شماره ۵۳۴ | ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۹ فروردين
صفحه را ببند
معاون امور زنان رئیس‌جمهوری در اولین واکنش به کم شدن ظرفیت زنان در برنامه استخدامی دولت و در گفت‌وگو با «شهروند»:
کاهش سهمیه زنان در آزمون استخدامی دولت تبعیض ومحرومیت آشکار است
در نظر گرفتن یک‌درصد ظرفیت استخدامی برای زنان در تناقض آشکار با شعارهای دولت یازدهم است

الناز محمدی|‌ سال 94 برای تعداد زیادی از زنان ایرانی که مدت‌هاست منتظر استخدام در دستگاه‌های دولتی‌اند، خوب شروع نشد. خبر بد 9 فروردین و زمانی که آنها در تعطیلات نوروزی بودند، از طریق سایت سازمان سنجش و دفترچه اولین آزمون استخدامی دولت یازدهم به دستشان رسید؛ دفترچه‌ای که جزییات استخدام برای 12 دستگاه دولتی و تعدادی از دستگاه‌های استان خراسان شمالی را نشان می‌دهد و خبری از فرصت برابر زنان و مردان برای استخدام در آن نیست؛ به‌طوری که ٨٢‌درصد از سهمیه‌های استخدام برای مردان و کمتر از یک‌درصد برای زنان در نظر گرفته شده است. حالا 10 روز از انتشار این دفترچه می‌گذرد و دیروز شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با «شهروند» اولین واکنشش را به این موضوع نشان داد. او گفت که معاونت زنان به این موضوع به‌شدت معترض است و اعتراضش را رسما در این‌باره به دولت اعلام کرده است.
*خانم مولاوردی 10 روز می‌شود که سازمان سنجش دفترچه آزمون استخدامی متمرکز دولت را که اولین برنامه استخدامی دولت یازدهم است، منتشر کرده و موضوعی که در آن وجود دارد تبعیض آشکار در ظرفیت‌های استخدامی برای زنان است. من تا به حال ندیده‌ام که شما در این‌باره اظهارنظر کرده باشید. نظرتان در این‌باره چیست؟
طبق بررسی‌های ما در این آزمون دوهزار و
 ٢٨٤ سهمیه برای مردان، ١٦سهمیه برای زنان و
 ٥٠٠ سهمیه مشترک برای زنان و مردان در نظر گرفته شده است. در ایام تعطیلات نوروزی بود که من این خبر را دریافت کردم. بعد از آن در اولین جلسه هیأت دولت که بعد از عید نوروز بود، درباره این مسأله با آقای نوبخت، سخنگوی دولت و آقای نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و مسئولان ذی‌ربط مذاکره کردم. نظر آنها این بود که این نیاز دستگاه‌هاست که به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اعلام شده و ما هیچ نقشی در آن نداشته‌ایم. آنها به من گفتند که ما فقط این نیاز اعلامی را بررسی و آن را جمع و جدول‌بندی کردیم. آنطور که این مسئولان می‌گویند کارشناسان سازمان برنامه‌ریزی در این‌باره هیچ نقشی نداشته‌اند.
*شما گفتید که با بعضی مسئولان دولتی در این‌باره صحبت کرده‌اید. آیا به شما قولی درباره پیگیری این موضوع داده‌اند و اعتراض شما را به صورت رسمی دریافت کرده‌اند؟
این مسئولان به من قول مساعد دادند که این موضوع را پیگیری کنند و روز دوشنبه این هفته هم برای دیدار نوروزی با آقای نوبخت وقت گرفته بودیم و در این دیدار در این‌باره گزارش مفصلی را که تهیه کرده بودیم، خدمت ایشان بردیم. در این جلسه کارشناسان هم حضور داشتند و  قول دادند که این موضوع را بررسی می‌کنند. به‌هرحال ما به این برنامه استخدامی معترضیم و اعتراضمان را در این‌باره اعلام کرده‌ایم.
*فکر می‌کنید که اساسا چرا این تبعیض آشکار در این آزمون استخدامی اتفاق افتاده است؟ به نظر می‌رسد این موضوع که گفته شده کم کردن ظرفیت استخدام برای زنان به دلیل نیاز اعلام شده از سوی دستگاه‌هاست، بهانه است و شاید باید این موضوع را دنباله سیاستی که چند سالی است دنبال می‌شود، یعنی برگرداندن زنان به خانه‌ها دانست.
به هرحال خوب است شما بدانید که آن‌قدر این موضوع برای ما مهم است و به اندازه‌ای به آن اعتراض داریم که من اعلام کردم اعتراض ما در دولت دهم این بود که چرا سهمیه‌بندی جنسیتی صورت گرفته و حالا در دولت یازدهم چنین اتفاقی افتاده که باید آن را حذف و محرومیت زنان بدانیم؛ یعنی فراتر از سهمیه‌بندی جنسیتی.
*یعنی جواب مسئولان دولتی به این اعتراض شما فقط این است که دستگاه‌ها این‌طور اعلام نیاز کرده‌اند و کاری نمی‌توان درباره‌اش کرد؟!
بله، کسانی که من در این‌باره به آنها اعتراض کردم، توضیح‌شان این بود که وقتی دستگاهی نیازش را به ما اعلام می‌کند، ما طبق آن برنامه‌ریزی می‌کنیم. مثلا خراسان شمالی از 280 فرصت حتی یک فرصت را هم به زنان اختصاص نداده است یا بعضی سازمان‌ها همین‌طور، مثلا من ندیدم که از میان ماموران تشخیص مالیاتی حتی یک مورد فرصت استخدام برای زنان باشد. یا از طرف دیگر از میان ١٣دستگاه سازمان‌هایی مثل سازمان امور مالیاتی، سازمان دامپزشکی، سازمان علمی و تحقیقات، سازمان پزشکی‌قانونی، سازمان هواپیمایی و مرکز اورژانس تهران بیشترین سهمیه را به مردان اختصاص داده‌اند.
* آیا این مسئولان به شما گفته‌اند که این موضوع را بررسی و نتیجه‌اش را به شما اعلام خواهند کرد؟ چون این آزمون در خرداد برگزار می‌شود و زمان زیادی تا آن موقع نمانده است.
بله، ولی به هرحال در این زمان باقی مانده امیدواریم که این موضوع به نتیجه برسد. من معتقدم که این آزمون استخدامی با این ظرفیت‌های کم برای استخدام زنان دقیقا خلاف سیاست‌ها، برنامه‌ها، شعارها و وعده‌های دولت یازدهم است. آنچه به صورت مکتوب در دست ماست، این تناقض را آشکارا نشان می‌دهد.
*موضوع اینجاست که درست است که مسئولان می‌گویند این برنامه براساس نیازهای دستگاه‌ها نوشته شده ولی مگر نه این است که این دستگاه‌ها هم دولتی و زیرنظر دولت هستند و به قول شما برگزاری این آزمون و استخدام با این وضعیت، اساسا مخالف سیاست‌های دولت یازدهم و شعارهای شخص رئیس‌جمهوری است.
این دستگاه‌ها دولتی هستند ولی مجموعه نیازهای خودشان را در نظر می‌گیرند و تقاضاهایی که در استان‌ها و شهرها وجود دارد  اعلام می‌شود.   ما درخواست داده‌ایم که این آزمون استخدامی با وعده‌ها و شعارهای دولت آقای روحانی تطبیق داده شود. به هرحال باید این موضوع را در نظر بگیریم که زنان در دهه گذشته بیکارتر شده‌اند و باید تدابیر لازم را به منظور استفاده از این منابع انسانی به کار گیریم؛ چرا که اگر از توانایی‌های زنان به درستی بهره نبریم، پتانسیل‌های آنان از طرق دیگری نمودار می‌شود. امسال هم توانمندی اقتصادی زنان یکی از اولویت‌های ما است و آن را بیشتر از پیش پیگیری می‌کنیم و تمام توانمان را برای آن خواهیم گذاشت.

دیدگاه‌های دیگران

ن
ناشناس |
مخالف 0 - 0 موافق
ما یک دولت و رئیس جمهور ضعیف داریم که برای جلوی ویترین خوب است و در واقع هیچکاره ! اگر هم بخواهد کاری بکند نمی گذارند چراکه سر نخ ،جاهای دیگریست . محدودیت و محرومیت زنان درد تازه ای نیست . انتقادی که به آقای روحانی وارد است اینست که باید به مردم صادقانه بگوید بنده اختیاری ندارم ، گرچه مردم اینرا میدانند اما ایشان میخواهد با لبخند و وعده مردم را ساکت کند.چه زندگی ها که تاکنون پایمال این مصلحت اندیشی های شخصی نشده !!!!!!!!!!!!!!!!!!
ن
ناشناس |
مخالف 0 - 0 موافق
ما یک دولت و رئیس جمهور ضعیف داریم که برای جلوی ویترین خوب است و در واقع هیچکاره ! اگر هم بخواهد کاری بکند نمی گذارند چراکه سر نخ ،جاهای دیگریست . محدودیت و محرومیت زنان درد تازه ای نیست . انتقادی که به آقای روحانی وارد است اینست که باید به مردم صادقانه بگوید بنده اختیاری ندارم ، گرچه مردم اینرا میدانند اما ایشان میخواهد با لبخند و وعده مردم را ساکت کند.چه زندگی ها که تاکنون پایمال این مصلحت اندیشی های شخصی نشده !!!!!!!!!!!!!!!!!!

تعداد بازدید :  938