شماره ۶۳۷ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۵ مرداد
صفحه را ببند
اعلام دلیل سانحه قطار گرگان - اینچه برون
سرقت پیچ و مهره، قطار را از ریل خارج کرد
سارقان با آچارهای مخصوص به سراغ پیچ‌های خطوط ریلی آمده‌اند

گروه اقتصاد| بی‌شک برای شما هم اتفاق افتاده که در نیمه‌های شب برق یا تلفن خانه‌تان به یک باره قطع می‌شود. صبح که قصد رفتن به محل کسب و کارتان را دارید با صحنه‌ای روبه‌رو می‌شوید که حکایت از سرقت سیم تلفن یا برق محله شما دارد. سرقت‌هایی که نه‌تنها مردم و شرکت‌های خدمت‌رسان را متضرر می‌سازد، بلکه تهدیدی برای منافع ملی نیز به شمار می‌آید. حال در شرایطی که هنوز این مشکل به قوت خود باقی است، سرقت پیچ و مهره‌های خطوط ریلی خبرساز شده است؛ سرقتی که می‌تواند منجر به خروج قطار از ریل شده و جان مسافران را تهدید کند. همان‌گونه که دو روز پیش قطار محلی گرگان - اینچه برون حین بازگشت از ایستگاه مرزی اینچه‌برون به دلیل همین سرقت‌ها از خط خارج شد. بی‌شک در زمان بروز حادثه، به جز سرقت پیچ و مهره‌های ریل دلایل متعددی از سوی مسافران و ماموران قطار مطرح می‌شد حال آن‌که براساس گزارش روابط عمومی راه‌آهن این قطار به دلیل باز شدن پیچ‌های ریل قطار توسط سارقان و جدا شدن خطوط ریلی از خط خارج شده است.
هرچند که براساس این اطلاعیه، این قطار در مجموع 70 مسافر داشت که همه آنها در صحت و سلامت کامل هستند و با خودروهای اعزامی از سوی شرکت راه‌آهن از محل سانحه منتقل شدند اما این اتفاق می‌توانست عواقب بیشتری را به همراه داشته باشد.
سرقت پیچ و مهره‌های خط آهن
 اتفاق عجیب و غریبی نیست
البته دراین‌باره «حسن موسوی‌نژاد» مدیرعامل شرکت رجا با بیان این‌که هنوز گزارش نهایی سانحه اخیر قطار گرگان – اینچه‌برون نهایی نشده است، تأکید کرد: هنوز مشخص نشده که پیچ و مهره‌های این مسیر ریلی به سرقت رفته یا این‌که پیچ و مهره‌ها شل بوده و باز شده است.
او با بیان این‌که 7‌هزار کیلومتر خط آهن در شبکه حمل‌ونقل ریلی کشورمان وجود دارد و وقوع این حوادث اجتناب‌ناپذیر است، گفت: در خطوطی که کم‌تردد هستند، معمولا از این سوانح که ناشی از سرقت یا
باز‌شدن پیچ و مهره‌هاست رخ می‌دهد اما در مسیرهای قدیمی و پرتردد شاهد این اتفاقات نیستیم.
این مقام مسئول ادامه داد: معمولا در مسیرهای پرتردد بازرسی روزانه، طول خط و پیچ و مهره‌ها را بررسی می‌کند اما در مسیرهای کم‌تردد مانند خط گرگان – اینچه‌برون معمولا بازرسی‌ها با دقتی که در مسیرهای پرتردد صورت می‌گیرد، انجام نمی‌شود. موسوی‌نژاد افزود: درمجموع به سرقت رفتن پیچ و مهره‌های خط آهن مسیرهای کم‌تردد اتفاق عجیب و غریبی نیست.
گشت‌های پلیس در راه‌آهن مستقر می‌شوند
اما نکته جالب در این سرقت‌ها این است که این دزدی‌ها از سوی دزدهای عادی انجام نمی‌شود چرا که سارقان ضمن صرف مدت‌زمان طولانی باید به تجهیزات لازم برای انجام آن نیز مجهز باشند، نکته‌ای که برخی از مسئولان امر بدان اشاره داشتند.
در این بین درحالی‌که مدیرعامل رجا سرقت پیچ و مهره را امری عادی تلقی می‌کند، «محمدرضا قربانی» مدیرکل راه‌آهن شمال‌شرق دراین‌باره می‌گوید: سرقت پیچ‌های خطوط ریلی برای نخستین بار در راه‌آهن شرق کشور رخ داده است. ضمن این‌که باز شدن پیچ ریل‌ها با دست امکان‌پذیر نیست و سارقان با استفاده از آچار مخصوص اقدام به این کار کرده‌اند، به همین دلیل ما تمهیدات لازم را برای مقابله با این امر اندیشیده‌ایم. قربانی درباره دلیل خارج شدن قطار از ریل اظهار کرد: 600 پیچ و مهره از خط آهن این مسیر به سرقت رفته و در طول 125 متر هیچ نگهدارنده ریلی وجود نداشته است.
 او همچنین از فعال شدن گشت‌های پلیسی و نامحسوس برای محافظت از ریل‌های قطار و جلوگیری از سرقت آنها در راه‌آهن شمال‌شرق خبر داد و تصریح کرد: متاسفانه در اثر سرقت پیچ‌های این خط 6 چرخ قطار از ریل خارج شد اما خوشبختانه هیچ‌یک از
 70 مسافر قطار دچار آسیب نشدند. البته خروج قطار از ریل، راه‌آهن را متحمل ضرر و زیان کرد.
قربانی درباره میزان خسارت وارده به قطار اظهار کرد: در حال حاضر برآوردی از میزان خسارت نداریم اما این قطار برای تعمیر به گرگان فرستاده شد. مدیرکل راه‌آهن شمال شرق تأکید کرد: با اتمام تعمیر واگن‌های قطار سانحه‌دیده ظرف کوتاه‌ترین زمان ممکن و احتمالا تا 4 روز آینده دوباره برای حمل مسافر در مسیر قرار می‌گیرد.


تعداد بازدید :  1038