شماره ۱۹۱۰ | ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۴ بهمن
صفحه را ببند
گزارش کوتاه

ادامه انتقال تجهیزات نظامی ترکیه به ادلب
اردوغان: هر چه لازم باشد انجام می‌دهیم

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، با هشدار به ارتش سوریه در مورد هدف قراردادن سربازان این کشور در ادلب تأکید کرد که هر کاری که لازم باشد برای راندن نیروهای ارتش سوریه به پشت پایگاه‌های نیروهای ترکیه در ادلب انجام خواهد داد. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای‌نیوز عربی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه،  دیروز (چهارشنبه) در کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به اینکه در حمله ارتش سوریه به ادلب ۱۴ تن کشته و ۴۵ تن دیگر زخمی شدند، به ارتش سوریه درباره هدف قراردادن سربازان ارتش این کشور در ادلب هشدار داد. اردوغان هشدار داد در صورتی که ارتش سوریه حملات خود را علیه سربازان ترکیه‌ای تکرار کند، ارتش ترکیه نیروهای آن را هدف قرار خواهد داد؛ حتی اگر آنها بیرون از مناطق ذکرشده در توافق‌نامه سوچی باشند.
رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: «جنگنده‌هایی که غیرنظامیان را در ادلب هدف قرار می‌دهند، هرگز نخواهند توانست با آزادی که قبلا داشتند، پرواز کنند.» او افزود: «آشکارا می‌گویم، هیچ‌کسی در محلی که خون سربازان ترکیه‌ای به زمین ریخته شده، هرگز در امان نخواهد بود و از این به بعد هرگز از هیچ مزدوری، کینه یا اقدام تحریک‌آمیزی چشم‌پوشی نخواهیم کرد.»
خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، نیز در مصاحبه‌ای گفت که سربازان ارتش ترکیه دستور دارند هر گونه حمله‌ای از جانب نیروهای دولت سوریه به پست‌های نظامی را با قدرت تلافی کنند.
در این میان اما آمریکا مداخله نظامی در ادلب را بعید دانسته است. رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا در کنفرانسی در واشنگتن اعلام کرد: «آیا از ما انتظار می‌رود نقش پلیس اینترپل را بازی کرده و با چتر برای توقف حملات در ادلب فرود آییم؟»
اوبراین گفت واشنگتن در موقعیتی نیست که جلوی «اقدامات بد» دولت سوریه و روسیه را بگیرد و «هیچ عصای جادویی» برای پایان‌دادن به وضع بد ادلب وجود ندارد.
از سوی دیگر، یک منبع وزارت خارجه سوریه به اظهارات تند رجب طیب اردوغان واکنش نشان داد و گفت اظهاراتی که از سوی اردوغان درباره ارتش و دولت سوریه مطرح می‌شود «پوچ، توخالی و رکیک» است و از سوی فردی زده می‌شود که «خبر از واقعیت» ندارد. این منبع وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: «بعد از فروپاشی گروهک‌های تروریستی تحت حمایت و آموزش و کمک تسلیحاتی ترکیه زیر آتش نیروهای ارتش سوریه نقش رجب طیب اردوغان برملا شده؛ او به‌عنوان ابزار تروریسم بین‌المللی و عروسک رئیس آمریکایی خود عمل می‌کند.» این منبع همچنین تأکید کرد هرگونه حضور نیروهای ترکیه در خاک این کشور حضوری غیرقانونی و نقض قانون بین‌الملل است و نظام ترکیه مسئولیت کامل پیامدهای این حضور را برعهده دارد.


موافقت مشروط ترامپ با توافق صلح با طالبان
به گفته مقام‌های آمریکایی و افغانستانی، با گذشت بیش از ۱۸‌سال از حمله ایالات متحده به افغانستان، دونالد ترامپ به ‌طور مشروط یک توافق صلح را با طالبان که آخرین نیروهای آمریکایی را از این کشور خارج می‌کند، تأیید کرده است و در این صورت بالقوه پایان طولانی‌ترین جنگ آمریکا آغاز می‌شود. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز این توافق اما تنها در صورتی به امضا می‌رسد که طالبان تعهد خودش را به کاهش بادوام خشونت، طی یک دوره آزمایشی هفت روزه در اواخر همین ماه به اثبات برساند. چنانچه طالبان به خصومت‌ها پایان داده و توافقی امضا کند، ایالات متحده بعد از آن خروج تدریجی نیروهای آمریکایی را آغاز می‌کند و مذاکرات مستقیم میان رهبران افغانستانی و طالبان بر سر آینده این کشور آغاز می‌شود.
به گفته یک مقام ارشد و مطلع افغانستان، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، سه‌شنبه در تماس‌های تلفنی جداگانه به رهبران ارشد افغانستان اطلاع داد که ترامپ موافقت مشروط با این رویکرد را اعلام کرده است.


تعداد بازدید :  389