تربیت نسلی مسئولیت پذیر در هلال‌احمر

سالانه 400 هزار دانش‌آموز و 100 هزار غنچه هلال از آموزش‌هایهلال‌احمربهره‌مندمی‌شوند

در کنار تمامی فعالیتهایبشردوستانه‌ای که جمعیتهلال‌احمر در بخش‌های مختلف کاری خود دنبال می‌کند تربیت نسل جدیدی از داوطلبان و امدادگرانیکی از اولویتهای کاری این مجموعه است. ماموریتی که با جذب کودکان و نوجوانان علاقمند به فعالیتهایهلال‌احمر از 4 سالگی تا پایان نوجوانی در مهدکودک‌ها و مدارس دنبال می‌شود. با تمرکز جمعیت هلال‌احمر بر این حوزه سالانه 100 هزار کودک 4 تا 6 ساله در کانون غنچه‌های هلال مهدهای کودک و بالغ بر 400 هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی درمدارس از طریق کانون‌های دانش‌آموزی هلال‌احمر جذبمی‌شوند. تربیت نسلی مسئولیت پذیر اجتماعی هدف اصلی است که هلال‌احمر در تربیت این گروه دنبال می‌کند و البته دستاوردهای خوبی هم تا به حال داشته است. تربیت نخبگان علمی و اجتماعی از دل همین اعضا که حالا هرکدام‌شان در سنگر خدمت به مردم و کاهش آلام بشری فعالیت می‌کنند مصداق این سخن است.

به گزارش خبرنگار تهران آنلاین؛ ابوالفضل یوسفی، اهل روستای قائنات در خراسان‌جنوبی است. 13 ساله بود که در قالب تیم‌های دادرس رخت هلال‌احمر به تن کرد و عضو این جمعیت شد. آن وقت‌ها نه در روستایشان خبری از خانه هلال بود نه او توانایی کمک به مردم روستایش را داشت. او حالا حدودا 18 ساله است و بعد از گذراندن دوره‌های آموزشیامدادونجات به یک امدادگر داوطلب تبدیل شده که کلی مردم روستای خودش و حتی روستاهای اطراف روی کمک او حساب باز می‌کنند. ابوالفضل، مسئول خانه هلال روستای قائنات هم شده و از اینکه یک داوطلب هلال‌احمری است به خود افتخار می‌کند:«در گذشته ما با مشکلات بسیاری در حوزه امدادونجات در روستا روبه‌رو بودیم اگر در ساعات غیر اداری اتفاقی برای کسی رخ می‌دادنمی‌دانستیم باید چکار کنیم اما حالا من به عنوان یک داوطلب نجاتگرمی‌توانم قوت قلب مردم روستا باشم و خوشحالم که به زودی با برگزاری دوره‌های آموزشی کمک‌های اولیه می‌توانم این توان را در روستا افزایش دهم.»

امثال ابوالفضل در کشور کم نیستند. سهیل قاسمی که حالا 17 ساله است نیزیکی از همیننوجوان‌هاست که از وقتی در قالب طرح دادرس پایش به هلال‌احمر باز شده تب‌وتاب کمک به کاهش آلام بشری و دستگیری از نیازمندان به جانش افتاده و معتقد است کارهای داوطلبانه نگاه او را به زندگی تغییر داده است:«مدرسه ما یکی از فعال‌ترین مدارس شهرری در طرح دادرس بود. به خاطر همین رتبه خوبی هم در مسابقات سال تحصیلی 99-98 کسب کرد. درست است کرونا اجازه نداد تا اینرقابت‌ها به مرحله آخر برسد اما ما هلال‌احمری شدیم و حالا مشارکت در برنامه‌های داوطلبانه جمعیت یکی از اولویت‌های زندگی‌ام است.»

او وقتی خود را با گذشته مقایسه می‌کند،می‌گوید ما در هلال‌احمریاد گرفتیم مسئولیت‌پذیر باشیم چه در برابر انسان‌ها چه در برابر حیوانات و چه در برابر زمین و محیط‌زیست.

در کنار این نوجوانان پرانگیزه غنچه‌های هلال نیز جایگاه ویژه‌ای در هلال‌احمر دارند چراکه قرار است ابعاد مختلف شخصیتی آنها مبتنی بر آموزه‌های هلال‌احمر شکل بگیرد. کودکانی که قرار است در آینده هرکدام‌شان در چارچوب یک داوطلب واقعی در جهت کمک به انسان‌ها قدم بردارند.

به گفته سمیه شیخ محمدی، سرپرست معاونت پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی سازمان جوانان جمعیتهلال‌احمر براساس بند 7 اساسنامه جمعیت وظیفه تربیت و آموزش کودکان و نوجوانان در حیطه امدادی و عام‌المنفعه برعهده این معاونت گذاشته شده است:«جامعه هدف ما رده سنی 4 تا 18 ساله‌ها هستند. کودکان و نوجوانانی که با شرکت در دوره‌های آموزشی کامل مسائل امدادی و بشردوستانه را حول 4 محور فعالیت‌های امدادی‏،فعالیت‌های داوطلبانه، تشکیلات گروهی و آشنایی با جمعیت و تشکیلات صلیب‌سرخ در قالب طرحی تحت عنوان دادرس فرا می‌گیرند.»

درست است طرح دادرس در گذشته در یک مقطع انجام می‌شد اما حالا این طرح در 4 مقطع اعم از دادرس پیشتاز‏(4-6 ساله‌ها) دادرس مقدماتی (6 سال دوره ابتدایی)، دادرس متوسطه( سه سال دوره اول متوسطه) و دادرس تکمیلی که سه سال دوم دوره متوسطه است. شیخ محمدی می‌گوید: «آموزش‌ها و فعالیت‌ها طوری طراحی شده که اولا با متدهای آموزشی جدید هماهنگ باشند یعنی دربرگیرنده بازی‏، نقاشی،کاردستی، داستان، سرود و… باشند ثانیا تحت عناوین مختلف فعالیتی از یک سری مسابقات برخوردار است که طراحی 21 کتاب ویژه کودکان و نوجوانان هم به همین منظور بوده است.»

سرپرست معاونت پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر می‌گوید خروجی اجرای اینطرح‌ها و آموزش‌ها تربیت نسلی مسئولیت‌پذیر در حوزه اجتماعی است.انسان‌هایی که در آینده‌ای نزدیک هم مراقب همنوعان خود هستند هم مراقب زمین و هم برای بهبود کیفیت زندگی در آن تلاش می‌کنند. در چنین جامعه‌ای که دارایانسان‌های مسئول است زندگی باکیفیت بهتری دنبال خواهد شد. کسی به امید اشتغال در جمعیت فعالیت‌های داوطلبانه را شروع نمی‌کند بلکه می‌داندیک داوطلب صرفا برای کمک به دیگران رخت داوطلبی به تن کرده است.

حالا با فروکش کردن شیوعکروناطرح‌های معاونت پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی جمعیت هلال‌احمر دوباره از سرگرفته شده است. از طرح دادرس که حالا قرار است در 8 هزار مدرسه و 3 هزار مهدکودک اجرایی شود تا المپیاد کشوری و جام بشردوستی آن. طرح‌هایی که به گفته شیخ محمدی تقویت کار تیمی و گروهی بچه‌ها از مهم‌ترین اهداف آنهاست و شرکت‌کننده‌ها یاد می‌گیرند چطور بابهره‌گیری از مشارکت و کمک همدیگر در جهت پیشبرد وظایف محوله نهایت استفاده را ببرند:«طرح گفت‌وگوی بشری یکی دیگر از طرح‌های معاونت پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی سازمان جوانان است. طرحی متفاوت که در آن کودکان و نوجوانان ضمن آموزش گفت‌وگو و مباحثه آموزش‌های لازم در حوزه تحقیق و طرح‌نویسی را فرامی‌گیرند. خوشبختانه در گذشته نتایج خوبی از اجرای این طرح گرفتیم و بچه‌ها موفق شدند آثار ارزشمند و طرح‌های قابل اجرایی را طراحی وارائه کنند که امیدواریم امسال نیز این طرح اجرایی شود.

جشنواره احسان‏، جشنواره سرود و نمایش با محوریت برنامه‌های هلال‌احمر و جشنواره فیلم کوتاه دانش‌آموزی هم از دیگربرنامه‌های  کودکان و نوجوانان عضو جمعیت هلال‌احمر است:«جشنواره فیلم کوتاه سه دوره برگزار شده و با برگزاری آن شرکت‌کننده بعد از تهیه فیلمنامه مناسب و تکمیل روند تولید محصول خود را برای عرضه درجشنواره ارائه می‌کنند منتخبین این جشنواره در دوره‌های آموزشی تکمیلی شرکت می‌کنند و مراحل رشد و پیشرفت خود را در این بخش طی می‌کنند.امسال هم علاقمندان به این حوزه تا 31 مرداد مهلت شرکت در این جشنواره را داشتند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.