شماره ۲۸۱۷ | ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۷ خرداد
صفحه را ببند
آشنایی با مشهورترین پنیرهای جهان
خوشمزه‌های کپک زده‌

از دید برخی از ما ایرانی‌ها پنیر سفید، پنیر لیقوان و پنیر پیتزا تنها پنیرهای موجود در جهان به شمار می‌روند. اما در واقع «پنیر» دنیایی است که هر کس اسیرش شود از آن خلاصی پیدا نمی‌کند. در ادامه تعدادی از معروفترین و خوشمزه‌ترین پنیرهای جهان را باهم مرور می‌کنیم.  
پنیر مونتری جک | زادگاه: آمریکا – شیر گاو
این پنیر بسیار نرم است، طعمی کره‌ای و کمی تند و تیز دارد. مونتری‌جک یکی از معدود پنیرهای با اصالت کاملاً آمریکایی است. این پنیر به دلیل تازگی و حجم چربی بالا به راحتی ذوب می‌شود. از مونتری‌جک در تهیه خوراک‌ها، سوفله، پنیر کبابی، روی چیلی و دیپ پنیر استفاده می‌شود.
پنیر تالجیو | زادگاه: ایتالیا – شیر گاو
تالجیو یکی از قدیمی‌ترین پنیرهای نرم دنیا به شمار می‌آید که هر زمستان و پاییز تولید می‌شود. این پنیر حجم چربی ٥٠ درصدی دارد. تالجیو عطر تند و تیزی دارد اما طعم آن نسبتاً ملایم و مشابه طعم میوه است.
پنیر خامه‌ای | زادگاه: آمریکا - شیر گاو
پنیری نرم و تازه با طعمی ملایم که از شیر چرب تهیه می‌شود. پنیر خامه‌ای در ایالات متحده باید حداقل ۳۳ درصد حجم خود چربی داشته باشد، درحالی که در بریتانیا این چربی باید حداقل ۴۵ تا ۶۵ درصد باشد. این پنیر طعمی ملایم و تا حدی نمکی دارد.
پنیر ریکوتا | زادگاه: ایتالیا - شیر (گاو، گوسفند، بز یا بوفالو)
نوعی پنیر تازه ایتالیایی است که از شیر به همراه آب پنیر گاو، بز یا بوفالو که پس از تولید پنیر باقی می‌ماند، تهیه می‌شود و طعمی شیرین و ملایم دارد. ریکوتا به دلیل داشتن چربی کم و پروتئین بالا مناسب افرادی است که در رژیم لاغری هستند.
بوترکیزه | زادگاه: آلمان و اتریش - شیر گاو
پنیری است نیمه‌سفت با یک پوسته طلایی طبیعی که به دلیل بافت خامه‌ای و طعم کره‌ای محبوب است. نام این پنیر از butter cheese گرفته شده که به معنای پنیر کره‌ای است، اما این پنیر بدون کره است و طعمی ملایم و مطبوع دارد.
هالومی | زادگاه: خاورمیانه - شیر (گوسفند و بز)
هالومی نوعی پنیر سفید بهاری است که در آب ‌نمک نگهداری می‌شود. بافت پنیر هالومی مشابه پنیر موزارلا یا پنیر سفت فتا است. از آنجایی که پنیر هالومی نقطه ذوب بسیار بالایی دارد به راحتی قابل سرخ‌کردن یا کباب کردن است.
پنیر مانچگو | زادگاه: اسپانیا - شیر گوسفند
این پنیر از شیر گوسفندهای مانچگو تهیه می‌شود. پنیرهای تازه‌تر مانچگو دارای بافتی غنی و کره‌ای هستند که نسبتاً خامه‌ای است. برعکس انواع کهنه این پنیر که طعمی به شدت شور دارند و با گذراندن پروسه تبخیر آب و در عین حال تولید کریستال به شدت تُرد و شکننده می‌شود.
پارمژانو رجیانو | زادگاه: ایتالیا - شیر گاو
چندین نوع پنیر در بازارها تحت نام پارمزان عرضه می‌شود که این پنیرها را نباید با پنیر پارمژانو رجیانو اشتباه بگیریم. این پنیر تنها در امیلیا روماگنا و لامباردی ایتالیا تولید می‌شود. پارمژانو که حداقل به یک سال و حداکثر ٣٦ ماه زمان برای عمل آمدن نیاز دارد، پنیری با بافت سفت، خشک، تُرد و شکننده است.


تعداد بازدید :  113