شماره ۲۰۲۱ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۳۰ تير
صفحه را ببند
در سفر وزیر امور خارجه ایران به بغداد مطرح شد:
افزایش روابط تجاری ایران و عراق به ۲۰‌میلیارد دلار
ظریف در این کنفرانس خبری اعلام کرد که روابط ایران و عراق به دلیل ایستادگی و مقاومت جوانان این دو کشور در برابر داعش و مقابله با آن پایدار شده است که هیچ‌گاه و به هیچ ‌شکلی از بین نخواهد رفت و عراق را یکی از اولویت‌های اقتصادی ایران خطاب کرد و گفت که روابط دو کشور براساس احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی همدیگر با جدیت پیگیری می‌شود

وزیر امور خارجه ایران صبح روز گذشته به منظور تقویت روابط ایران و عراق و رایزنی بر سر موضوعاتی مانند گسترش روابط اقتصادی و تجاری، مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و بررسی پرونده شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهان‌شان در رأس هیأتی بلندپایه وارد بغداد شد و در بدو ورود با فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق  دیدار و گفت‌وگو کرد.
او همچنین در نشست خبری مشترک خود با وزیر امور خارجه عراق با اشاره به اینکه روابط اقتصادی ایران و عراق باید به نفع هر دو کشور توسعه یابد، گفت: «امکانات اقتصادی دو کشور هم در حوزه انرژی و هم در حوزه تجاری با وجود کرونا می‌تواند برای پیشرفت دو ملت استفاده شود و ما مصمم به ادامه این روابط خوب هستیم.»
ظریف در این کنفرانس خبری اعلام کرد که روابط ایران و عراق به دلیل ایستادگی و مقاومت جوانان این دو کشور در برابر داعش و مقابله با آن پایدار شده است که هیچ‌گاه و به هیچ ‌شکلی از بین نخواهد رفت.
ظریف در این کنفرانس خبری عراق را یکی از اولویت‌های اقتصادی ایران خطاب کرد و گفت که روابط دو کشور براساس احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی همدیگر با جدیت پیگیری می‌شود.
وزیر امور خارجه ایران وقتی وارد فرودگاه بین‌المللی بغداد شد، یکی از اهداف سفر خود را پیگیری توافق‌هایی خواند که در سفر اسفندماه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به عراق انجام شده بود. ظریف نسبت به پیش‌بینی رئیس‌جمهوری ایران و عراق مبنی‌بر افزایش روابط تجاری به سطح ۲۰‌میلیارد دلار ابراز امیدواری کرد و گفت که درحال حاضر فاصله چندانی با این سقف از مناسبات تجاری بین دو کشور نداریم.
ظریف همچنین اشاره کرد توافقاتی که در سفر حسن روحانی به بغداد صورت گرفته، در بخش‌های کشتیرانی، مرزهای آبی و دریایی، حوزه ریلی، همکاری انرژی، تبادل گردشگر و گردشگری دینی و سلامت و سایر حوزه‌ها بوده که به نفع دو ملت و همه کشورهای منطقه است. وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که منطقه ما نیازمند آرامش است، پس لازم است دو کشور درباره اوضاع منطقه و بین‌المللی تشریک مساعی داشته باشند.
ظریف همچنین تأکید کرد که به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهان‌شان خسارتی بزرگ برای مقابله با تروریسم در منطقه بود و ایران و عراق به‌عنوان دو کشور خسارت‌دیده این موضوع را پیگیری خواهند کرد. ظریف به همین منظور با فائق زیدان، رئیس شورای‌عالی قضائی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف در این سفر همچنین تأکید کرد که برای ایران مهم است کشوری که در همسایگی‌اش قرار دارد، در معرض تعدی و تجاوز کشورهای خارجی قرار نگیرد.  
جواد ظریف در سفر خود با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در دو جلسه خصوصی و جمعی، با برهم صالح، رئیس‌جمهوری، وائل الزیدان، رئیس شورای‌عالی قضائی و محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف همچنین در این سفر یک روزه با فالح الفیاض، رئیس سازمان الحشد الشعبی و جمعی از مقامات سیاسی این کشور دیدار کرد. فواد حسین نیز در کنفرانس خبری با ظریف گفت که این دو مقام درباره روابط اقتصادی دو کشور صحبت کردند. وزیر امور خارجه عراق بیان کرد که شیوع ویروس کرونا و بسته‌شدن مرزها تبادلات تجاری میان دو کشور را دچار پسرفت موقت کرده، اما بر توسعه روابط بازرگانی بین دو کشور در دوران همه‌گیری تأکید شده است. فواد حسین همچنین افزود که در دیدار خود با ظریف بر حفظ حاکمیت ملی عراق تأکید شده و وزیر امور خارجه ایران نیز گفته که قدرت عراق به معنی قدرت منطقه است.  

ظریف پیامی برای واشنگتن و ریاض ندارد
وزیر امور خارجه ایران پس از ورود به فرودگاه بغداد تأکید کرد که سفر فعلی او از قبل هماهنگ شده است و ارتباطی به سفر الکاظمی به عربستان‌سعودی و سپس به ایران در روز سه‌شنبه ندارد. فاضل جابر، نماینده ائتلاف فتح در پارلمان عراق نیز سفر محمدجواد ظریف به عراق را روتین خواند و گفت که این سفر هیچ ارتباطی با هرگونه درخواست از عراق برای وساطت میان تهران و واشنگتن و ریاض ندارد و ایران هیچ‌گونه پیامی در این‌باره ندارد.  جابر افزود: «عراق روابط قوی با همسایه خود یعنی ایران دارد؛ روابطی گسترده و در تمامی سطوح امنیتی و اقتصادی، بنابراین انجام چنین سفر مخصوصی و دیدار با اعضای دولت جدید امری طبیعی است.» این درحالی است که برخی رسانه‌ها ادعا کردند که هدف ظریف از این سفر رساندن پیام‌هایی به واشنگتن و ریاض از طریق مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق است. غضنفر البطیخ از رهبران ائتلاف فتح عراق در گفت‌وگویی یکی از اهداف سفر ظریف به عراق را «رساندن پیام به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و خصوصا عربستان» خواند. البطیخ گفت: «هدف دیگر این سفر رساندن پیام به کشورهای حاشیه خلیج(فارس) و خصوصا عربستان است، مبنی بر اینکه تهران آماده ایجاد برخی تفاهم‌ها به واسطه عراق است. سفر ظریف خالی از این مسأله نیست. عراق به خوبی این امکان را دارد که این نقش را ایفا کند و به نفع عراق نیست که در یک محور علیه محور دیگری قرار بگیرد.»
 ظریف در چهارمین دیدار خود از عراق به‌عنوان وزیر امور خارجه دولت یازدهم و دوازدهم با دعوت رسمی نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق نیز عصر دیروز به اربیل سفر کرد و با تعدادی از مقامات اقلیم دیدار و گفت‌وگو کرد.      

 


تعداد بازدید :  349