. دنیا هرقدر هم که به سمت تکنولوژی پیش برود، پسربچه‌ها فوتبال را طور دیگری دوست دارند. همین «گل‌کوچیک» توی زمین‌های خاکی اما، قسمت بعضی‌ها هم نمی‌شود. قسمت آنهایی که مجبورند تابستان و زمستان برای خرج خانواده کار کنند. سن‌وسالی ندارند اما بار بخشی از یک زندگی روی دوش همین بچه‌ها افتاده است. برای همین، تابستان برایشان فرق چندانی با فصل‌های دیگر‌ سال ندارد. یک آدم 12 ساله وقتی از صبح توی گرما مشغول کارگری و دستفروشی بوده، دیگر توانی برای فوتبال بازی‌کردن ندارد. همین هم می‌شود که کودکی لابه‌لای سختی‌های زندگی گم می‌شود و رنگ می‌بازد. انجمن حمایت از حقوق کودکان، برای این‌که کودکی‌ها به این راحتی از بین نرود، لیگ حافبک (حمایت از فوتبال بچه‌های کار) را راه انداخته و یک برنامه خوب تابستانی ترتیب داده تا همه پسران نوجوان کار و خیابان در آن شریک باشند. در آینده قرار است خیلی از این بچه‌ها فوتبالیست‌های بزرگی شوند و یک ایران به آنها افتخار کند. لیگ «حافبک» که امسال دومین دوره آن برگزار می‌شود
8 تا 11شهریور در زمین چمن مصنوعی استادیوم آزادی برگزار می‌شود. ورود هم برای عموم آزاد است و همه می‌توانند به‌عنوان تماشاگر به استادیوم بیایند. انجمن حمایت از حقوق کودکان (با دو تیم خانه‌کودک شوش و خانه‌کودک ناصرخسرو)، جمعیت امام‌علی(ع)، خانه کودک کوشا، انجمن حمایت از کودکان‌کار، انجمن حامیان کودکان‌کار و خیابان، کیانا و ایلیا، 8 تیمی هستند که در این لیگ شرکت کرده‌اند. جزییات این لیگ فوتبال را روابط‌عمومی انجمن شرح می‌دهد.
استعداد عجیب بچه‌های کار
پای حرف فوتبالیست‌ها که بنشینی خیلی‌هایشان از نداری روزهای گذشته حرف می‌زنند. «رضا عنایتی» وقتی بچه بوده در مشهد دستفروشی می‌کرده که کمک‌خرج پدرش باشد. «مهدی رحمتی» دروازه‌بان استقلال نیز همین داستان را داشته است. «خداداد عزیزی» هم که آمده بود برنامه خندوانه از یخچال خالی خانه‌شان گفته بود که فقط نان و روغن نباتی در آن پیدا می‌شده. اما روزگار همیشه روی یک پاشنه نچرخیده و نمی‌چرخد. روزهای سخت تمام شده و پول، شهرت و زندگی خوب داشتن جای آن گذشته پرمشقت را گرفته است. البته نه به همین راحتی‌ها. زمان و انرژی زیادی صرف شده تا فوتبالیست‌ها به جایگاه امروزشان برسند. استعداد درون آدم‌ها نیاز به شکوفا شدن دارد. کاری که انجمن‌های حمایت از کودکان قرار است آن را انجام دهند. «رضا بابارئیسی» مربی فوتبال خانه‌کودک ناصرخسرو درباره استعداد بچه‌های‌کار می‌گوید: خیلی از پسربچه‌ها هستند که استعداد بالایی در فوتبال دارند. متاسفانه مشکلات زندگی و تلاش برای امرار معاش خانواده اجازه نداده تا استعداد آنها شکوفا شود. فلسفه برگزاری لیگ «حافبک» نیز همین بوده است. در این چارچوب قرار است بگردیم و ببینیم در بین بچه‌هایی که کار کردن، فرصت بازی را از آنها گرفته، چه استعدادهایی وجود دارد.‌ سال گذشته با 8 تیم از انجمن و سایر نهاد‌های غیردولتی مرتبط با حوزه کودکان‌کار و خیابان این لیگ را برپا کرده و سعی کردیم روزهای خوشی را برای بچه‌ها ایجاد کنیم. اتفاقا استقبال هم خیلی خوب بود. نوجوانان عاشق فوتبال هستند و مسابقات برایشان خوشایند بود. مسابقات ‌سال گذشته در برج میلاد برگزار شد و از بین بچه‌هایی که در لیگ شرکت کرده بودند، یکی، دو نفر به تیم‌های نوجوانان راه پیدا کردند و قرار شد تا به صورت جدی‌تر فوتبال را ادامه دهند.
فدراسیون فوتبال هم به لیگ حافبک
پیوسته است
لیگ حافبک امسال اما تفاوت‌هایی با‌ سال گذشته دارد. مهم‌ترین تفاوت، ورود فدراسیون فوتبال به این برنامه است. از آن جایی که همه ارگان‌ها موظف هستند که به مسئولیت اجتماعی‌شان عمل کنند و در این راستا  فعالیت‌های اجتماعی خاصی داشته باشد، فدراسیون فوتبال با انجمن حمایت از حقوق کودکان تفاهمنامه‌ای امضاء کرده تا این برنامه به ثمر برسد. امسال هم 8تیم حضور دارند. قرار است فدراسیون در این مسابقات نماینده داشته باشد تا استعدادهای بیشتر کشف شوند. «حسین فاضلی» مربی خانه‌کودک شوش درباره تفاهمنامه‌ای که با فدراسیون امضا شده می‌گوید: ‌سال گذشته لیگ با حمایت‌های مردمی انجام گرفت اما امسال که فدراسیون وارد کار شده است، توقع داریم حتی برای بعد از مسابقات هم بچه‌ها را حمایت کند. خیلی از بچه‌هایی که انتخاب می‌شوند و به تیم‌های نوجوانان راه پیدا می‌کنند، به دلیل شرایطی که دارند نمی‌توانند هزینه‌های کلاس‌فوتبال را بپردازند. از طرفی رفت‌وآمد برای این بچه‌ها دشوار است و همه اینها ممکن است آنها را از ادامه‌دادن فوتبال منصرف کند. برای همین امیدواریم فدراسیون این بچه‌ها را حمایت کند.
بازنده‌ها هم دست خالی بیرون نمی‌روند
بازنده‌ها هم در لیگ حافبک جایزه می‌گیرند. این را مسئول روابط‌عمومی انجمن مطرح می‌کند و می‌گوید: بیشتر از این‌که بخواهیم بازنده و برنده را در این مسابقات معرفی کنیم، به این فکر کردیم که بچه‌ها فرصت فوتبال بازی‌کردن داشته باشند. بچه‌های‌کار به دلیل شرایط‌شان، نیاز دارند تا با اعتمادبه‌نفس بیشتر و عزت‌نفسی بالاتر با مشکلات دسته و پنجه نرم کنند. این مسابقات به تعالی شخصیت، وجهه اجتماعی آنها و رفع بسیاری از دیدگاه‌های نادرست اجتماعی کمک می‌کند. برای همین هم تصمیم گرفتیم که هر بچه‌ای که در این مسابقات شرکت می‌کند، دست خالی به خانه‌اش نرود. درواقع هر دو تیمی که بازی می‌کردند ما به بازنده‌ها هم جایزه می‌دادیم اما در هر مرحله جایزه را ارزشمندتر می‌کردیم تا این‌که قهرمان و نایب‌قهرمان علاوه‌بر جایزه‌هایی که عموما وسایل ورزشی بودند، یک جایزه‌نقدی هم برنده می‌شدند. از طرف دیگر سعی کردیم همه‌چیز خیلی اصولی پیش برود و بچه‌ها مدال هم داشته باشند و یک مراسم خوب قهرمانی هم بگیریم و در کل اصولی مسابقات را پیش ببریم.
هیچ‌کس دخترها را فراموش نکرده است
پسر‌ها فوتبال بازی می‌کنند و با این اتفاق خستگی کار را از تن‌شان بیرون می‌کنند. اما دخترها چی؟ دخترهایی که در کارگاه‌های مختلف کار می‌کنند و کودک‌کار هستند هم به تفریح احتیاج دارند. انجمن حمایت از حقوق کودکان برای آنها هم فکری کرده و دخترها را نیز فراموش نکرده است. امسال با رایزنی‌هایی که انجام شده برای دخترها هم سالن فوتسال با همکاری شهرداری تهیه و در اختیارشان گذاشتیم. اتفاقا استقبال دخترها نیز از این قضیه خوب بوده و امیدواریم برنامه‌های ورزشی برای بچه‌ها مهیا شود. آنچه که برای انجمن حمایت از حقوق‌کودکان اهمیت دارد این است که بازی و شادی حق همه کودکان است و این‌که کودکان همواره فرصت‌هایی برای بهبود زندگی‌شان داشته باشند.


تعداد بازدید :  592