شماره ۱۹۱۷ | ۱۳۹۸ شنبه ۳ اسفند
صفحه را ببند
سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر به پایان رسید
جای خالی «هوشنگ ظریف» در شب تقدیر

[شهروند] سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر با تقدیر از چهار چهره موسیقی ایرانی و همچنین معرفی برگزیدگان جایزه ترانه موسیقی پنجشنبه‌شب به پایان رسید. در ابتدای برنامه ارکستر سمفونیک تهران سرود جمهوری اسلامی ایران را اجرا کرد و پس از آن نوبت به اجرای قطعه 176 ساخته بهزاد عبدی رسید که به یاد جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی نواخته شود. یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر تقدیر از هوشنگ ظریف نوازنده و آهنگساز پیشگام موسیقی ایرانی، نادر مشایخی آهنگساز موسیقی ایرانی، افلیا پرتو مدرس و نوازنده پیانو و عاشیق حسن اسکندری پیشکسوت موسیقی نواحی آذربایجان بود که پس از پخش ویدیویی از زندگی و فعالیت‌های این چهار موزیسین کهنه‌کار ایرانی با حضور شاهین فرهت دبیر جشنواره، وزیر ارشاد، پری ملکی و چند تن از مسئولان و هنرمندان دیگر آغاز شد. از چند روز پیش مشخص بود که هوشنگ ظریف به علت بیماری قادر به حضور در این مراسم نیست. تصور این بود که پروین صالح همسر استاد به مراسم خواهد آمد اما گویا او هم نتوانست خود را به مراسم برساند؛ بنابراین خدیر رفعتی، شاگرد استاد به نیابت از آنها تندیس جشنواره را دریافت کرد. بعد هم افلیا پرتو به همراه همسرش، عاشیق حسن اسکندری با لباس آذری‌اش و نادر مشایخی به همراه حمید قبادی به نوبت برای تقدیر و دریافت تندیس روی صحنه رفتند. جوایز بخش ترانه موسیقی هم به بنیامین دیلم کتولی، حسین قیاسی و امید صباغ‌نو اهدا شد.

92‌درصد مردم موسیقی گوش می‌دهند
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که البته قصد سخنرانی نداشت چندجمله‌ای درباره موسیقی و جایگاه آن در جامعه ایران صحبت کرد و گفت زندگی ما به‌گونه‌ای با موسیقی عجین شده و این‌گونه نیست که مصرف موسیقی شامل حال طبقه خاصی باشد. موسیقی دارد در تاروپود وجود ما راه پیدا می‌کند و هر روز بیشتر از گذشته بر اهمیت آن افزوده می‌شود.» صالحی معتقد است که دیگر مصرف موسیقی حاشیه نیست و همین موارد موجب می‌شود به رویداد‌هایی که به موسیقی تعلق دارد، بیش از گذشته توجه بیشتر نشان دهند.

بلیت‌های میهمان بلای جان یک اجرای جهانی
البته که جشنواره امسال هم خالی از ایراد و شگفتی نبود. در این جشنواره‌ که به مدت بیش از یک هفته در 6 سالن کنسرت تهران جریان داشت، بیش از 80 گروه در این سالن‌ها به اجرای کنسرت پرداختند و از میان آنها، هشت گروه بین‌الملل حضور داشتند. یکی از مهم‌ترین اجراهای گروه بین‌الملل در سانس پایانی آخرین روز رسمی جشنواره، اجرای ظافر یوسف، نوازنده عود در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران بود. این نوازنده به همراه گروهش اجرای موفقی را پشت‌سر گذاشت اما همچنان هم مشکل صندلی‌های خالی این دوره از جشنواره موسیقی فجر در سالن چشمگیر بود. این‌بار حتی بلیت‌های میهمان هم نتوانست سالن را پر کند و البته همان میهمان‌های کنسرت هم که با بلیت رایگان آمده بودند یا در میانه اجرا با سروصدا سالن را ترک کردند یا با سروصدا نشستند، خندیدند و تخمه خوردند. رفتار میهمانان این اجرا به قدری دور از انتظار بود که ظافر یوسف در میان اجرا خطاب به آنها که می‌رفتند، گفت: «ما از تونس، ایتالیا، نروژ و برزیل آمده‌ایم تا برای شما اجرا کنیم.کجا می‌روید؟»

 


تعداد بازدید :  343