شماره ۴۷۴ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۳ دي
صفحه را ببند
موسسه پژوهشی «کودکان دنیا» را بشناسید
تلاش برای کودکان و دنیایشان

طرح نو| مراقبت برای رشد و تکامل کودکان، برنامه‌ای است که از‌ سال 1373 در موسسه پژوهشی «کودکان دنیا» دنبال می‌شود.  برنامه‌ای که تا به حال نه فقط در زمینه پژوهش و تحقیق، که در برنامه‌های اجرایی نیز تلاش کرده است تا ایده‌هایش را تبدیل به برنامه‌های عملی کند. آنها که این موسسه را بنیان‌گذاشته‌اند و اکنون نیز در آن فعالیت می‌کنند، کودکان و دنیای‌شان را خوب می‌شناسند. آنها جمعی از معلمان، مربیان، نویسندگان و کارشناسان آموزش کودکان هستند که تلاش می‌کنند تا کودکان، زندگی سالم و شایسته‌ای داشته باشند و بتوانند همه توانایی‌هایشان را شکوفا کنند. در میانشان نام‌های آشنایی در زمینه فعالیت‌های مرتبط با کودکان چون ناصر یوسفی که مدیریت این موسسه را به عهده دارد، زهرا فرمانی، شهره یوسفی، پریچهر نسرین پی، نسرين نافعي، اكرم امينايي، هنگامه بازرگانی و زهرا عندليبي به چشم می‌خورد. اما ایده‌های این موسسه غیردولتی چیست و چطور می‌خواهد چنین هدف مهم اما بزرگی را عملی کند؟
بدون ‌شک اولین مسیری که آنها برای تحقق اهدافشان دنبال می‌کنند، تحقیق و پژوهش است. آنها در زمينه آموزش كودكان خردسال و برنامه‌هاي ادغام يافته رشد و تكامل كودكان خردسال پژوهش می‌کنند و نتایج این پژوهش اغلب در سمینارها و کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی برای مربیان، مديران و والدين ارایه می‌شود. برنامه‌هایی چون سمینار تخصصی مغز و آموزش با حضور شیوا دولت‌آبادی، دکتر عبدالرحمان نجل رحیم و دکتر حسن عشایری، همایش نگاه و بررسی رویکردهای آموزشی با تمرکز بر رویکرد انسانی‌نگر با حضور ناصر یوسفی، سخنرانی پژوهش با رويكرد انسانگرا، برگزاری جلسه دوره آرامش در شهر بابل با حضور ناصر یوسفی و كارگاه در جست‌وجوي آينده با موضوع خانواده، در سال‌های اخیر از سوی این موسسه و در راستای اهدافشان برگزار شده است.
 آماده‌سازي منابع، كتاب، جزوه و فيلم‌هاي آموزشي، براي مربيان، مديران، كارشناسان آموزشي و والدين، فعالیت دیگری است که این موسسه آن را دنبال می‌کند. آثاری چون: «صلح را از كودكي بايد آموخت»، «قصه‌های شب»، «ارزش‌های زندگی» حاصل تلاش کارشناسان این موسسه است که هرکدام با توجه به موضوع‌شان، قدمی در راه ایجاد صلح در دنیای کودکان است. موسسه پژوهشی کودکان دنیا در قدم‌های بعد به تجهيز و راه‌اندازي انواع مراكز مراقبت و آموزش كودكان در سراسر كشور اقدام کرده و آن را در برنامه‌های مستمر خود دارد. این موسسه از ‌سال 75 تا به حال، به راه‌اندازی مهدهای روستایی، توسعه آنها و برگزاری جلسات آموزشی برای مربیان این مهدها اقدام کرده است. همچنین راه‌اندازی مهدهایی در اردوگاه‌های مهاجرین، دوره‌هاي آموزش مربي كودك باتوجه‌به ادبیات کودک و قصه‌گویی، دوره‌های قصه‌گویی، قصه‌گویی در مهدها، خیمه‌شب‌بازی، مربیان سیار، راه‌اندازی مهدها در حاشیه شهرهایی مانند زاهدان، مراقبت از کودکان در بلایای طبیعی همچون مراقبت سازمان‌يافته از كودكان خردسال در زلزله بم و كمك‌رساني موضوعي و فردي براساس نيازهاي كودكان همچنین آموزش مربيان مهدهاي فعال شده پس از زلزله‌ بخشی از فعالیت‌های این موسسه برای کودکان است. آنها در زمینه اهداف صلح‌آمیزشان با بررسی اسباب بازی‌های کودکان، برخی از وسایل خشونت‌آمیز را تحریم کردند و همچنین تلاش کردند تا با روش‌های مختلف، فرهنگ صلح را بین کودکان اشاعه بدهند. تدوين بيانيه فرهنگ صلح و تشكيل شوراي گسترش فرهنگ صلح، توزيع اسباب‌بازي و كتاب براي آوارگان افغان در جنگ آمريكا در‌ سال 1379 بخشی از این فعالیت‌هاست.
یکی دیگر از بخش‌هایی که این موسسه در آن فعالیت می‌کند، گسترش فرهنگ ایرانی و آشنایی کودکان با آن است. آنها هم از طریق احداث کتابخانه در مناطق مختلف و هم اجرای برنامه‌های قصه‌گویی و جمع‌آوری قصه‌های قدیمی و هم گردآوری کتاب‌های مرجع با عنوان ايران که جلد هفتم آن درحال برنامه‌ریزی و آماده‌سازی است، در این زمینه کار می‌کنند. ایجاد موزه‌های خانگی و عيني‌كردن ميراث فرهنگي در قالب این موزه‌ها، جمع‌آوري عروسك‌هاي روستايي و توجه به فرهنگ بومي كشور نیز در ادامه این هدف موسسه پژوهشی کودکان دنیا انجام می‌شوند.
خانه قصه و افسانه یکی از تازه‌ترین فعالیت‌های موسسه پژوهشی کودکان دنیاست که برای ترویج قصه‌ها و افسانه‌ها به کودکان ایجاد شده است. در قدم‌های اولیه گروهی از قصه‌گوهای خانه قصه و افسانه به تعدادی از روستاها سفر کردند تا ضمن قصه‌گویی برای کودکان، به جمع‌آوری قصه‌های محلی بپردازند.


تعداد بازدید :  467