شماره ۶۴۹ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۸ شهريور
صفحه را ببند
رئیس جمهوری در کنفرانس مطبوعاتی و در پاسخ به «شهروند» روایت کرد
رویارویی دولت با 3 چاله بزرگ موروثی

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز گذشته با اصحاب رسانه، نشست خبری به مناسبت هفته دولت و آغاز سومین‌ سال فعالیت دولت یازدهم داشت.  به گزارش خبرنگار «شهروند»، روحانی دیروز قبل از پرسش خبرنگاران با اشاره به این‌که دولت یازدهم به نیمه راه خود رسیده است، گفت: ما از یک دولتی که با التهاب مواجه بود، دولتی که با مشکلات فراوان در بخش وحدت اجتماعی، در سیاست خارجی و مسائل اقتصادی روبه‌رو بود، به سمت یک دولت مستقر و با ثبات حرکت کردیم، دولتی که قصد دارد در قدم اول درسیاست داخلی زخم جدیدی را ایجاد نکند و بر زخم‌های گذشته مرهم بگذارد، دولتی که تلاش می‌کند روابط جناح‌ها، احزاب، گروه‌ها، اقوام، مذاهب و ادیان در این کشور، رابطه‌ای آشتی‌جویانه، مسالمت‌آمیز و برادرانه باشد.  او همچنین در پاسخ به سوال روزنامه شهروند درباره عدم موضع‌گیری دولت فعلی برابر شکایت‌های مسئولان دولت قبل از مسئولان این دولت گفت: امیدوارم با توضیحاتی که ارایه می‌شود این‌هاله ابهام حل‌وفصل شود.  از نظر حقوقی هر کسی آزاد است که شکایت خودرا مطرح کند و ما نیز هیچ ابایی نداریم که فردی از یک مقام دولتی شکایت کند و شاید از یک دیدگاه این به نفع دولت باشد؛ چرا که فرصتی پیش می‌آورد که ما مواردی را تبیین کنیم.  البته اگر ما دایم بیاییم توضیح بدهیم که قبلا چه شده و چطور بوده و خلاف قانون چطور بوده،‌ عملکرد دولت تبدیل می‌شود به مواردی که در دولت گذشته صورت گرفته است و این نه خواست مردم است و نه دولت فرصت چنین کاری را دارد.  البته به مناسبت‌هایی هر وقت فرصتی پیش آمده اشاره‌ای به این موارد کرده‌ایم.  خدمت مقام معظم رهبری گفتم که این دولت از وقتی که کارش را شروع کرد با سه چاله بزرگ روبه‌رو بوده که این چاله‌ها هنوز پر نشده است.
روحانی بدهی‌های کلان دولت قبل، نادرست اجرا شدن قانون هدفمند شدن یارانه‌ها و اجرای بدون حساب و کتاب مسکن مهر را این سه چاله مهم عنوان کرد و افزود:  برای اجرای مسکن مهر پایه پولی کشور را تقریبا دو برابر رشد دادند و این موضوع اثر شدیدی در تورم ایجاد کرد.  از سوی دیگر،  این منازل بعضا در جاهایی ساخته شده که امکانات لازم زیرساختی ندارد، ولی ما ناچار هستیم که آنها را تکمیل کنیم و چاره‌ای جز این نیز وجود ندارد. وی گفت: ما نمی‌توانیم مانع کسی برای شکایت کردن شویم و مرجع رسیدگی به این شکایات قوه قضائیه است.
اثر مسأله هسته‌ای را در ماه‌های آینده
 شاهد خواهیم بود
وی اضافه کرد: ‌در مسأله هسته‌ای قدم بزرگی برداشته شده و درحال نهایی شدن این روند هستیم.  بعضی‌ها می‌گویند اثرش را نمی‌بینید، البته اثرش دیده خواهد شد اما برای ملموس‌تر شدن زمانی که قدم‌های نهایی برداشته و تحریم‌ها نیز برداشته شود در ماه‌های آینده شاهد آن خواهیم بود.  طبیعی است که یک مقدار طول می‌کشد اما آنچه مهم است این است که آنچه به دست آوردیم اعتماد و امید بیشتر مردم در سایه امیدو اعتماد به دولت بود. روحانی هفته دولت پیشرفت‌های کشور در دولت تدبیر و امید را در دو‌سال اخیر بسیار خوب دانست و گفت:  در همه بخش‌ها پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم.  وی با اشاره به تحولات بسیار خوب در اقتصاد اظهار کرد:  در بخش انرژی تولید گاز ما حدود 120‌میلیون مترمکعب در روز افزایش پیدا کرد و تولید نفت از 2/7 به 2/9 رسید. در پتروشیمی‌سال گذشته رشدبالای 9‌درصد (9/6) داشتیم و 44/5‌میلیون تن تولید محصولات پتروشیمی بوده است. در معادن نیز رشد قابل ملاحظه‌ای داشتیم و تحول مثبتی در آینده معدن خواهیم داشت.
وی در ادامه یادآور شد:  در معضل آب کشور ما با خشکسالی مستمری مواجه بوده و امسال هم ادامه پیدا کرده و بعضی از استان‌ها بسیار خشک بوده‌اند ما حتی مشکلات زیادی برای آب آشامیدنی داشتیم که الحمدلله درحال عبور از آن هستیم.  دولت سرمایه بسیار خوبی در زمینه تحصیل منابع جدید آب انجام داده و حتما این سرمایه‌گذاری که در این دو‌سال برنامه‌ریزی انجام شده در دولت قبل انجام نشده است.
رئیس دولت یازدهم اضافه کرد:  امیدواریم با استفاده از سدها آب‌هایی که از کشور عبور می‌کند و خارج می‌شود و با شیرین کردن آب‌ها بر مشکل بزرگ آب فائق شویم.  یکی از راه‌ها آبیاری تحت فشار است که در دو‌سال گذشته قدم‌های خوبی برای آن برداشته شده است.  در زمینه کانال کشی‌ها و زهکشی‌ها در زیر سد‌ها و بهره‌وری از آب‌ها در زمین‌های کشاورزی قدم بسیار خوبی برداشته شده و 171‌درصد افزایش در این زمینه داشته‌ایم.  فقط در خوزستان و ایلام طرح ما در‌سال گذشته 44‌هزار هکتار را تحت پوشش قرار داده و امسال 82‌هزار هکتار را در این منطقه انجام خواهیم داد به علاوه که در سراسر کشور این طرح درحال اجرا است.
ان‌شاءالله انتخاباتی شکوهمند،   رقابتی‌تر
 و با احساس سلامت بیشتر داشته باشیم
روحانی با بیان این‌که در همه زمینه‌ها در دو‌سال گذشته مقدمات لازم را آماده کرده‌ایم، اظهار کرد: در سیاست خارجی، سیاست داخلی، فرهنگ و اجتماع مقدمات لازم را برای رشد و رونق و پیشرفت آماده کرده‌ایم و ان‌شاء‌الله امسال شاهد یک انتخابات بسیار خوب نیز خواهیم بود.
رئیس دولت تدبیر و امید با بیان این‌که ان‌شاءالله در زمینه رشد و رونق سیاسی در اسفند ماه شاهد انتخابات با مشارکت بسیار گسترده مردم خواهیم بود، تصریح کرد: ‌ان‌شاءالله انتخاباتی شکوهمند و رقابتی‌تر و با احساس سلامت بیشتر داشته باشیم.
رئیس‌جمهوری همچنین تأکید کرد: ‌ در این دو‌سال تلاش ما برای ایجاد ثبات و آرامش بوده است و در دو‌سال پیش رو تلاش ما برای ایجاد رونق، رشد  و پیشرفت خواهد بود.
روحانی با بیان این‌که سالم بودن انتخابات یک موضوع است اما احساس سلامت مسأله دیگری است گفت:  ان‌شاءالله احساس سلامت را نیز در انتخابات پیش‌رو خواهیم داشت و در این راستا همه نهادها باید دست به دست هم دهند. روحانی با تأکید بر این‌که ما قصد دعوا با هیچ نهاد و هیچ‌کسی را نداریم خاطرنشان کرد: ‌ همان‌طور که در گذشته گفتم من در انتخابات به‌عنوان مسئول اجرای قانون اساسی به وظایفم عمل خواهم کرد و ممکن است برخی خوشحال شوند یا خوشحال نشوند اما به‌هرحال ما باید مجری قانون باشیم و کاری به بقیه‌اش نداریم.  رئیس دولت تدبیر و امید با تأکید بر این‌که اجرای قانون وظیفه‌ همه ماست گفت:  ان‌شاءالله همه مردم، نهادها و دولت مجری قانون خواهند بود و آثار آن را همه خواهیم دید. چون وقتی همه همدل و هم زبان باشیم در سالی که همدلی و همزبانی نامیده شده است آثار آن را مشاهده خواهیم کرد.
صحبت از قانون و قانونمداری
برای برخی تلخ به نظر می‌رسد
رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اطلاعات مبنی بر راهکارهای دولت برای عبور از مشکلات اقتصادی و موانعی که بر سر راهش وجود دارد، گفت:‌ اقتصاد ما از گذشته با مشکلات فراوان رانتی بودن،‌ انحصاری بودن و نفتی بودن و در بعضی از زمینه‌ها هم با حضور پررنگ دستگاه‌هایی که کار اقتصادی کردن چندان در شان‌ آنها نیست و همچنین عدم اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 توسط دولت مواجه  بوده است.
وی ادامه داد: در رابطه با سیاست‌های کلی اصل 44 قرار بود این سیاست‌ها به شکلی اجرا شود که بخشی از اقتصاد کشور غیردولتی شود، نه این‌که فقط اسم‌ها را عوض کنیم و اقتصاد همچنان حکومتی و دولتی باقی بماند. دولت یازدهم کوشیده است تا واگذاری‌ها به شکل صد در صد به بخش غیردولتی انجام گیرد و این گام نخست ما در حل مشکلات اقتصادی بوده است.
روحانی گام دیگر دولت را در حل مشکلات اقتصادی ایجاد جریان آزاد اطلاعات درباره فعالیت‌های اقتصادی و استفاده از امکانات دولت الکترونیک دانست و گفت: لازم است که اطلاعات فعالیت‌های اقتصادی به‌طور کامل روی سایت‌ها قرار گیرد و همه مردم از آن آگاه باشند که خود این کار یکی از راه‌های مبارزه با فساد خواهد بود.
روحانی با اشاره به این‌که صحبت کردن از قانون و قانونمداری برای برخی تلخ به نظر می‌رسد، اظهار کرد:  نمی‌دانم چرا وقتی از قانون صحبت می‌کنیم برخی ناراحت می‌شوند و به مذاقشان خوش نمی‌آید که از قانونگرایی صحبت شود.  قانون را باید برای همه یکسان اجرا کرد اما این گروه وقتی از قانون صحبت می‌شود می‌گویند حاشیه‌سازی نکنید با این حساب وقتی صحبت از قانونگرایی حاشیه‌سازی باشد حتما باید متن را انحصار و رانت‌خواری در نظر گرفت.
رئیس دولت تدبیر و امید با تأکید بر این‌که تنها راه پیشرفت کشور، حل مشکل اجرای قانون است افزود: ‌ دولت در رفع تمامی انحصارها و فسادها موفق نبوده اما گام‌های بسیاری در این راه برداشته و برخواهد داشت و لازم است رسانه‌ها هم نقش مهم خود را در مبارزه با فساد ایفا کنند؛ رسانه‌هایی که آزاد باشند و از امنیت واحدی در مقایسه با یکدیگر برخوردار باشد نه این‌که برخی از نشریات هر چه بخواهند بگویند و تهمت و افترا بزنند و مشکلی هم برایشان پیش نیاید اما رسانه‌های دیگر با کوچکترین خطایی توسط تمام دستگاه‌ها و نهادها مورد پیگرد قرار گیرند.  
بردن برجام به مجلس
 به نفع طرف مقابل است
رئیس‌جمهوری در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به فارس درباره رقم واقعی پول‌های بلوکه شده، گفت:  ارقام مختلفی بیان می‌شود که می‌تواند درست باشد.  بعضی اوقات می‌گوییم کل ارزها چه مقدار است و یک رقم به دست می‌آید.  بعضی اوقات رقمی‌هایی که برای صندوق توسعه ملی است محاسبه می‌شود و رقم دیگری به دست می‌آید و ممکن است ذخایر مربوط به بانک مرکزی رقم دیگری باشد.  بخشی که برای دولت است و به داخل خزانه می‌آید رقم خیلی بالایی نیست.
وی همچنین در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره مهاجرت جوانان و این‌که عده‌ای تردید دارند به ایران بازگردند، تأکید کرد: تکیه‌گاه اصلی ما نسل جوان و به‌ویژه نسل تحصیلکرده ماست. یکی از بخش‌هایی که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جاذبه داشته باشد توسعه نیروی انسانی است.  قدیم می‌گفتند در ایران به اندازه کافی انرژی هست و امروز بیشتر بحث نیروی فعال تحصیلکرده ما مطرح است.  اولا نسل جوان ما امیدوار است چه آنها که در داخل هستند و چه آنها که به خارج سفر می‌کنند، البته اطمینان را در مقام عمل باید ایجاد کنیم و عملکرد دولت در این دو‌سال برای مردم و نسل جوان امیدوارکننده بوده است.
رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد:  وقتی نسل جوان می‌بیند یک معضل مهم در دولت با منطق و مذاکره حل شده، حس می‌کند در ایران اگر حضور داشته باشد زمینه فعالیتش بیش از سابق خواهد بود.  ما در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت‌های خوبی انجام داده‌ایم و باید به شما بگویم هر ماه تعدادی از متخصصان جوان ما از خارج کشور بازمی‌گردند و به نوعی مهاجرت مغزها معکوس شده است. هر چه شرکت‌های دانش‌بنیان فعال‌تر شوند نیروهای فعال در خارج از کشور را می‌توانند جذب کنند و به نیروهای داخلی امید دهند.  این امیدواری قبل از حل مسأله هسته‌ای ایجاد شده بود و با آمار و ارقام می‌گویم البته بعد از پرونده هسته‌ای زمینه برای این کار آماده‌تر خواهد شد.
روحانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه کیهان درباره انتظار قانونی برای بررسی برجام به‌عنوان یک لایحه و ارایه آن به مجلس، اظهار کرد:  طبق قانون اساسی اصل 77 و 125 که اصل 77 را تبیین می‌کند می‌گوید که وقتی یک توافقنامه یا معاهده را رئیس‌جمهوری یا نماینده‌اش امضا می‌کند برای تصویب به مجلس می‌فرستند لیکن ما که چیزی را امضا نکردیم.  آنچه امروز مطرح است مساله‌ای است که ایران قبلا آن را پذیرفته بود.  بحث بر سر درست اجرا کردن ان‌پی‌تی و پادمان است که آیا ما درست اجرا کرده‌ایم یا نه؟ تمام مذاکرات نیز سر این بود و ایران تلاش می‌کرد این اتهام ناروا از بین برود و آنها بدانند که فعالیت ایران صلح‌آمیز است.
وی ادامه داد:  امروز یک معاهده جدید وجود ندارد و در برجام هم گفته شده ایران به صورت داوطلبانه این کار را انجام می‌دهد.  ضمن این‌که هیچ یک از کشورهای 1+5 برجام را به پارلمان خود نبرده‌اند که ما ببریم.  اگر برجام را به مجلس ببریم الزامی برای دولت می‌شود، یعنی کار را به نفع طرف مقابل انجام دهیم البته ممکن است برخی‌ها نظرشان این باشد که باید به مجلس برود اما در آن صورت چیزی را که تا به حال رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه امضا نکرده‌اند باید امضا کنند یعنی الزاماتی را بر خودمان وارد کنیم که هیچ کشوری نکرده است.
مقام معظم رهبری فرمودند
 خوب شد این مسأله هسته‌ای تمام شد
وی ادامه داد:  همه باید تلاش کنیم قانون اجرا شود اما این‌که یک مسأله را تبدیل به یک شعار دایم و مداوم کنیم به کجا می‌رسیم و نتیجه چه خواهد شد.  اقتدار یک نظام و دولت این است که مسائل خود را سریع‌تر نهایی کند مثل مسأله هسته‌ای.  اگر بتوانیم هر چه سریعتر در چارچوب منافع ملی مسائل را نهایی کنیم به نفع ماست.  مقام معظم رهبری نیز در این دیدار اخیر خود با هیأت دولت فرمودند خوب شد این مسأله هسته‌ای تمام شد.
روحانی با بیان این‌که اگر بتوانیم هر پرونده داخلی یا خارجی را در چارچوب مسائل ملی حل کنیم به نفع همه است، افزود:  من در این زمینه در انتخابات هم به صراحت گفتم و صریح‌ترین بحث را در دانشگاه داشتم. آن‌جا گفتم برخی از مسائل کار دولت نیست و دولت به تنهایی نمی‌تواند آنها را انجام دهد اما می‌تواند مقدمات و شرایط امر را فراهم کند.
بنیه دفاعی ما در 2‌سال اخیر
قوی‌تر شده است
رئیس دولت تدبیر و امید به دفاع از عملکرد دولتش در زمینه دفاعی پرداخت و افزود: ‌ ما در این دو‌سال پیشرفتمان در زمینه تکنولوژی مربوط به بخش دفاعی بیشتر بوده و بنیه دفاعی ما قوی‌تر شده است.
وی با بیان این‌که انبارهای ما از تجهیزات و سلاح‌های راهبردی بیشتر شده است، ادامه داد:  در برجام چیزی در مورد فعالیت موشکی و دفاعی ایران نیامده و در قطعنامه 2231 به این موضوع اشاره شده است.
روحانی با اشاره به محتوای قطعنامه‌های قبلی در مورد فعالیت‌های تسلیحاتی ایران، گفت: ‌ در قطعنامه‌های قبلی خرید و فروش، واردات و صادرات تسلیحات و همچنین فعالیت در زمینه موشکی ممنوع بود و تحلیل‌های بین‌المللی را در مورد آن شامل می‌شد  اما در قطعنامه 2231 به جای واژه «ممنوعیت» از واژه «محدودیت» استفاده شده است و این محدودیت برای تسلیحات  5‌سال و برای بحث موشک  8‌سال است.
رئیس دولت تدبیر و امید تصریح کرد:  در این قطعنامه اشاره شده که ایران در طراحی موشک‌هایی که قابلیت پرداخت کلاهک هسته‌ای دارد محدودیت دارد درحالی‌که ما هیچ وقت به دنبال طراحی این نوع موشک‌ها نبوده و نیستیم، چون به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم.
روحانی با بیان این‌که ایران قبلا نیز اعلام کرده که خود را ملزم به اجرای قطعنامه نمی‌داند و نقض قطعنامه به معنای نقض برجام نیست تأکید کرد: ما نسبت به افزایش بنیه دفاعی و قدرت دفاعی‌مان هیچ‌گونه محدودیتی را نپذیرفته و نمی‌پذیریم چنانکه شما اخیرا دیدید که فاتح 313 رونمایی شد تا دنیا بداند ما مسیرمان را در این زمینه ادامه می‌دهیم.
از شکایت علیه دولت ابایی نداریم
خبرنگاری از رئیس‌جمهوری در مورد مزایای توافق وین بر روابط ایران با کشورهای همسایه به‌خصوص کشورهای عربی پرسید که وی در پاسخ گفت:  من فکر می‌کنم یکی از آثار این توافق ایجاد اعتماد بیشتر در بین رهبرانی که احتمالا پیش ازاین نسبت به اهداف هسته‌ای ایران تردید داشتند بود و در کل باید گفت این توافق هسته‌ای در افزایش اعتماد موثر بوده است.
رئیس قوه مجریه ادامه داد:  من فکر می‌کنم که به جز یکی دو کشور دیگر کشورهای منطقه و همسایه ما به خوبی می‌دانستند که ایران به دنبال سلاح
کشتار جمعی و هسته‌ای نیست و همواره بر داشتن روابط بهتر با همسایگان تأکید کرده است.
وی با بیان این‌که من در آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید اعلام کردم که ما می‌توانیم روابط بهتر و صمیمانه‌تری با عربستان داشته باشیم و در این ارتباط علاقه‌مند هستیم، افزود:  مشکلات پیش آمده در منطقه ازجمله بحران یمن این فضا را از بین برد و من امیدوارم که رهبران منطقه در چارچوب مصالح ملی و منافع منطقه عمل کنند.  از جنگ دست بردارند و بدانند که با دخالت خارجی در امور دیگر کشورها نمی‌توانند به اهداف خود برسند.
اتهام به این دولت که متعلق به جناح خاصی است سخت خواهد بود
رئیس‌جمهوری در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری صداوسیما که سوالی درباره برنامه دولت برای جلوگیری از سوءاستفاده آمریکایی‌ها از فضای بعد از برجام و تلاش برای نفوذ در ایران پرسید، اظهار کرد:  اصل مسأله که ما باید حواس‌مان را برای نفوذ قدرت‌های بزرگ و به‌خصوص آمریکا جمع کنیم کاملا درست است.  مساله‌ای که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند یک رهنمود ملی است که همه ما باید به آن توجه کنیم.  ما باید شرایطی را در خودمان ایجاد کنیم که جلوی نفوذها و رخنه‌ها را بگیریم.  هر قدر قدرت اقتصادی و تکنولوژی ما افزایش یابد و وحدت و انسجام ملی بیشتری داشته باشیم و روابط دولت و ملت بالا برود احتمال نفوذ دشمن کم می‌شود.


تعداد بازدید :  531